انهار
انهار
مطالب خواندنی

برخی از رویدادهای هشتم اردیبهشت

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سال 1142
مأموریت هدایت‌الله خان گیلانی براثی دستگیری حاکم گیلان، برادر شیخ‌علی‌خان زند.
پس از آنکه کریم‌خان چشمان شیخ‌علی خان پسر عمو و سردار خویش را از حدقه درآورد، چون نگران شورش برادرش نظرعلی‌خان در گیلان بود، بنابراین هدایت‌الله‌خان گیلانی را روانه آن ایالت کرد تا برادر شیخ‌علی‌ خان را که کوتاه زمانی قبل به حکومت گیلان فرستاده بود دستگیر کند. هدایت‌الله خان با شتاب به گیلان رسید و چون مشاهده کرد که نظرعلی ‌خان را از شنیدن خبر کور شدن شیخ‌علی خان «خللی در ارادت و کسری در عقیدت به هم نرسیده» است بنابراین او را همراه خود کرد و به حضور کریم‌خان آورد. خان زند نیز مراتب دلجویی از وی را به عمل آورد «و در عالم معذرت حدوث واقعه شیخ‌علی خان را تأویل به حکم قضا» فرمود. 
سال 1333
طی مراسم ویژه‌ای از مجسمه ابوعلی سینا در همدان پرده‌برداری شد. در این مراسم عده‌ای از مستشرقین و دانشمندان اروپائی و آسیائی حضور داشتند.
سال 1339
بار دیگر در شهر لار و اطراف آن زلزله شدیدی رخ داد و آنچه باقی مانده بود از بین برد.
سال 1342
دین راسک وزیر امور خارجه آمریکا وارد تهران شد تا پیرامون اوضاع خاورمیانه و روابط سیاسی و نظامی و اقتصادی ایران و آمریکا مذاکره کند. وی در مدت توقف خود با شاه، نخست وزیر، و وزیر دارائی مذاکره و گفتگو کرد.
سال 1343
دوازدهمین اجلاس شورای وزیران سنتو در واشنگتن تشکیل شد و دکتر عباسعلی خلعتبری مجدداً برای مدت سه سال به دبیر کلی سنتو انتخاب شد.
سال 1344
قرارداد 100 هزار تن گندم بین ایران و آمریکا امضاء شد.
دولت اعلام کرد حادثۀ 21 فروردین و سوء قصد به شاه توسط چند تن دانشجویان افراطی هوادار چین کمونیست فارغ التحصیل دانشگاه منچستر طرح ریزی شده بود. نام متهمین عبارتند از: مهندس پرویز نیکخواه، مهندس احمد منصوری تهرانی، احمد کامرانی، محسن رسولی، فیروز شیروانلو و چند نفر دیگر.
سال 1348
عراق 500 ایرانی را از خاک خود اخراج کرد.
ژنرال دوگل رئیس جمهور فرانسه از مقام خود کناره گرفت و با استعفای او جهان به هیجان درآمد.
سال 1349
اصلاحیه قانون استخدام به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
متن کامل قیمت معاملاتی اراضی و ساختمانهای تهران و شمیرانات انتشار یافت.
سال 1352
کلیسای سنت سرکیس در خیابان کریمخان زند با شرکت رهبران ارامنه جهان افتتاح شد.
ایران و ژاپن در تهران مذاکرات اقتصادی خود را آغاز کردند.
سال 1353
امیرحسین شیخ بهائی رئیس اتاق اصناف برکنار شد و به جای وی سرهنگ حکمتی مدیر عامل شرکت تاکسیرانی برگزیده گردید. سرهنگ سلامی نیز به ریاست شرکت تاکسیرانی رسید.
سال 1354
محمد حسنین هیکل سردبیر سابق روزنامه الاهرام به اتفاق همسرش وارد تهران شد.
سال 1356
رئیس نیروهای مسلح عراق در رأس یک هیئت نظامی به ایران آمد.
سال 1357
مارگارت تاچر رهبر حزب محافظه کار انگلیس وارد تهران شد و با شاه ملاقات کرد.
در افغانستان یک کودتای انقلابی توسط تره کی انجام گرفت و بطور کلی بر تمام کشور استیلا یافت.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -