انهار
انهار
مطالب خواندنی

عدم جواز تهاون

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 91 : شخصی به طور مطلق وصیت کرده است، آیا عمل به این وصیت موسع است یا موقت؟

جواب: موقت نیست ولی نباید در عمل به وصیت، تهاون و اهمال کنند.

سؤال 92 : اگر شهیدی وصیت کند که مثلاً او را در جبهه به خاک بسپارند، آیا عمل به این وصیت واجب است یا نه؟ و چنانچه او را در محلش فن نمودند اکنون وظیفه چیست؟

جواب: اگر وصیت مزبور ثابت باشد عمل بر طبق آن لازم است. و نبش اگر بعد از متلاشی شدن بدن باشد و یا آنکه وجب هک شود، جایز نیست.

سؤال 93 : اگر شخصی وصیت کند که مثلاً چهل سال برای او نماز و روزه بخوانند، و اتفاقاً زودتر فوت نمود، باید به این وصیت عمل شود یا خیر؟ و آیا زمانی که بالغ نبوده و نماز و روزه بر او واجب نبوده باید به حساب آورد یا نه؟

جواب: وصیت در ثلث نافذ و باید به آن عمل شود.

سؤال 94 : پدر اینجانب فوت نموده و بنده را وصی شرعی خود کرده است طبق وصیت نامه، پدرم 30 سال نماز و سه ماه روزه خواسته که برای او بدهیم بنده خواستم طبق وصیت پدرم عمل کنم که وراث پدرم حاضر نشدند که سی سال نماز و روزه برای پدرم بدهیم حتی وصیت نامه هم فعلاً مفقود شده است و در دسترس نیست تقاضا دارم تکلیف بنده را طبق قانون شرع روشن بفرمایید.

جواب: ورثه به وصیت عمل کنند و در غیر این صورت حق تصرف در ترکه ندارند و بر وصی لازم است در صورت امکان، ورثه را وادار به عمل به وصیت نماید و اگر ممکن نیست معذور است.

سؤال 95 : برادر اینجانب در جبهه زخمی می شود و به بیمارستان تهران منتقل می کنند که سپس شهید می شود و بدون اطلاع ما در بهشت زهرا مدفون می شود با توجه به وصیت آن شهید که خواسته است در مسجد سلیمان در کنار قبرمادرمان مدفون شود کلیف شرعی ما را بیان فرمایید؟

جواب: در صورتی که وصیت ثابت باشد و بدن طوری نباشد که موجب هتک باشد باید به موجب وصیت عمل شود.

سؤال 96 : برادر اینجانب در نگ تحمیلی شهید شده است و وصیت کرده که برای او نماز و روزۀ استیجاری بجا آورده شود، با توجه به این که در منطقه کسی نیست که نماز و روزۀ  استیجاری بجا آورد و ضمناً در شهر های دیگر نیز اگر بخواهیم برای مدت فوق مبلغی را بپردازیم، امکان پرداخت آن نیست، زیرا شهید دارای همسر و سه فرزند می باشد، البته تا جایی که من می دانم نماز و روزه را بجا آورده است، خواهشمند است در این مورد وظیفۀ ما را روشن فرمایید.

جواب: مقداری که شهد از ثلث ترکۀ خود برای نماز و روزه تعیین کرده باید بر طبق وصیت، در آن عل شود.

سؤال 97 : شهیدی وصی نموده که ثلث کلیۀ ما ترکش را خرج کنند. در حالی که ما ترک او تنها یک منزل کوچک و حداقل اثاثیۀ لازم زندگی است و نیز وصیت نموده که مادر و همسرش هم تا وقتی خودشان مایلند در همان منزل بمانند و کسی متعرض آن ها نشود، در صورتی که ورثه که عبارتند از مادر و همسر و یک پسر بالغ و یک دختر، که هیچ یک وجه نقد برای خریدن ثلث ما ترک را ندارند تا از این طرق به وصیت عمل کنند. وظیفۀ شرعی در قبال وصیت مذکور چیست؟

جواب: باید به ثلث مورد وصیت عمل شود و در غیر این صورت نمی توانند در ترکه تصرف کنند.

سؤال 98 : ار کسی نسبت به ثلث ما ترک خود وصیت کند که آن را از اصل مال اخذ و به مساکین بدهند آیا وصی شرعی و قانونی می تواند بعد از او از این امر بدون عذر منصرف بشود؟ و آیا برای وراث جایز است بدون ادای حق (( موصی لهم)) کل مال را بین خود تقسیم کنند؟

جواب: تا به وصیت عمل شده ورثه حق تصرف در ترکه را ندارند و بر وصی لازم است بر طبق وصیت عمل نماید.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -