انهار
انهار
مطالب خواندنی

لباس-

بزرگ نمایی کوچک نمایی

1- استفاده از کراوات در مجالس و میهمانیها

سؤال:با آرزوی طول عمر با عزت برای آن مرجع عالیقدر خواهشمند است نظر مبارک را در مورد سوال زیر مرقوم فرمایید:
حکم استفاده از کراوات در مجالس و مهمانیها که اخیرا مرسوم شده است چیست؟
پاسخ:استفاده از کراوات در کشورهایی که این کار به عنوان شعار بیگانگان و همبستگی با آنها محسوب می شود، مثل کشور ایران، اشکال دارد ولی در کشورهای دیگر که یک لباس عمومی شده مانعی ندارد و در هر حال ضرری به نماز نمی زند.
2- پوشیدن لباس آستین کوتاه برای مردان
سؤال:حکم پوشیدن لباسهایی که آستین کوتاهی دارند که تا آرنج یا کمی پایینتر می آید برای مردان چیست؟
پاسخ:اشکالی ندارد ولی پیراهن با آستین سنگین تر است.
3- رنگ لباس در پوشش ظاهری
سؤال:به نظر شما پوشش ظاهری (رنگ تیره و روشن -و با وجود آمدن رنگهای شاد و متنوع در عرف که بسیار مطرح می باشد ) چگونه باید باشد؟
پاسخ:رنگ خاصی در حجاب شرط نیست جز این که جنبه تحریک آمیز نداشته باشد.
4- استفاده از رنگهای متنوع در لباس
سؤال:گفته مى شود که استفاده از چادر مشکى براى خواهران مناسب نیست و مکروه مى باشد، و خواهران باید از پوشاک روشن و رنگهاى متنوّع استفاده نمایند و دلیلى ندارد که توصیه شود خانمها کفش و مانتوى تیره بپوشند، حال سوال این است که در حال حاضر و با توجّه به شرایط فعلى جامعه ما، تکلیف پوشش خواهران چیست و آیا سخنان فوق و امثال آن، با توجّه به آثار و تبعات آن براى جامعه، شرعاً صحیح است؟
پاسخ:انتخاب چادر مشکى براى زنان، و عباى مشکى براى مردان، مکروه نیست.و استفاده از رنگهاى ساده دیگر مادام که مشأ مفاسدى نشود نیز جایز است؛ البتّه رنگهاى سنگین بهتر است.
5- استفاده از لباسهای تنگ و مهیج
سؤال:پوشیدن لباسهاى مبتذل و یا لباسهاى تنگ و مهیّج و یا مدلهائى که موجب ترویج فرهنگ غرب است، چه براى زن و چه براى مرد، چگونه است؟
پاسخ:این گونه لباسها اشکال دارد و بر پسران و دختران و مردان و زنان مسلمان لازم است رعایت موازین عفّت اسلامى را، که مایه سعادت دنیا و آخرت آنهاست، بنمایند.
6- پوشیدن لباس مختص جنس مخالف در منزل
سؤال:پوشیدن لباس مختصّ زنان توسّط مردان و یا بالعکس در منزل چه حکمى دارد؟
پاسخ:اگر مفسده خاصّى بر آن مترتّب نشود، اشکالى ندارد.
7- پوشیدن مانتو
سؤال:پوشیدن مانتو چه حکمى دارد؟ آیا جزء لباسهاى زینتى است؟
پاسخ:پوشیدن لباسهاى زینتى اشکال دارد ولى مانتوهاى معمولى زینتى نیست و لباسى که تمام بدن جز صورت و کفّین را بپوشاند کافى است هر چند چادر محفوظ تر و بهتر است.
8- لباس شهرت
سؤال:لباس شهرت چیست؟ و استفاده از آن چه صورتى دارد؟
پاسخ:منظور از لباس شهرت آن است که لباسى بپوشد که مشهور به زهد و قدس شود و جنبه ریاکارى داشته باشد و استفاده از چنین لباسى شرعاً اشکال دارد.
9- پوشیدن لباس مردان توسط زنان و بالعکس
سؤال:منظور از این که فرموده اند پوشیدن لباس مخصوص مرد براى زن و بالعکس اشکال دارد چه نوع لباسى است لطفا توضیح فرمایید؟
پاسخ:منظور لباسى است که در عرف عام مى گویند لباس زنانه است (ولى هرگاه فسادى بر آن مترتب نشود حرام نیست).
10- استفاده آقایان از وسائل بانوان در منزل
سؤال:آیا اشکال داردکه مردها در خانه دمپایى هاى زنان را بپوشند و یا بالعکس؟
پاسخ:اشکالى ندارد بلکه لباسهاى مخصوص هر کدام را نیز اگر دیگرى بپوشد و مفاسدى بر آن مترتب نشود اشکالى ندارد امّا آن جا که فسادانگیز است حرام است.
11- دوختن لباس زنانه توسط آقایان
سؤال:دوختن لباس زنانه توسط خیاط مرد، چه حکمى دارد؟
پاسخ:در صورتى که مستلزم تماس بدنى و محرّمات دیگرى نشود اشکالى ندارد.
12- استفاده از لباسهای مردانه توسط زنان
سؤال:پوشیدن شلوار، یا پیراهن مردانه، و سر کردن چفیه توسّط بانوان چه حکمى دارد؟
پاسخ:احتیاط این است که چنین کارى نکنند.
13- استفاده از مدل لباس و موی کشورهای بیگانه
سؤال:اخیراً در میان برخى از جوانان مدل مو و لباسهایى مد شده که از کشورهاى اروپایى و بلاد بیگانه ارائه مى گردد (مانند رپ و غیره) نظر به این که پوشیدن این لباسها و این گونه آرایش کردن عرفاً از مصادیق تشبه به کفّار است آیا شرعاً حرام است یا حلال؟
پاسخ:با توجّه به این که این امور بخشى از فرهنگ منحط بیگانگان است، مسلمانان باید از آن پرهیز کنند و فرهنگ خود را زنده کنند.
14- پوشیدن لباسهایی که اسم جلاله بر آنها نقش بسته
سؤال:اخیراً لباسهایى وارد شده که بر روى آن اسم جلاله (الله) نوشته شده است، آیا پوشیدن چنین لباسهایى جایز است؟ و در هر صورت، تکلیف کسى که آن را پوشیده چیست؟
پاسخ:اگر در محلّى نوشته شده که باعث هتک احترام این نام مقدّس نمى شود اشکالى ندارد و در هر حال باید مراقبت کرد که دست بى وضو بر آن نگذارند و آن را نجس نکنند.
15- داشتن ظاهری که مایه تمسخر شود
سؤال:عدّه اى از جوانان ـ از نظر علمى نیز در حدّ بالایى هستند ـ به طرز خاصّى لباس مى پوشند و بیش از اندازه محاسن مى گذارند، داشتن محاسن به حدّى که مایه تمسخر شود، چه حکمى دارد؟
پاسخ:از پوشیدن لباس، یا گذاردن محاسن بیش از اندازه که موجب تمسخر و توهین به شخص باشد باید اجتناب کرد و شخص مؤمن همیشه باید عزّت خود را حفظ کند.
16- استفاده از شال گردن ابریشم برای مردان
سؤال:حکم استفاده مرد از شال گردن ابریشم ( یک طرف ابریشم ، یک طرف پشم ) چیست؟
پاسخ:جائز نیست.
17 استفاده مردان از شلوار کوتاه و کراوات
سؤال:پوشیدن لباس آستین کوتاه برای مرد چه حکمی دارد؟ زدن کراوات چه حکمی دارد؟حکم پوشیدن شلوار کوتاه توسط مردان چیست؟
پاسخ:شکال ندارد مگر بیش از حد کوتاه باشد، در مورد کراوات نیز با توجه به اینکه در عرف کشور ما یک فرهنگ اجنبی محسوب می شود احتیاط در ترک آن است و شلوار کوتاه در صورتی که زیر زانو باشد مانعی ندارد.
18- پوشیدن کفش های پاشنه بلند برای بانوان
سؤال:پوشیدن کفشی که هنگام راه رفتن صدا ایجاد می کند برای خانم ها چه حکمی دارد؟
پاسخ:اشکالی ندارد هر چند بهتر است بی صدا باشد.
19- پوشیدن لباس مشکی در فوت علما یا بستگان
سؤال:آیا پوشیدن لباس مشکی در وفات بستگان یا وفات علما جایز، مستحب یا مکروه است؟
پاسخ:مانعی ندارد و در بعضی از موارد مستحب است.
20- پوشیدن لیاس نظامی سایر کشورها
سؤال:بنده علاقه به پوشیدن لباس های نظامی کشورهای مختلف دارم. آیا پوشیدن این لباس ها که بعضاً امریکایی یا انگلیسی هستند تشبه به کفار و یا لباس شهرت به حساب می آید؟ و یا مشکل شرعی دیگری دارد؟
پاسخ:خالی از اشکال نیست

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -