انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام وصیت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 1: آیا ما رزمندگان شرعاً باید وصیت نامه بنویسیم؟ و یا به دوستان خود وصیت کنیم که در وطن نماز ها و یا روزه هایی که مدیون هستیم خانواده مان از اموالمان، شخصی را وکیل برای بجا آوردن کنند یا خیر؟

جواب: اگر مال دارید لازم است وصیت نمائید.

سؤال 2: ثلث مالم را در چه راهی وصیت نمایم که خشنودی و رضای خدا باشد؟

جواب: می توانید در مطلق خیرات وصیت نمائید.

سؤال 3: شخصی در نظر دارد وصیت نماید که در صحن مقدس امام رضا (ع) دفن شود و آستان قدس مبلغ 50 هزار تومان حق دفن می گیرد، آیا دفن در صحن مقدس بهتر است یا این که این مبلغ را در امور داادی سادات مصرف نماید؟ و محل دفن را در گورستان عمومی قرار دهد.

جواب: اختیار با خود شخص است و فضیلت دفن در جوار حضرت رضا علیه السلام روشن است.

سؤال 4 : از زمان بلوغ تا به حال به یاد ندارم که نماز یا روزه ای از حقیر فوت شده باشد؛ آیا لازم است وصیت نمایم که از ثلث مالم، اعمال یاد شده را برایم انجام دهند یا خیر؟

جواب: لازم نیست.

سؤال 5 : 1- شخصی بر اثر جهل به مسأله و بی سواد بودن، عمداً نمازش را نخوانده و روزه اش را نگرفته و فعلاً با داشتن چندین بچه کوچک مبتلا به سرطان مری شده و چون دردش درمان پذیر نیست از او خواسته اند که وصیت کند لطفاً مقداری در مورد وصیت هنگام مرگ و عبادات و تکالیف او توضیح دهید.

2- اهالی روسای نذر کرده اند که چندین گوسفند و گاو و مقدار زیادی برنج و چیز های دیگر خرج امام حسین (ع) کنند آیا بهتر نیست این مخارج را صرف جاده سازی و حمام و مدرسه و برق و آب روستا کنند؟

جواب: [1] کسی که امارات موت بر او ظاهر شد و نمز و روزه بر عهده ی او است باید وصیت کند که بعد از او از ترکه اش داده شود. و اگر یقین ندارد که خمس بر ذمه او است وصیت به دادن خمس لازم نیست و بر ورثه هم چیزی نیست.

[2] و نذر اگر با صیغه شرعیه شده باید بر طبق آن عمل شود.

سؤال 6 : فردی که دارای دو زن و سه پسر و هفت دختر می باشد و دو پسر و یک دخترش صغیر می باشند فوت نموده و سه هفت بعد از فوت موصی توسط زن های ایشان وصیت نامه ای ظاهر شده ه غیر از زن ها و یک پسرش هیچ یک از فرزندان از این وصیت نامه اطلاعی نداشته و به آن راضی هم نیستند و پس از مطالعه موارد مندرج وصیت نامه روشن گردید که چند مورد از موارد موجود در وصیت نامه را فروخته یا کارهایی انجام داده حال سؤال این است که : آیا وصیت نامه کلا باطل می شود و یا اینکه همان قسمت های فروخته شده باطل می شود و یا اینکه وصیت نامه به قوت خود باقی است؟

 جواب: بر فرض ثبوت وصیت شرعاً نسبت به مقداری که یقین به فروش آن دارند وصیت باطل و در بقیه باقی است.

سؤال 7 : شخصی مصارفی را معین نموده که از ثلث مالش خرج شود پس از انجام تمام موارد وصیت مقداری از ثلث باقی مانده که میت مطلبی در این مورد نگفته آیا این مقدار باقی مانده از ثلث جزو ما ترک محسوب می شود و به ورثه می رسد یا خیر؟

جواب: اگر در تمام ثلث وصیت نکرده به ورثه می رسد.

سؤال 8 : آیا نوشتن وصیت نامه واجب است یا مستحب؟

جواب: واجب نیست مگر در مواردی که حق واجبی بر عهده شخص باشد و نتواند ادا نماید که واجب می شود وصیت نماید.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -