انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز مسافر

بزرگ نمایی کوچک نمایی
احکام مسافر- آیت الله العظمی سیستانی مدظله
 
نماز مسافر
سؤال: من مدت 3 سال است در بیرون از ایران زندگى مى کنم و ترک وطن نکرده ام نظر شما در مورد شکسته بودن نماز من چیست؟ ( گاهى اوقات بیشتر از 30 کیلومتر مسافرت مى کنم.)
پاسخ: اگر در یک مکان قصداقامتِ یک سال و نیم یا بیشتر دارید پس از گذشت یک ماه نمازتان در آنجا تمام است و اگر به جاهاى دیگر سفر مى کنید چنانچه کثیرُ السفر باشید یعنى هر ماه ده روز در حال سفر هستید نمازتان در تمام سفرها تمام است.
سؤال: من شهرستانى هستم و اکنون ساکن کرج و هر موقع که به شهرستان و محل سکونت خود مى روم نمازم را کامل مى خوانم و در کرج هم همینطور نمازم را کامل مى خوانم محل کار من در تهران است و همچنین دانشجوى رشته مدیریت بازرگانى هستم در دانشگاه شهر قدس مى خواستم اگر امکان دارد راجع به اینکه آیا من در دانشگاه و همچنین محل کار باید نمازم را کامل بخوانم یا نه ؟ راهنمایى فرمایید .
پاسخ: نماز را در همه جا تمام بخوانید .
سؤال: رانندگانى که در یک مسیر مخصوص بطور دائم کار مى کنند و بعضى اوقات براى ماهى یک یا دو بار یک مسیر دیگر را مى رود اقامه نماز آنها به چه شکلى است؟
پاسخ: اگر مسیر روزانه خود خارج از مسافت شرعى باشد کثیر السفر است ودر تمام سفرهایش نماز را تمام بخواند.
سؤال: متولد تهران هستم ومدت 23 سال است که ساکن زنجان مى باشم ودانشجو رشته مهندسى درتهران هستم ، اگر براى مدت کمتر از ده روز در تهران اقامت کنم آیا نماز را باید کامل بخوانم یا خیر؟
پاسخ: اگر تصمیم ندارید از سکونت در تهران به کلى صرف نظر کنید نمازتان تمام است.
سؤال: من سه روز در هفته به دانشگاه ورامین مى رومو برمى گردم ، نمازم شکسته است یا نه؟ روزه‌ام چطور؟
پاسخ: شما کثیر السفر هستید و نمازتان در تمام مسافرت‌ها تمام است وروزه‌تان صحیح است.
سؤال: من در دانشگاه کرج قبول شدم و مى بایست یک سال یا بیشتر، هر هفته پنج الى شش روز در ساعتهاى مختلف روز به کرج بروم و برگردم تکلیف نماز و روزه واجب و مستحب من چگونه است؟
پاسخ: کثیر السفر هستید و در تمام مسافرتهاى خود نماز شما تمام است و در ماه اول احتیاط کنید یعنى هم شکسته و هم تمام بخوانید.
سؤال: دانشجویى هستم که محل سکونتم تا محل درس خواندنم بیش از 4 فرسخ راه است (300 کیلومتر) نماز و روزه ام را چطور باید بجا بیاورم؟ (قصد ده روز مى نمایم ولى در بین این ده روز از خوابگاه به دانشکده که تقریباً ده کیلومتر و از خوابگاه به بیمارستانها که براى عرصه یا کارآموزى مىروم متوسط 15 کیلومتر)؟
پاسخ: اگر تحصیل دو سال یا بیشتر به طول مى انجامد خوابگاه در حکم وطن است و آن ترددها صدمه اى نمى زند و نماز تمام است حتى اگر قصد ده روز نکنید.
سؤال: من در تهران دانشجو هستم و محل اصلى زندگى من در تهران نمى باشد آیا در مواقعى که سفر من کمتر از 10 روز باشد باید نمازم را شکسته بخوانم یا نه؟ اگر بخواهم تهران را به عنوان وطن دوم اختیار کنم؟ چه شرایطى بایستى رعایت شود؟
پاسخ: چنانچه در محل تحصیل دو سال یا بیشتر براى درس خواندن مىمانید یا اینکه به طور متوسط ماهى 10 روز به آنجا مسافرت مىکنید نماز و روزه شما در آنجا تمام است ولو اینکه کمتر از ده روز بمانید.
سؤال: آیا مسافر مى تواند امامت نماز جمعه را به عهده بگیرد؟
پاسخ: اشکال ندارد.
سؤال: من از بدو تولد در شیراز زندگى کرده و آنجا وطن من بود. حدود هفت سال پیش براى تحصیل به تهران رفته و در آنجا ساکن شدم. البته از وطن اصلیم نیز عدول نکردم پس از شش سال زندگى در تهران، حدود یک سال پیش به شیراز برگشتم. در حال حاضر در شیراز زندگى مى کنم و در همانجا هم کار مى کنم، اما شغلى نیز در تهران دارم. به همین دلیل قبلاً هفته اى دو روز و در حال حاضر یک هفته در میان، سه روز در تهران هستم. لازم به ذکر است که احتمال زیاد دارد دوباره به تهران برگردم و در آنجا زندگى کنم. به همین دلیل از تهران نیز عدول نکردم و در این یک سال در تهران نمازم را تمام مى خواندم. مى خواستم بپرسم آیا این عمل صحیح بوده یا خیر و تکلیف من چیست؟ ضمناً اگر مى بایست نمازم را شکسته مى خواندم تکلیف نماز و روزه این مدت چیست؟
پاسخ: کارى که مىکنید صحیح است و هر دو شهر براى شما حکم وطن را دارد.
سؤال: من سه روز در هفته از حد ترخص مى گذرم تکلیف نماز و روزه من چیست؟
پاسخ: تمام است.
سؤال: کسى که اهل تهران است آیا در مرقد امام خمینى نمازش کامل است؟
پاسخ: اگر از تهران به مرقد برود باید تمام بخواند.
سؤال: من در تهران دانشجو هستم و تا 2 سال آنجا مى مانم آیا آنجا وطن من محسوب مى شود؟
پاسخ: بله در حکم وطن است.
سؤال: در قطب که ششماه شب است ششماه روز، چگونه مى توان نماز خواند و روزه گرفت؟
پاسخ: بنابر احتیاط واجب نزدیکترین مکان را ملاحظه کند که این چنین نباشد و در اوقات آنها نماز یومیه را بخواند و نسبت به روزه اگر قدرت دارد باید از آنجا کوچ کند تا تمکن از روزه گرفتن پیدا کند وگرنه براى هر روز 750 گرم طعام به فقیر بدهد.
سؤال: من دانشجوى دانشگاهى در کرج هستم و مجبورم هر روز از تهران به آنجا بروم. صبح حرکت مى کنم و عصر برمى گردم. حکم روزه و نماز من چیست؟
پاسخ: کثیر السفر هستید و نمازتان در همه جا تمام و روزه صحیح است.
سؤال: اینجانب در تهران مشغول به تحصیل هستم در مواقعى که رفت و برگشت اینجانب کمتر از 10 روز است حکم نمازهاى من چیست؟
پاسخ: اگر در هفته چهار روز در تهران مىمانید و تصمیم دارید که مدت تحصیل یعنى دو سال یا چهار سال به همین روال ادامه دهید تهران در حکم وطن است و در راه مسافر هستید.
سؤال: حکم مهاجرین در چگونگى نماز و روزه گرفتن (بیشتر از 2 سال در بلاد غرب) چیست؟
پاسخ: نماز را تمام بخوانند و روزه را کامل بگیرند.
سؤال: در مورد نماز و روزه اى که بر اثر بعد مسافت شکسته مى شود سوال داشتم . من در خارج از کشور زندگى مى کنم و اینجا مردم از دوچرخه هم استفاده مى کنند و جاده دوچرخه با جاده ماشین متفاوت است و طول آن یکسان نیست . چطور باید مسافت را حساب کرد ؟
پاسخ: معیار مسافتى است که شخص طى مى کند .
سؤال: زنى که با همسر زندگى میکند اگر پیش پدر و مادر خود برود نماز شکسته مى خواند یا تمام ؟
پاسخ: اگر از وطن خود اعراض نکرده است باید نماز را تمام بخواند .
سؤال: از زادگاه خود که وطن اول من محسوب مى شود ترک وطن نموده و قم را که منزل پدرى ام نیز مى باشد را به عنوان وطن اول خود قرار داده ام . چون محل اصلى کار بنده در تهران است و تا موقعى که خدا بخواهد قصد اقامت در تهران را دارم وطن دوم خود را تهران قرار داده ام .(منزل جهت سکونت را در تهران خریده ام) . قبر خود را در قم پیش خرید نموده ام . هم اکنون هم در قم و هم در تهران نمازم را کامل مى خوانم.
1 ـ آیا قصد توطن بنده با توجه به شرایط فوق صحیح است ؟
2 ـ آیا فرزندانم در قم نیز باید نمازشان را کامل بخوانند یا شکسته ? در هر دو فرض اینکه در اینده تمایل به سکونت در قم داشته و یا نداشته باشند ؟
پاسخ: 1- تهران وطن فعلى شما است و اما قم اگر از سکونت در آن اعراض کرده باشد یعنى تصمیم داشته باشید دیگر آنجا را مسکن قرار ندهید حکم وطن را ندارد و اگر اعراض نکرده باشید حکم وطن را دارد .
2- فرزندانى اگر در قم متولد نشده اند آنجا براى آنها حکم وطن را ندارد .
سؤال: شخصى است اهل خراسان و بیش از شش ماه است که براى راه اندازى یک باب نانوایى در شهریار دائما در رفت و امد است و گاهى 10 روز و گاهى کمتر یا بیشتر در آنجا مى ماند و دوباره به زادگاه خویش برمى گردد و همین مدت را نیز در زادگاهش میماند ضمنا مدتى را که به مسافرت مى رود براى پیگیرى کار به تهران و کرج نیز مى رود و دوباره به شهریار برمى گردد ، حال حکم نماز و روزه او چیست؟
پاسخ: اگر از اول قصد تکرار مسافرتهاى مذکور نداشته است نماز او شکسته است و اما اگر از همان اول میدانست که براى شش ماه یا بیشتر ادامه دارد پس اگر در ماه ده روز یا بیشتر در مسافرت باشد البته در دو نوبت یا بیشتر کثیر السفر است و نماز او در تمام مسافرتهایش تمام است .
سؤال: بنده در سال جارى (ماه مبارک رمضان ) به جهت شریط کارى (کارمند اداره هستم ) بعنوان کثیر السفر روزه را گرفته ام لذا بعد از پآیان ماه رمضان حکم در مورد بنده چیست آیا در مسافرتهاى استانى و خارج استان نمازم را کامل بخوانم یا شکسته . در مورد استانى و غیر استانى بیشتر راهنمایى بفرمائید . ضمنا بنده در هفته با توجه به نوع کار مى توانم یک روز به ماموریت ادارى بروم ؟
پاسخ: نماز شما در سفر _ در فرض سؤال ( شکسته است .
سؤال: آیا جایى را که یک دانشجو در آنجا تحصیل مى کند یعنى مثلا دانشجو اهل قزوین است و در تهران تحصیل مى کند را وطن میدانند یا خیر ؟
پاسخ: اگر دو سال در آن محل مى ماند حکم وطن را دارد البته در ماه اول بین قصر و تمام جمع کند .
سؤال: اگر کسى وطن خود را ترک کرده و منزل خود را فروخته و شهر دیگرى اباد شده و حالا قصد مراجعت ندارد این اگر براى دیدار به پدر و مادر ویا عزیز و آقارب وطن که ترک کرده باید نماز کامل مى خواند یا شکسته ؟
پاسخ: بعد از اعراض از وطن اگر به آنها برود نمازش شکسته است مگر اینکه بخواهد آنجا ده روز بماند .
سؤال: اگر شخص مسافر نماز را شکسته بخواند و وقتى که به منزل مى رسد هنوز وقت خواندن نماز را داشته باشد آیا مجددا باید نماز کامل بخواند یا نیاز نیست؟
پاسخ: لازم نیست که نماز را مجددا بخواند .
سؤال: حکم نماز و روزه فضا نوردان در ماهواره هایى که به طور ثابت به دور زمین مى چرخند (وشاهد طلوع و غروب خورشید نیستند) چیست ؟
پاسخ: بنا بر احتیاط واجب در 24 ساعت پنج نماز بجا مى اورند و روزه را قضا مى کنند .
سؤال: دانشجویى هستم که محل سکونتم تا محل درس خواندنم بیش از 4 فرسخ راه است (300 کیلومتر) نماز و روزه ام را چکور باید بجا بیاورم؟ ولى در بین این ده روز از خوابگاه به دانشکده که تقریباً 10 کیلومتر و از خوابگه به بیمارستانها که براى عرصه یا کارآموزى مىروم متوسط 15 کیلومتر.
پاسخ: اگر این وضع حداقل دو سال به طول مىانجامد شهرى که در آن مىخوانید در حکم وطن است و بدون قصد ده روز هم نمازتان تمام است.
سؤال: حکم نماز و روزه دانشجویان و طلاب در سفر براى تحصیل و در محل تحصیل چیست؟
پاسخ: اگر در ماه به طور متوسط ده روز سفر کند باید نماز را در همه سفرها تمام بجا آورد و روزه را بگیرد و اگر قصد داشته باشد در محل تحصیل دو سال بماند آنجا مقرّ وى است و نماز را بجا آورد و روزه بگیرد.
سؤال: ما در محلى کار مى کنیم که وضعیت شغلى ما طورى است که 14 روز کار و 14 روز هم به منزل مىرویم که بیشتر از 6 فرسخ است در این مدت 14 روز کار شاید یک یا دو بار هم مأموریت شغلى پیش بیاید که بیشتر از 6 فرسخ باشد و این از مسئولت شغلى ما نیز مىباشد.
در محل کار وظیفه نماز و روزه ما چیست؟
در مأموریت وظیفه نماز و روزه ما چیست؟
در بین محل کار و منزل وظیفه نماز و روزه ما چیست؟
اگر مأموریت در هر هفته باشد ولى در 14 روز منزل مسافرتى در بین باشد یا نباشد وظیفه نماز و روزه ما چیست؟
اگر 7 روز در محل کار و 14 روز در منزل باشد وظیفه نماز و روزه ما چیست؟
و اگر ما بواسطه کار باید هر روز این 14 روز شغلى را در تردد باشیم وظیفه نماز و روزه ما چیست؟
پاسخ: اگر یک هفته یا دو هفته در محل کار هستید و این وضع به مدت یکسال و نیم ادامه دارد آنجا در حکم وطن است و نمازتان در آنجا تمام و روزه صحیح است ولى در مأموریتها نماز شکسته است و اگر قبل از ظهر باشد روزه را مىتوانید بخورید و همچنین در سفر بین محل کار و وطن مگر اینکه مأموریتها به علاوه سایر مسافرتها به طور مستمر در ماه ده روز بشود که در اینصورت کثیر السفر شمرده مىشوید و نمازتان در همه مسافرتها حتى اگر به کشور دیگر باشد تمام است و همین حکم در صورتى است که 14 روز شغلى را در تردد باشید.
سؤال: اینجانب طلبه اى هستم که حدود 22 سال در تهران سکونت داشتم و آنجا را وطن دائمى خود قرار داده بودم 4 ماه قبل براى مراقبت از والدینم که هر دو مریض هستند به اصفهان محل سکونت و تحصیل علوم دینى خود را تغییر دادم و به خیال اینکه به تهران باز نخواهم گشت از تهران نیت اعراض کردم و در طى این 4 ماه نماز را در تهران که مى رفتم شکسته مى خواندم حال بعد از 4 ماه معلوم شد که نیت اعراض اشتباه بوده و احتمال بازگشت به تهران بسیار زیاد است به سبب اصرار مأمومین که در مسجد بازار در خدمت آنها بودیم و نیز احتمال انتقال والدینم به تهران همراه خودم سؤال من این است آیا مى توانم از این نیت اعراض رجوع کنم و تهران به عنوان وطن قبلى (وطن دوم) من باقى بماند؟
پاسخ: مى توانید دوباره آنجا را وطن قرار دهید
سؤال: اینجانب در هفته، 2 روز در شهر (تورنتو) و 5 روز در شهر (همیلتون) زندگى مى کنم. شهر (تورنتو) اقامتگاه خانوادگى و شهر (همیلتون) اقامتگاه شخصى بنده است. نماز و روزه کامل است یا مسافر؟
پاسخ: در هر دو جا نمازتان تمام است.
سؤال: من به خاطر شغلم هفته اى دو روز شنبه و یکشنبه ها و گاهى از عصر روز جمعه ها به سفر مى روم. تصادفاً امکان دارد محل کار در همان حومه شهر باشد. محل سفر شهرهاى مختلف است ولى تعدادشان تقریباً مشخص است. شغل من فروشندگى است و هر کجا نمایشگاه باشد از طرف شرکتى که برایش کار مىکنم به محل نمایشگاه مى فرستند، سؤال من این است که حکم نماز و روزه من چیست؟
پاسخ: اگر به طور متوسط در ماه ده روز در سفر مىباشید نماز شما در همه سفرها تمام است و روزه را هم مىگیرید. و اگر کمتر از هشت روز است نماز شما شکسته است. و اگر 8 یا 9 روز است بین نماز شکسته و تمام جمع کنید و در روزه هم بین امساک در سفر و قضاء آن احتیاط کنید.
سؤال: من به مدت دو سال براى اجراى چند پروژه برق مقیم سوریه ـ دمشق هستم و براى کارم تقریباً هفته اى یک بار به شهرهاى دیگر سفر مىکنم. اولاً آیا باید دمشق را وطن قرار دهیم (خانواده هم اینجا هستند) دوم آیا در مسافرت نماز تمام است و اگر تمام است شامل مسافرت غیر کارى هم مىشود یا خیر؟
پاسخ: دمشق براى شما حکم وطن را دارد و در سفر اگر همین مقدار باشد باید نماز را شکسته بخوانید.
سؤال: من در کشور اروپایى هستم و گاهى سفرهایى تفریحى و کارى به اطراف برایم پیش مى آید. وضع نماز در سفر و حضر را بفرمایید. (گاهى این سفرها نا مرتب و اکثراَ چند ساعت است).
پاسخ: اگر براى ارتکاب حرام نباشد نماز قصر است.
سؤال: قبل از اذان ظهر به مسافرت رفته ام فراموش کردم نماز ظهر و عصر را بخوانم حالا باید نماز قضاى شکسته را بخوانم یا کامل ؟
پاسخ: شکسته.
سؤال: مسافرى که از کشور خود سفر کند و در مبدأ وقت نماز ظهر باشد و نماز ظهر را خوانده و به مقصد مى رسد مى بیند که آنجا وقت زوال است. وظیفه اش چیست؟
پاسخ: لازم نیست دوباره نماز بخواند.
سؤال: آیا کسى که محل کارش در شهر دیگرى است ولى منزلش در شهر دیگرى و از این جهت باید هفته اى دو بار مسافرت کند باید نماز و روزه خود را چگونه بجا آورد؟
پاسخ: اگر کار او تا دو سال حداقل به همین نحو است در هر دو شهر نمازش تمام است.
سؤال: بنده ساکن اصفهان هستم جهت تحصیل مرتب با شغل هر هفته به تهران می روم تکلیف نماز و روزه من در مسافرت موصوف چیست ؟ و در اصفهان چه می باشد ؟ بعضی اوقات فاصله مسافرت دو هفته می شود در این صورت چگونه است ؟
پاسخ: اگر مجموعاً چه سفر شغلی و چه غیر آن در ماه ده روز یا بیشتر در سفر باشید و این امر تا 6 ماه اگر در یک سال است یا سه ماه اگر بیش از یک سال است مستمر خواهد بود شما کثیر السفرید و نمازتان در همه مسافرتها حتی اگر خارج از کشور باشد تمام است و اگر در ماه هفت روز یا کمتر باشد نماز شکسته است و اگر هشت یا نه روز باشد احتیاطاً هم شکسته بخوانید هم تمام و بهر حال در اصفهان تمام است .
سؤال: زنی به تهران شوهر کرده و تهران را وطن خود قرار داده و در وطن اول خود (قم) خانه پدری دارد و قصد آمدن به وطن خود را نداشته ولی وقتی که به وطن خود مسافرت می کند نماز او چه حکمی دارد ؟
پاسخ: نمازش تمام است .
سؤال: مسافری که قصد داشت یک هفته جای بماند و بعد از پنج روز قصد کرد بیشتر از پنج روز بماند نمازش شکسته هست یا کامل ؟
پاسخ: اگر ایّامی را که بعداً قصد کرده بماند مستقلاً حدّ اقل ده روز باشد نمازش تمام است و الّا شکسته می خواند .
سؤال: اگر کسی در مسافرت نماز ظهر و عصر را شکسته بخواند و قبل از طلوع آفتاب به منزل خود برسد آیا دوباره باید همان نمازها را کامل بخواند؟
پاسخ: آنچه خوانده کفایت می کند و اعاده لازم نیست.
سؤال: سفر من با هواپیما به صورتی است برای نماز صبح کاملا در هواپیما هستم . چون هواپیما خارجی است مکان نماز ندارد چه باید بکنم؟
پاسخ: اگر ممکن است در راهرونماز بخوانید واگر نشد ایستاده رو به قبله تکبیر بگوئید و قراءت را بخوانید و برای رکوع و سجود در جای خود بنشینید و خم شوید و مهر را بر میز جلو بگذارید و همچنین کف دستها را.
سؤال: محل سکونت من اسلامشهر است و محل کارم تهران نماز من شکسته است یا کامل ؟
پاسخ: کامل است .
سؤال: نیت در نماز جماعت برای مسافرت چگونه است ؟
پاسخ: همان نماز شکسته را به صورت اقتدا نیت کند .
سؤال: من مقیم دبی میباشم و با خانواده آنجا زندگی می کنم و در تابستان ووسط سال به خانه مان در بوشهر و شیراز میرویم حکم نماز و روزه ما چگونه است ؟
پاسخ: اگر آنچه وطن شما بوده است و اًعراض نکرده اید نماز و روزه شما تمام است و اعراض به این محقق می شود که تصمیم بگیرید هیچگاه برای زندگی کردن به آنجا بر نگردید .
سؤال: من دانشجو هستم در شهری دور و در هر هفته شاید ممکن باشد از محل تحصیلم دور شوم حکم نماز و روزه من در محل تحصیلم چطور است؟
پاسخ: اگر تحصبل شما در انجا حد اقل 2 سال ادامه دارد نماز و روزه شما در انجا تمام است و در ماه اول اگر کمتر از ده روز انجا بمانید احتیاطا بین شکسته و تمام جمع کنید.
سؤال: اگر کسی قصد برگشت به وطن خود را ندارد ولی مایل است که در آنجا خاکسپاری شود تکلیف نماز وروزه آن چگونه است؟
پاسخ: اگر برای سکونت در زندگی نمی خواهد به آنجا برگردد اعراض محقق است ونمازش در انجا شکسته است وروزه هم نگیرد.
سؤال: عرفات در اثر توسعه شهر مکه قطعاً دون مسافت شرعى است به نظر حضرتعالى کسانى که در مکه معظمه قصد اقامت عشره کرده و سپس عازم عرفات مى شوند نمازشان قصر است یا تمام؟
پاسخ: باید ده روز قبل از روز نهم را قصد کرده باشد و پس از ده روز اگر به عرفات برود نماز او تمام است ولى اگر از اول قصد ده روزى کرده که روز نهم هم جزء آن است نماز او شکسته است و در مکه مخیر است.
سؤال: من تازه عقد کردم محل کار و زندگى پدرم گرگان مى باشد ولى شوهرم در تهران سکونت دارد آیا نمازهاى من در گرگان شکسته است یا نه؟
پاسخ: تمام است.
سؤال: اگر نماز صبح در افغانستان بخوانم و توسط هواپیما در پاکستان بروم آنجا هم نماز صبح قضا نشده باشد بخوانم اگر بخوانم شش نماز در یک روز مى شود؟
پاسخ: در فرض یاد شده خواندن نماز صبح در مکان دوم لازم نیست.
سؤال: لطفا بفرمایید اینکه فرد در 4 جا میتواند نمازش را تمام بخواند ایا مثالا اگر هتلی در کربلا و یا مکه و یا مدینه و یا کوفه باشد نیز میتواند نمازش را تمام بخواند و روزه اش را بگیرد یا تنها اختصاص حائر دارد اگر صحن و سرای جدید اضافه شود چطور؟
پاسخ: درمکه و مدینه جایز است ولی در شهر کربلا و کوفه جایز نیست بلکه تنها در حرم یا مسجد کوفه جایز است .
سؤال: من دانشجو هستم در شهری دور و در هر هفته شاید ممکن باشد از محل تحصیلم دور شوم حکم نماز و روزه من در محل تحصیلم چطور است؟
پاسخ: اگر تحصیل شما در انجا حد اقل 2 سال ادامه دارد نماز و روزه شما در انجا تمام است و در ماه اول اگر کمتر از ده روز انجا بمانید احتیاطا بین شکسته و تمام جمع کنید.
سؤال: شغل اینجانب در ورامین میباشد و وطنم تهران و ساعت کاریم از صبح تا شب میباشد نماز و روزه بنده چه حکمی دارد؟
پاسخ: کثیر السفر هستید و در تمام سفرهایتان نمازتان تمام و روز تان صحیح است.
سؤال: محدوده تهران از 4 طرف برای مقلدین شما از کجا محسوب میشود ؟
پاسخ: از اخرین خانه های شهر .
سؤال: آیا در محل تولد انسان که از آنجا رفته ومدت زیادی هم گذشته مثلا ده سال باز باید نماز را کامل خواند البته ممکن است که قصد رفتن به آنجا وسکنی را در صورت امکان داشته باشد برای بعد؟
پاسخ: وقتی به زادگاه خود می روید نماز را تمام بخوانید .
سؤال: آیا حد ترخص برای دانشجواز شهر محل تحصیل همانند وطن است ؟
پاسخ: فرق نمی کند .
سؤال: حائر حرم حضرت حسین(ع) را که میتوان نماز را بطور کامل خواند کجاست؟
پاسخ: حائرحسینی (که مسافر در آن جا مخیر بین قصر وتمام است) بمقدار 2/1 11 متر است از هر طرف قبر شریف.
سؤال: بنده از شنبه تا چهارشنبه در شهر دیگر غیر از شهر خودم شاغل هستم واز چهارشنبه تا جمعه به موطن خودم یا شهر دیگر می روم آیا نمازم از شنبه تا چهارشنبه شکسته است ؟
پاسخ: اگر بنا دارید حداقل یکسال و نیم در آن شهر که شاغل هستید به همین نحو بمانید پس از گذشت ماه اول نمازتان در آنجا تمام است و در ماه اول که شروع به کار در آنجا کردید بنا بر احتیاط واجب بین نماز قصر و تمام جمع باید بکنید .
سؤال: اینجانب کارمند واحد تعمیرات فرستنده های تلویزیونی هستم و دست کم 10 الی 15 روز در ماه در ماموریت های داخل استان ( نصف روز و یا تمام روز ) هستم ، حکم ادای نماز برای من و همکارانم چیست ؟
پاسخ: اگر مسیری که طی می شود به مقدار مسافت شرعی ( 44 کیلومتر ) باشد نماز شما در همه مکانها تمام است .
سؤال: تقصیر در نماز را توضیح دهید؟
پاسخ: دورکعت خواندن نماز های چهار رکعتی را در سفر، تقصیر گویند.
سؤال: اگر فردی بدون هیچ امر الزام آوری به مدت موقت و در عین حال نامعلومی در شهری غیر وطن خود بدون تملک خانه ای (البته با عقد اجاره منزل) ساکن شود، در صورتی که اقامتش مطمئنا بیش از شش ماه و کمتر از چند سال باشد، آیا برای او محل اقامت فعلیش حکم وطن دوم می یابد؟
پاسخ: اگر می داند حداقل یک سال و نیم طول می کشد حکم وطن را دارد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -