بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ.
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين وَ رَحمَةُ الله
ازدواج با زنی که در عدّه طلاق بائن یا عدّه متعه یا عدّه وفات با او زنا شده
آیات عظام: امام خمینی، گلپایگانی، خوئی، تبریزی، وحید خراسانی، نوری همدانی، سبحانی: اگر با زني كه در عدّه متعه، يا طلاق بائن، يا عدّه وفات است زنا كند، بعداً مي تواند او را عقد نمايد، (اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه با او ازدواج نكند).
آیةالله العظمی اراكي: اگر با زني كه در عدّه متعه (عقد غير دائم) يا طلاق بائن يا عدّه وفات است زنا كند، اين احتياط لازم نيست.
آیةالله العظمی بهجت: اگر با زني كه در عدّه طلاق بائن، يا عدّه وفات است زنا كند، بعداً مي تواند او را عقد نمايد.
آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: اگرزنی را که درعده است عقد كند (چه موقّت، چه دائم) هرچند اين عقد باطل است ولي باعث حرمت ابدي مي شود.
آیةالله العظمی سيستاني: اگر در عدّه متعه ياطلاق بائن، يا عدّه وفات يا عدّه وطي شبهه باشد بعداً مي تواند او را عقد نمايد؛ و معناي طلاق رجعي و طلاق بائن و عدّه متعه و عدّه وفات و عدّه وطي شبهه در احكام طلاق گفته خواهد شد.
آیةالله العظمی شبیری زنجانی: زنای با زن شوهر دار موجب حرمت ابدی نمی شود و همچنین اگر با زنی که در عده است زنا کند آن زن بر او حرام ابدی نمی شود، - خواه عده طلاق رجعی باشد یا طلاق بائن یا عده وفات یا عده متعه یا غیر آن - لذا بعد از عده می تواند با او ازدواج کند البته اگر این کار در عده طلاق رجعی رخ داده احتیاط مستحب مؤکد آن است که دیگر با این زن ازدواج ننماید.
آیةالله العظمی مكارم شیرازی: اگربا زني كه درعدّه ديگري است زنا كند آن زن براو حرام مي شود، خواه طلاق رجعي باشد يا غيررجعي بنابراحتياط واجب.
آیةالله العظمی مظاهری: اگر با زنى كه در عدّه متعه، يا طلاق بائن، يا عدّه وفات است يا شوهر دارد، زنا كند، بعداً مىتواند او را عقد نمايد، گرچه مطلقاً پرهيز از اين ازدواج سزاوار است.
آیةالله العظمی امام خامنه ای: اگر در حال عدّه آمیزشی صورت گرفته باشد (خواه عدّه طلاق رجعی باشد یا طلاق بائن یا عدّه متعه) آن زن حرمت ابدی است و ازدواجشان باطل است.
پاسخ از دفتر قم با شماره ۰۲۵۳۷۷۴۶۶۶۶
سؤال:
اگر زنی در زمان عدّه با مردی ازدواج کند و بعد از گذشتن زمان عدّه دخول حاصل شود حکم مسئله از جهت حرمت ابدی و غیر ابدی چیست؟
پاسخ:
آیةالله العظمی جوادی آملی: در صورت علم به عدّه و علم به حرمت عقد در زمان عده، موجب حرمت ابدی است.
در صورت جهل به عدّه و جهل به حرمت عقد در زمان عدّه، اگر قبل از گذشتن زمان عدّه آمیزش جنسی واقع شود موجب حرمت ابدی است.
در صورت جهل به عدّه و جهل به حرمت عقد در زمان عدّه، اگر بعد از گذشت زمان عدّه آمیزش شود، موجب حرمت ابدی نیست عقد باطل است و باید مجدداً عقد شود.
توضیح المسائل ص ۴۹۵ و ص ۴۹۶ بخش استفتائات.