↵
آیات عظام: امام خمینی، فاضل لنکرانی، نوری همدانی: عرق جنب از حرام، نجس نیست ولی احتیاط واجب آن است که با بدن یا لباسی که به آن الوده شده نماز نخوانند
آیةالله العظمی اراكي: عرق جنب ازحرام گرچه نجس بودن آن، محلّ اشكال است ولي با بدن يا لباسي كه به آن، آلوده شده نمي توان نماز خواند.
آیةالله العظمی خوئي: عرق جنب از حرام پاك است و بنابر احتياط مستحبّ نماز با آن نخوانند.
آیةالله العظمی وحید خراسانی: عرق جنب از حرام پاك است و بنابراحتیاط واجب) نماز با آن نخوانند.
آیات عظام: گلپايگاني، صافي گلپایگانی: عرق جنب از حرام پاك است، لكن بنابر احتياط واجب با بدن يا لباسي كه آلوده به آن است، نمي شود نماز خواند.
آیةالله العظمی بهجت: عرق جنب از حرام نجس نيست ولي بنابرأظهر و أحوط با بدن يا لباسي كه به آن آلوده شده تا خشك نشده، نماز نخوانند.
آیةالله العظمی تبريزي: عرق جنب از حرام پاك است و بنابر احتياط نماز با آن جايز نيست؛ و بعيد نيست این احتياط واجب نباشد.
آیةالله العظمی امام خامنه ای: عرق جنب از حرام بنا بر اقوى پاک است، لکن احتياط واجب اين است که با عرق جنب از حرام نماز خوانده نشود.
آیةالله العظمی سيستاني: عرق جنب از حرام پاك است و نماز با آن صحيح است.
آیةالله العظمی شبیری زنجاني: عرق جنب از حرام پاك است، ولي بنابر احتياط مستحب از آن اجتناب كنند.
آیةالله العظمی مكارم شیرازی: كسي كه از طريق حرام جنب شود، عرق او نجس نيست، ولي مادام كه بدن يا لباس او عرق دارد، با آن نماز نخواند بنابراحتياط واجب. احتياط مستحبّ آن است كه از عرق جنب از حرام پرهيز شود و براي رعايت اين احتياط، بهتر است با آب ملايم غسل كند كه بهنگام غسل بدن او عرق نكند، اين در صورتي است كه با آب قليل غسل نمايد و اگر با آب كر و مانند آن باشد اشكال ندارد، امّا بعد از پايان غسل يك بار همهٔ بدن را آب بكشد (بنابر احتياط مستحبّ).
آیةالله العظمی مظاهری: عرق جنب از حرام نجس نیست ولی با بدن یا لباسی که عرق در آن موجود باشد نباید نماز خواند .
آیةالله العظمی سبحانی: عرق کسی که از طریق حرام جنب شود پاک است ، ولی با بدن و یا لباسی که با آن آلوده شده نماز نخوانند.
منبع توضیح المسائل مراجع مسأله 116 - اجوبةالإستفتائات پاسـخ سـؤال 270
***** **** *****
{عرق جنب از حرام؛ مانند: عرق آمیزش با حائض؛ زنا؛ استمناء؛ لواط؛ مساحقه؛ آمیزش با حیوان و...}