انهار
انهار
مطالب خواندنی

13- فروش اجناس كوپني و تعاوني

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال142:كسي كه سيگاري نيست ولي از لحاظ قانوني جيره دارد كه براي كشيدن به اوداده مي شود.آيا مي تواند آن را بگيرد وبه قيمت آزاد بفروشد؟

جواب: اگر خلاف مقررات باشد نمي تواند.

سؤال143:بعضي ها نخ را كه از اطاق بازرگاني مي خرند،در بازار آزاد بدون هيچ عملي كه روي آن انجام دهند به دوبرابر قيمت مي فروشند آيا جايز است يا خير؟

جواب: چنانچه خلاف مقررات باشد جايز نيست.

سؤال144:سهم قند وشكر كه به قنادي ها و.....مي دهند،اگر بفروشند سود اوحلال است؟

جواب: بايد مقررات دولت اسلامي را مراعات نمايند.

سؤال145:بيشتر اجناسي كه در بازار هست از طريق تعاونيها توزيع مي شود وبايد به دست مردم برسد،البته در اينجا به دو مسأله برخورد مي شود،مسأله اول اينكه:بعضي از اجناس هست كه به طور مستقيم زير نظر تعاونيها مثلاً به فلان كاسب به نرخ معيني داده مي شود وبه او گفته مي شود كه به اين قيمت به طور خرده فروشي به دست مصرف كننده وخريدار بدهد حال در صورت تخلف از اين مطالب وعمل نكردن به آن چه صورتي به خود مي گيرد آيا حرام است؟مسأله دوم اينكه:همان اجناسي كه هركسي مي داند وآگاهي كامل دارد كه مال تعاوني است ولي ما مي بينيم در بازار تهران ويا اصفهان ويا شيراز به طور عمده وزياد در دست اين وآن پيدا مي شود وبه فروش مي رسانند حال من وامثال من كه مي رويم اين اجناس را از آنها مي خريم وبه بازار مي آوريم وبا قيمت گرانتر به دست مصرف كننده مي رسد لطفاًدر اين زمينه نظر خود رابين فرماييد تا اگر اشمالي در معامله هست هم خود ما متوجه باشيم وهم ديگران را متوجه كنيم ؟

جواب: مخالفت مقررات دولت اسلامي جايز نيست ولي اگر نمي داند جنسي كه در بازار به فروش مي رسد از چه طريقي تهيه شده خريد وفروش آن اشكال ندارد.

سؤال146:آيا كسي كه  لوازم  منزل را در مدت طولاني وروي نوبت به وسيله شورا يا تعاوني ها خريداري كرده است مي تواند به قيمت دوبرابر يا بيشتر بفروشد يا خير يا اينكه جنسي را از قبل خريداري كرده واز آن استفاده نموده وكسي آن رابه دوبرابر يا سه برابر خريداري مي كند آيا پول اضافه اشكال دارد؟

جواب: اگر خلاف مقررات دولت اسلامي باشد جايز نيست در غير اينصورت فروش مانع ندارد.

سؤال147:افرادي با مراجعه به كميته امور صنفي وشوراهاي مساجد واز طريق نهادها مايحتاج عمومي از قبيل بخاري،يخچال وغيره وهمچنين به قيمت گزاف بفروش مي رسانند وبدين وسيله باعث تورّم وبالا رفتن قيمتها مي شوند استدعا مي شود حكم شرعي را ابلاغ فرماييد؟

جواب: هرگونه عمل كه بر خلاف مقررات دولت اسلامي يا موجب فساد در جامعه باشد جايز نيست.

سؤال148: 1-كارمندان دولت در مواردي از مزايائي برخوردار هستند مانند داشتن دفترچه خدمات در ماني واستفاده از بليط هواپيما،آيا مي توانند حق خود را به دوستان يا نزديكترين ارحام خود واگذار نمايند؟

2-اگر شخصي نياز به اجناس جيره بندي شده ندارد،آيا مي توان حق خود را به ديگري واگذار نمايد؟

جواب: هرعمل كه برخلاف مقررات دولت اسلامي باشد جايز نيست.

سؤال149:استفاده از بليطهايي كه دولت با قيمت ارزان در اختيار كاركنان خود قرار مي دهد براي افراد فاميل ويا آشنايان جايز است يا خير؟

جواب: اگر مخصوص استفاده ي كاركنان باشد براي ديگران جايز نيست.

سؤال150:بعضي از افراد با داشتن لوازم خانگي ويا نداشتن از بسيج اقتصادي جنس را دريافت وپس از آن در بازار آزاد با سود بسيار به فروش مي رسانند سودي كه از اين بابت عايد افراد مي شود چه حكمي دارد لطفاً بيان فرمائيد؟

جواب: تخلف ازمقررات دولت اسلامي جايز نيست.

سؤال151:شخصي قبلاً احتياج به تلفن داشته لذا از مخابرات فيش تلفن خريداري كرده وبعد از مدتي احتياجش برطرف شده آيا مي تواند آن فيش را بقيمت آزاد بفروشديا خير؟

جواب: تابع مقررات اداره مخابرات است.

سؤال152:تلويزيون رنگي از طريق ستاد توزيع عادلانه كالا كه در اختيار شوراهاي محل مي گذارند كه به افرادنيازمند بدهند ودر صورتي كه شورا بخواهد به خاطر تفاوت ارزش زيادي كه اين تلويزيون دارد مبلغي جهت بناهاي خيريه از قبيل حمام يا مسجد وغيره از شخصي متقاضي (كسي كه تلويزيون را به او مي دهند)بگيرد يا اينكه خود طرف به اين خاطر داوطلب شودمبلغي به حساب همان بناهاي خيريه واريز كند چه صورتي دارد؟

جواب: به هر نحو مقررات دولت اسلامي است بايد عمل شود واضافه برآن حق ندارند بگيرند.

سؤال153:آيا از سهم ارزاق تعيين شده براي مردم مي توان در جهات خيريه برداشت نمود؟

جواب: استفاده در غير جهت تعيين شده جايز نيست.

سؤال154:اشخاصي كه كشاورز نيستند،ولي به نام كشاورز از مسؤولين امور تراكتور را به قيمت ارزاني مي خرند كه دربازار به قيمت گرانتر بفروشند،آيا لازم است آنها را به مسؤولين معرفي كرد يا خير؟

جواب: اگر عمل آنها خلاف نقررات است اطلاع داده مي شود.

سؤال155:اينجانب يكي از اعضاي ارگان دولتي هستم.پس از مدتي خدمت،يك دستگاه موتور سيكلت در ازاي دريافت وجه براي رفت وآمد به من دادند،اما چون محل خدمتم در شهري ومحل خاواده ام در شهر ديگر است نياز به اتومبيل دارم كه بتوان اين مسير را بروم آيا مي توان اين موتور سيكلت را بفروشم(به قيمت بازار آزاد)با توجه به اينكه ارگان مذكور در مورد اين مطلب ضابطه اي ندارد؟

جواب: اگر موتور به شما تمليك شده وخلاف مقررات دولت اسلامي نباشد فروش مانع ندارد.

سؤال156:صنف قماش فروش شهر دامغان با سرمايه اختصاصي خود اقدام به شركت تعاوني توزيع قماش ومن جمله پتو كرده است كه از توليد كننده خريداري وبه هر خانواده ي دامغاني اعم از فقير وغني يك تخته پتوبا قيمت ثابت بفروش مي رساند حال چنانچه افرادي،همين پتو را كه سهميه خودشان است با قيمت بيشتري خريد وفروش نمايند آيا شرعاً اشكال دارد يا خير؟

جواب: اگردرموقع فروش شرط نفروختن به غير نكرده باشند وخلاف مقررات دولت اسلامي نباشد اشكال ندارد.

سؤال157:كساني كه سيگار را بدون آنكه اعتياد داشته باشند بطرق مختلف (جهت ميهمان،اقوام و...)اخذ ودر بازار سياه بفروش مي رسانند آيا عملشان مخالف شرع اطهر است يا خير؟

جواب: چنانچه خلاف مقررات دولت اسلامي باشد جايز نيست.

سؤال158:اگر مدير كارخانه جنسي را به كارگر كارخانه بفروشد مشروط بر اينكه اين جنس را خود كارگر استفاده كند ونبايد به شخص ثالثي بفروشد،اما كارگر جنس را به دو برابر قيمت در بازار بفروشد وخلاف تعهدي كه داده است عمل كند ومدير كارخانه هم بداند كه او خلاف عمل مي كند ولي در عين حال به او جنس بفروشد آيا حرام است؟

جواب: حكم همان است در جواب سؤال اول[1]ذكر شد.

سؤال159:اينجانب يك دستگاه تلويزيون رنگي ويك دستگاه موتور سيكلت را به ترتيب به قيمتهاي 000/120 و0000/80 ريال خريداري نموده ام وفردي مايل است با رضايت كامل واصرار زياد آن دو را به قيمت سه برابر خريداري نمايد آيا به لحاظ شرعي اجازه دارم بفروشم يا خير؟

جواب: مانع ندارد ولي اگر دولت مقرراتي دارد بايد مراعات شود.


[1] ج-شرط در ضمنعقد لازم الوفا است ولي در صورت مخالفت اگرچه مشروط له خيار تخلف شرط دارد ليكن معامله اي كه مخالف با شراط انجام شده محكوم به صحت است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -