انهار
انهار
مطالب خواندنی

11- تكدّي در اسلام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال124:حكم تكدّي وگدائي كردن در اسلام چيست؟

جواب: اگر همراه با دروغ وفريب نباشد حرام نيست اگر چه مكروه است.

12-تقلب،قاچاق وخلاف قانون

سؤال125:افرادي كه زمين يا ملك يا شاختماني را مي خواهند بفروشند يا بخرند به دروغ قيمت آن را كم مي گويندبه عنوان مثال اگر ساختمان مورد معامله دويست هزار تومان است هنگامي كه به محضر مي روند تا معامله را رسمي كنند براي اينكه ماليات كم بدهند مي گويند:بيست هزار تومان خريده يا فروخته ام واين پول هم از صندوق دولت كسر مي شود آيا اين پولي كه دروغ حرف زده ودويست هزار تومان را بيست هزار تومان گفته اند وبه عوض اينكه ده هزار تومان ماليات بدهند يك هزار تومان مي دهند آن نه هزار تومان كه كم داده حرام نيست؟و آيا ضرر به بيت الما ل نيست؟

جواب: دروغ حرام است.

سؤال126:اجناسي كه بطور قاجاق از خارج وارد مي شود ودر بازرا بفروش مي رسد آيا خريد اين قبيل اجناس (پوشيدني-تزئيناتي وغيره)از نظر شرع اشكال دارديا نه؟

جواب: اگر دولت اسلامي مقرراتي در آن دارد بايد مراعات شود واگر مزاحمتي ندارد خريد وفروش در بازار مانع ندارد.

سؤال127:قبل از انقلاب اسلامي ايران در معاملات املاك براي پايين آوردن پرداخت ماليات در موقع ثبت در دفتر اسناد قيمت ملك را مثلاً يك دهم مي گفتند ولي با قيمت مورد نظر طرفين كه توافق به آن شده بود داد وستد مي شد.آيا معلاماتي كه به اين ترتيب قبل از انقلاب بوده صحيح است يا نه؟ آيا ملاك محاسبه وارزش معامله،واقعيّت توافق طرفين ومبلغ پرداختي بفروشنده است يا مبلغ سند؟

جواب: معاملاتي كه قبلاًواقع شده اشكال ندارد وفعلاً بايد براساس مقررات جمهوري اسلامي عمل شود.

سؤال 128:كساني كه واسطه مي شوند وجنس را گرانتر از نرخ دولتي به ديگران مي فروشند،اين كار حرام است يا خير؟

جواب: وساطت در كار مشروع اشكا ندارد ودر كار مخالف مقررات بايد ترك شود.

سؤال129:اينجانب مدتي است كه در مغازه اي در بازار به شغل دوخته فروشي مشغول هستم كه صاحب مغازه به قسم هاي ناروا و دروغ هاي بي جا براي فروختن جنس متوسّل مي شود آيا من با توجه به اينكه جاي ديگري براي كار كردن ندارم از نظر شرعي اشكالي دارد كه آنجا كار بكنم يا خير؟وآيا شريك جرم اوهستم يا نه؟

جواب: كار كردن در آنجا اشكال ندارد ولي دروغ گفتن وقسم دروغ حرام است اورا نهي از منكر نمائيد.

سؤال130:نظر به اينكه كشت خشخاش در تمام مملكت ومن جمله در دهات محلات فراوان بوده وما كشاورزان مقادير زيادي از آن را برداشته تا در بازار قاچاق به فروش برسانيم واين از آن جهت است كه قيمت مقرّر از طرف دولت براي ما استفادهء چنداني ندارد متمني است از نظر صريح خودتان را در اين زمينه بيان فرماييد؟

جواب: بايد به دولت اسلامي بفروشند ولازم است دولت اسلامي به قيمت عادله از ايشان بخرد.

سؤال131:هل يجوز شراء المواد الغذائيه او غيرها من الاسواق السوداء مع عدم العلم هل ان اصحاب هذه الموادّيبيعونها برضي الحكومة الاسلاميه او بدون رضاها كا قد يحتمل انّهم جلبوا هذه المواد عن طرق ااتّهريب؟

جواب: لا مانع منه مالم يعلم منع فيه من الولة الاسلاميّة.

سؤال132:عده اي مي گويند اجناس قاچاق كه معاملات آن غير مجاز اعلام منحصربه اسلحه،مواد مخدر واز اين قبيل اجناس مي باشد ومعاملات ساير اجناس قاچاق از قبيل قماش،خرّازي وغيره را مجاز مي دانند خواهشمند است نظر خود را در اين زمينه اعلام فرماييد؟

جواب: فروش اجناس قاچاق بايد با مقررات دولت اسلامي باشدو چنانچه دولت مزاحمتي ندارد ودر بازار فروخته مي شود مانع ندارد.

سؤال 133:دوللت جمهوري اسلامي ايران(ادامه الله)براي هر ماشيني كه كارخانه اومبيل سازي توليد مي كند نرخي را تعيين نموده كه مسؤولين كارخانه به همان نرخ در معرض فروش برساند،ليكن مسؤول مذكور ماشين صفر كيلومتر را در بازار آزاد بدون اطلاع دولت به دوبرابر قيمت تعيين شده به مزايده مي گذارد ودر دفاتر آن را مستعمل واسقاطي درج مي نمايد،آيا كارگران اين كارخانه ك از همان پول به عنوان حقوق ودستمزد دريافت مي نمايند،حقوقشان حلال است يا نه؟

جواب: دروغ گفتن وتخلف از مقررات دولت اسلامي جايز نيست ولي حقوق در يافتي براي كارگران حلال است.

سؤال134:لطفاً به دو سؤال ذيل پاسخ بفرماييد:

الف:اگر كسي در بازار مسلمين به خريد وفروش اجناس خارجه نظير شلوار وپيراهن وعطريات وامثال آن كه از طريق جنوب كشور توسط مرزنشينان يا كساني كه شغل  خود را خريد وحمل اينگونه اجناس از بنادر شهرهاي مرزي به شهرهاي مجاور ومركزي قرار داده اند مبادرت ورزد شرعاً جايز است يا نه؟آيا چنين فروشنده اي موظف است تحقيق كند جنسي را كه براي او آورده اند از طريق دولت وارد كشورشده يا خير؟ونيز اگر كسي جنسي را در بازار آزاد بخرد وبه او بفروشد آيا او مي تواند بدون تحقيق وبا توجه به اينكه اين جنس در بازار آزاد خريداري شده اقدام به خريد وفروش آن بنمايد يا نه؟ ونيز آيا موظف است تحقيق كند كه ماليات گمركي اين جنس پرداخت شده يا خير؟

جواب: بر فروشنده تحقيق لازم نيست ومجاز در خريد وفروش است مگر آنكه از طرف دولت اسلامي ممنوع اعلام شود.

ب:تكليف شرعي اعضاي خانوادهء چنين شخصي چيست آيا موظفند در اين خصوص تحقيق يا بررسي كنند كه آيا كسب وكار سرپرست خانواده از نظر شرايط كالا وخريدار وساير احكام معاملات مطابق فتواي حضرت امام است يا خير با توجه به اينكه سرپرست خانواده خود را مقلد امام مي داند.البته ناگفته نماند كه سرپرست خانواده در كنار اجناس خارجه اجناس ايراني را نيز خريد وفروش مي نمايد.وهمچنين مقداري حقوق بازنشستگي از ارتش جمهوري اسلامي دريافت مي دارد. واگر كسب سرپرست خانواده نامشروع است فرزندان يا مادر مضافاً به اينكه بخواهند از آثار وضعي ورواني چنين درآمدهايي مصون باشند چه وظيفه اي دارند؟

جواب: اعضاي خانواده مكلف به تحقيق نيستند وتا يقين به وجود مال حرام در بين اموال حاصل نشود تصرف مانع ندارد.

سؤال135:شخصي از انشعاب آب خانه يا مغازه اش علاوه بر مصرف خودش بدون اجاره ي سازمان آب به ديگران هم آب مي دهد وپول آن را مي گيرد،اين كار براي صاحب انشعاب وبراي كسي كه با دادن پول آب وهزينهء انشعاب فرعي از آن آب استفاده مي كند چه حكمي دارد؟

جواب: تصرف در آب مزبور بدون مراعات مقررات دولت اسلامي جايز نيست.

 

سؤال136:اگر خانواده اي بيش از تعداد خودشان سهميه بگيرند.از نظر شرعي چه حكمي دارد؟

جواب: خلاف مقررات دولت اسلامي جايز نيست.

سؤال137:كارمند جمهوري اسلامي گاهي از محل خدمت –بدون اجازه ي آن سازمان –براي تشييع جنازه يا مجلس ختم خارج مي شود حقوقش چه صورت دارد؟

جواب: اگر از وظيفه كوتاهي نموده به مقداري كه كوتاهي كرده مديون است.

سؤال138:اينجانب قريب اواخر سلطنت شاه به استخدام كادر دفتري آموزش وپروش در آمدم منتهي استخدام شدن بدين قرار بود كه حدود چهارصد نفر ثبت ام كرده بودند وچهل وچند نفر ظاهراً از طريق امتحان پذيرفتند چون من شنيده بودم كه دست اندركاران خيلي ها را هم ممكن است بدون آنكه نمره قبولي بياورند با سفارش اين وآن بپذيرند وامتحان شايد تا حدود زيادي جنبه ظاهري دارد من هم چون با يكي از دست اندركاران آشنا بودم سفارش مردم وبعضي بچه ها با وجود اينكه سؤالات بيشتري جواب داده بودند قبول نشدند اما من قبول شدم خواهشمندم نظر مباركتان را در مورد حقوقي كه مي گيرم بيان فرمائيد.

جواب:  اگر شرايط علمي واخلاقي استخدام در شما جمع است واز طرف دولت اسامي اشكالي نيست مانع ندارد وحقوق در يافتي حلال است.

سؤال139:شخصي مي رود شكار كوهي يك يا چند عدد شكار با اسلحه مي زند،ما كه پاسدار و محافظ امنيت جنگل وغيره هستيم اين صيد راحق داريم از ايشان بگيريم؟برفرض گرفتن آيا جايز است بين خانواده هاي محافظين تقسيم كنيم ؟ زيرا قاچاقي صي كرده اند،حكم الله را بيان فرمائيد؟

جواب: شما حق نداريد وبايد مقررات عمل شود.

سؤال140:اينجانب چندين سال است كه كارمند دولت هستم،در طول مدت خدمتم چندين بار به عللي كار محوّله را صحيح وكامل انجام نداده ام ولي پواش را دريافت كرده ام لطفاًبفرماييد:

1-آيا بايد براي جبران آن فقط در همان اداره كار كنم يا اينكه اگر در يكي از ارگانهاي رسمي دولت كاركنم كافي است؟

2-اگر بخواهيم همان مقدار پول را كه گرفته ام بپردازم ودّينم را ادا كنم،اين پول را چگونه وبا چه اسمي بايد بپردازم؟وآيا مي توانم به دفتر امام در قم بدهم؟

جواب: اگر كار محوله را انجام ندادهايد،پولي كه كه در مقابل آن گرفته ايد را بايد به همان محلّي كه از آن گرفته ايد مسترد داريد.

سؤال141:لطفاًنظر خود را در مورد دريافت اضافه كار ساعتي كه بسياري از كارمندان دولت بدون انجام كار اضافي دريافت مي دارند اعلام فرماييد؟

جواب: تابع مقررات است ودر صورتي كه در مقابل كار مي دهند بدون انجام كار استحقاق ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -