انهار
انهار
مطالب خواندنی

7- مواد مخدّر و سيگار

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال96:زوجه ي شخصي كه شوهرش معتاد به هروئين است وبه اشخاص معتاد نيز هروئين مي فروشد واين زوجه از پول هروئين فروشي شوهرش ارتزاق مي نمايد وخرجي اطفالش راهم از همين پول مي دهد ودرآمد ديگري هم ندارد تكليفش شرعاً چيست وآيا ارتزاق او وفرزندانش از پول مزبور جايز است يا حرام است؟

جواب: پول هروئين حرام است وارتزاق به آن جايز نيست.

سؤال97:فروش هروئين جايز است يا خير؟ودر صورت عدم جواز آيا فرقي است بين اينكه به هروئيني ومعتاد بفروشد وبين اينكه به افراد غير معتاد بفروشديا خير؟

جواب: جايز نيست وفرق نمي كند.

سؤال98:آيا كساني كه سيگاري نبوده وبه صورت تفريحي و.....سيگار مي كشند از لحاظ شرعي كارشان صحيح است يا خير؟

جواب: حرام نيست ولي بهتر است نكشند.

سؤال99:آيا براي افراد معتاد ترك آن اصلح استيا ادامه ي آن در صورت توانايي؟

جواب: بهتر است ترك كنند.

سؤال100:مؤسسه اي كه با كمك مردم هدايت اداره مي شود وكار اين مؤسسه رسيدگي به حال مستضعفين وكمك به زندگي آنها مي باشد،در اين بين عده اي به ما مرجعه مي كنند وما مي دانيم كه وجه نقدي كه از ما مي گيرند به مصرف مواد مخدره مي سازند با اين توضيح كه سلبقاً اينها معتاد بوده اند كمك به اينگونه افراد از صندوق فوق الذكر از نظر شرعي جايز است يا خير؟

جواب: با علم به اينكه پول به مصرف مواد مخدر مي رسد نبايد بدهند.

سؤال101:كسي كه هروئين فروش بوده ومبالغي از اين راه به دست آورده والان توبه كرده آيا آنچه از اين راه پيدا كرده بايد به صاحبان وجوه بر گرداند ودر صورت عدم معرفت صدقه دهد يا اينكه مالك است؟

جواب: مالك نيست.

سؤال102:ترياك كه داراي منفعت عقلائي است ومصارف مشروعي نيز دارد ولي از جانب دولت اسلامي خريد وفروش وهرگونه نقل وانتقال آن در كشور ممنوع اعلام شده آيا خريدار وفروشنده مالك عوض و معوض مي شوند ونهي دولت اسلامي فقط جنبهء تحريمي داردوفساد معامله را همراه ندارد يا آنكه اين نهي موجب فساد هم مي شود كه در اين صورت فروشنده مالك عوض نشده وحاكم طبق احكام «مقبوض به عقد فاسد»عمل كند وگاهي به جهت مجهول بودن مالك ،ثمن آن را استرداد نمايد؟وهمچنين در قاچاق ترياك كه في الجمله دارا يمنافع مشروع است در چه حدّي (فساد في الارض )بر آن صدق مي كند؟

جواب: 1-تخلف از منع دولت نبايد بشود ولي حكم وضعي ندار.2-فساد در صورتي است كه موادمخدرّه پخش شود به طوري كه موجب ابتلاءبسياري شود يا به قصد اين عمل يا با علم به اين اثر .

سؤال103:كشيدن وخريد وفروش ترياك وكشت خشخاش چه صورتي دارد؟

جواب: اعتياد به ترك جايز نيست ومعتاد در صورت عدم لزوم ضرر بايد آن را ترك كند وخريد وفروش يا كشت منوط است به مقررات دولت اسلامي وتخلف جايز نيست.

سؤال 104:آيا فتواي ذيل از امام امت است:«كشيدن سيگار براي مبتدي حرام وبراي معتاد مكروه است»؟در صورت مثبت بودن جواب،سؤالات زير مطرح است:

1-با توجه به تفاسير مختلف از كلمهءمبتدي چه كسي را مبتدي مي گويند؟

2-آيا محدوديت سني براي مبتدي وجود دارد.

3-كساني كه در شروع جنگ يادر طول جنگ در جبهه ها يا جاهاي ديگر سيگار كشيدن را شروع كرده اند حكم مبتدي را دارند يا معتاد؟

4-به طور كلي مصرف سيگار براي افراد حزب الهي به خصوص جوانان شاغل در ارگانهاي انقلابي مثل سپاه پاسدارن وجهاد سازندگي وكميته وامثالهم چگونه است؟

5-سيگار كشيدن در مكانهاي عمومي ودر نزد كساني كه باعث آزار آنها مي شود چه حكمي دارد؟

جواب: سيگار كشيدن حرام نيست اگرچه بهتر است نكشند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -