انهار
انهار
مطالب خواندنی

4- آرايشگري وريش تراشي

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال79:بفرمائيد آيا تراشيدن ريش با ماشين برقي از نظر شرع مقدس اسلام حرام است يا نه؟

جواب: ريش تراشيدن خواه با تيغ باشد يا با ماشين حرام است علي الاحوط.

سؤال80:اينجانب از يكي از روحانيون در مورد تراشيدن صورت با تيغ سؤالي كردم وايشان در جواب گفتند:هيچ مردي اجازه ندارد از اوّل عمرش تا آخر عمرش صورتش را با تيغ بتراشد،مگر اينكه موردي پيش آيد و مثلاً مريض بشود ولازم باشد كه صورتش را با تيغ بتراشد.

اولاً: تقاضا دارم كه بدينوسيله آيا جواب ايشان مطابق با فتواي جنابعالي است يا خير؟

ثانياً:آيا مرد جواني كه حدود 18،19 سال سن دارد،اجازه دارد كه فقط به منظور روييدن مو در صورتش (ريش وسبيل) وبهتر روييدن آن،صورتش را دو يا سه بار با تيغ بتراشد يا خير؟در مورد تراشيدن سبيل چه مي فرماييد؟

جواب: بنابر احتياط واجب نبايد ريش را بتراشيد ولي تا ريش بيرون نيامده تيغ به صورت كشيدن مانع ندارد وتراشيدن سبيل اشكال ندارد.

سؤال81:كوتاه كردن ريش با ماشينهاي معمولي دستي تا حدود يك ميليمتر چگونه است؟

جواب: بنا بر احتياط بايد طوري باشد كه صدق[ريش كند].

سؤال82:گذاشتن سبيل نسبتاًكوتاه وبه نحوي كه نوكهاي شارب وآبخور دقيقاًزده شده باشد؟

جواب: مانع ندارد.

سؤال 83:مشخص نبودن خط فاصل بين موي سر وريش در روي شقيقه ها چه صورت دارد؟

جواب: اشكال ندارد.

سؤال84:كساني هستند ريش را تمام نمي گذارند به قول غربي ها پرفسوري است،آيا مقدار تراشيده شده فعل حرام است يا خير و آيا مقدار باقيمانده صدق بر تمام ريش را دارد يا خير؟

جواب: تراشيدن بعض ريش حكم تراشيدن تمام آن رادارد.

سؤال85:بعضي مي گويند حرام نيست مستدعي است حكم الهي را بفرمايند؟

جواب: حرام نيست ولي كراهت دارد.

سؤال 86: زني هستم كه شغلم آرايش گر ومخصوص بانوان مسلمانان و با حجاب در محيطي محفوظ مي باشد،خواهشمند است نظر مباركتان را در مورد درامد حاصله بفرماييد؟

جواب: در فرض سؤال اشكال ندارد ودرآمد حاصله حلال است.

سؤال87:آيا تراشيدن ريش حرام است؟ كسيكه در اثر اضطرار ريشش را بتراشد مثلاً شغلش طوري است كه اگر ريش خود را نتراشد باعث جمع شدن گرد وخاك در لابه لاي موي صورتش مي شود تكليفش چيست؟ آيا كار حرام انجام مي دهد؟

جواب: ريش تراشي حرام است علي الاحوط وعذر مزبور مجوّز ريش تراشي نيست.

سؤال88:چون كاركنان اداره آتش نشاني در اتباط با شغلي كه دارند از جمله پوشيدن ماسكهاي ضد گاز وهمچنين سرايت آتش به صورتهايشان در هنگام اطفاءحريق،داشتن ريش بلند خالي از خطرنخواهد بود به همين جهت در گذشته به آنان تيغ ووسايل ديگر صورت تراشي مي دادند كه فعلاًمتوقف شده با توجه به اينكه تراشيدن ريش با تيغ از نظر شرعي اشكال داردحكم چيست؟

جواب: اگر ممكن است به مقداري كه صدق ريش كند را باقي بگذارند و خود را از خطر حفظ كنند و اگر ممكن نيست معذورند.

سؤال89:آيا استعمال تيغ در تمام مواردبايد ترك شود؟

جواب: استعمال تيغ ممنوع نيست ولي ريش تراشيدن براي مرد حرام است علي الاحوط.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -