انهار
انهار
مطالب خواندنی

5- مجسمه ساز ي وتصوير

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال46:نقاشي كردن وترسيم چهره ي اشخاص وحيوانات آيا حرام است يا حكم ديگري دارد؟

جواب: اگر برجستگي ندارد مانع ندارد.

سؤال47:آيا در اسلام خريد وفروش عروسكهاي اسباب بازي اشكال دارد يا خير؟

جواب: مانع ندارد.

سؤال48:ساختن عروسك وانجام نمايشهاي عروسكي شرعاًچگونه است؟

جواب: ساختن عروسك جايز نيست ونمايش مانع ندارد.

سؤال49:آيا ساختن ودرست كردن عروسك اشكال دارد؟ آيا وجود عروسك در منزل براي بازي كودكان اشكال دارد؟ آيا كشيدن شكل عكس انسان كامل (نقاشي كردن)اشكال دارد؟

جواب: ساختن مجسمه حيوان ذي روح،حرام است،ولي نگهداشتن آن در منزل حرام نيست ونقاشي هم اگر مجسمه نباشد حرمت ندارد.

سؤال50:در مسأله 2069رساله توضيح المسائل فرموده ايد خريد وفروش مجسّمه وصابون يا چيزهاي ديگري كه روي آن مجسمه دارد اشكال ندارد.مستدعي است بفرمائيد ساختن مجسّمه انسان وحيوانات با نواد پلاستيكي به صورت هاي كاريكاتوري وغير واقعي چه صورت دارد؟

جواب: ساختن مجسمه ذي روح حرام است.

سؤال 51:آيا عروسك وپيكر حيوانات كه توسط كارخانه تويد مي شود با عنايت به اينكه توسط ماشين وبطور توخالي ساخته مي شود مشروعيّت دارد يا نه؟در صورتي كه مشروعيّت ساخت ندارد آيا مي شود قسمتي از آن را بطور نيمه ساخته از خارج وارد كرد يا نه؟

جواب: توضيحاً عرض مي شود كه كارخانه هاي مشابه همچنان فعاليت مي كنند واين كالا در حال حاضر براي بازي وفراگيري كودكان جامعه مورد نياز مي باشد وقطع توليدآن از سوئي باعث تشديد قاچاق وبازار سياه ورونق كار عوامل سود جو مي گردد واز سوي ديگر موجب بيكار شدن عده اي كارگر وبلا استفاده ماندن مواد اوليه موجود در كارخانه مي شود.

جواب:  ساختن مجسمهءذي روح گرچه حرام است ولي خريد وروش مجسمهء ساخته شده اشكال ندارد.

سؤال52:نقاشي كردن صورتها شخصيتهاي اسلامي معاصر ومراجع معظم(ايدهم الله تعالي)جهت تبليغات اسلامي چه صورت دارد؟

جواب: اگرداراي برجستگي نباشد ومجسّمه صدق نكند اشكال ندارد.

سؤال53:پدرم شغلش قلمزني است،(يعني از كارهايي كه روي فلزات نقش مي اندازند كه برجستگي به وجود مي آيدوجزو مجسّمه محسوب مي شود).وحدود ده سال است كه به اين كار اشتغال دارد؛نصف وشايدبيشتر از نصف كارهاي پدرم شامل نقش وحك كردن شكل كامل انسانبوده است وظاهراًطبق كتاب «تحريرالوسيله» وكتاب«مكاسب محرّمه»مزد گرفتن براي اين كارها حرام است،حالا اگر بخواهيد كه مالش از حرام پاك شود ونيز شروع به دادن خمس نمايد چه بايد بكند؟

جواب: اجرت ومزدي كه در قبال عمل حرام گرفته بايد به مالكش برگرداند واگر مالك واقعي آن را نمي شناسد ،از طرف او به فقراءصدقه بدهد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -