انهار
انهار
مطالب خواندنی

1- خريد وفروش اعيان نجس

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال1:آيا خريد وفروش (تالو) و «فتي اسيد»[1] يا مصرف آن براي تهيه صابون يا پودر رختشويي از نظر شرعي مجاز مي باشد يا خير؟ لازم به تذكر است كه اسيدهاي چرب از انواع چربيهاي گاو،خوك،ماهيهاي دريايي وامثال اينها به دست مي آيد كه در يك مرحله از عمليات شميايي تحت فشار بخار وحرارت زياد ،چربي تبديل به اسيد چرب مي گردد ودرمرحله بعدي طي يك عمليات شميايي با سود سوز آور تركيب واز آن صابون چرب به دست مي آورند حال خريداين نوع اسيد چرب به جهت توليد صابون چرب شرعي است يا خير؟

جواب:  مانع ندارد.

سؤال 2:با توجه به اينكه بعد از پيروزي انقلاي اسلامي در كارخانجات ترقي و پاكديس اروميه وابسته به بنياد مستضعفيان مقدار زيادي مشروبات الكلي موجود بود در جهت مصرف صحيح طرح توليد سركه در كارخانجات مزبور پياده ودر سال شصت شروع به توليد شد با اين حال در جهت پيش بيني براي آينده اين كارخانه با در نظر گرفتن چگونگي دستگاهاي توليد پياده شده وموجود بودن مقدار زيادي انگور در منطقه تصميم بر آن گرفته شده است كه  از آب انگور،سركه توليد گردد جهت اطلاع،نحوه وچگونگي خط توليد فعلي وپيش بيني شده به شرح زير به اطلاع مي رسد

  1-مواد اوليه (شراب)...... دستگاه تبديل(يا توليد).......سركه

2-دستگاه توليد يا تبديل شامل مخزني از جنس استيل بوده وتبديل به وسيله جريان هواي گرم وحركت دوراني مواد در داخل مخزن صورت مي گيرد.

3-كليه عمليات توليد وانتقال بدون دخالت مستقيم دست به وسيله تجهيزات صورت مي گيرد.

4-نحوه خط توليد پيش بيني شده (آب انگور-شراب-دستگاه تبديل-سركه):نحوه عمل درست همانند عمليات فعلي در بالا مي باشد معذلك نحوه خط توليد پيش بيني شده از نظر شرع مقدس اسلام استفتاء مي گردد؟

جواب:  ساختن خمر ومشروبات الكلي مستي آور حرام است ولي تهيه سركه انگور مانع ندارد وشراب اگر به سركه منقلب شود ولو اينكه به وسيله ی علاج باشد پاك وحلال مي شود.

سؤال3:لطفاً به دو سؤال ذيل پاسخ فرمايي:الف-پيه وچربي حيواني كه از كشور خارجي غير مسلمان جهت درست كردن صابون وارد مي شود از لحاظ خريد وفروش ومصرف آن صابون چه صورت دارد؟

جواب:  خريد وفروش ميته واجزاءآن جايز نيست واستعمال آن محل اشكال است واحتياط ترك نشود ودر فرض مسأله اگر وارد كننده مسلمان باشدو احتمال داده شود كه احراز تذكيه حيوان كرده ودر دسترس قرار داده حكم ميته را ندارد[2]

سؤال4:آيا انتقال خون جايز است در اسلام يا نه؟

جواب:  مانع ندارد.

سؤال5:آيا انتقال خون بين مسلمان وغير مسلمان جايز است يا خير؟

جواب:  اشكال ندارد.

سؤال6:آيا مي شود به بيمارستانهاي كشور غير مسلمان خون اهداءكرد يا نه؟

جواب:  بلي جايز است.


[1] چربي بدن حيوانات مانند گاو،كوسفند،خوكيا حيوانات دريايي،حالا به طور مخلوط يا جداگانه كه از ممالك غير اسلامي وارد مي شود.

[2] حضرت امام(رحمةالله)اخيراًخريد وفروش ميته وانتفاع به آن براي منفاع محلّله مقصوده را تجويز فرمودنداگر چه احتياط استحبابي كردند كه پول درمقابل رفع يد ونحوه آن داده شود وحرمت خريد وفروش آن براي خوردن است بنابراين جواب فوق الذكر مطابق فتواي سابق است.

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -