انهار
انهار
مطالب خواندنی

شرایط وجوب زکات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

1- حکم کسی که قبل از ماه دوازدهم مالی که مشمول زکات است را از بین ببرد

سؤال:اگر کسی عمدا درماه دوازدهم مالی که به حد نصاب رسیده است ازبین ببرد به طوری که دیگر زکات از مال برداشته شود چه حکمی در مورد این شخص جاری میگردد
پاسخ:احتیاط واجب آن است که زکات را بپردازد ولی اگر قبل از ماه دوازدهم این کار را بکند زکات به او تعلق نمی گیرد.
2- حکم کسی که در بین سال ذکوی بالغ شود
سؤال:اگر در بین سال ذکوی شخص بالغ شود حکم ذکات در مورد او چگونه است.
پاسخ:زکات بر او واجب نمی شود.
3- زکات محصولات خرمائی که پدر به فرزند هدیه کرده
سؤال:به نام خدا با عرض سلام، پدرم مقلد امام خمینی (ره) می باشد و مرجع تقلید خودم حضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازی است پدرم هرساله محصولات خرمای نخلستان را به 6نفر از فرزندان می سپارد تا پس از رسیدن محصول، آن را فروخته و خرج تحصیل ،لباس و... را تامین کنند. در مجموع محصول به حد نصاب ذکات می رسد اما سهم تک تک افراد به این حد نصاب نمی رسد. ضمنا محصول را هم به صورت خرما و هم به صورت رطب فروخته ایم و الان نمی دانیم که ذکات به این محصول تعلق می گیرد یا نه؟ از امام جمعه شهر و جواب به سئوالات شرعی حرم مطهر رضوی و ...نیز این سئوال را پرسیده ام اما جوابهای متفاوتی گرفته ام از شما خواهشمندم که  جواب قطعی را به ما بدهید.
پاسخ:در صورتی که قبل از تعلّق زکات به پسرانش واگذار کند، و سهم هریک از آنان به حدّ نصاب برسد زکات دارد. در غیر این صورت زکات واب نیست. و اگر بعد از شروع رسیدن خرما واگذار کند باید زکات آن را بپردازند.
4- زکات کارگرانی که سهمی از زراعت می گیرند
سؤال:آیا کارگران کشاورزى که سهمى از زراعت را به عنوان حق الزّحمه مى گیرند، موظّف به دادن زکات هستند؟
پاسخ:اگر گرفتن سهمى از زراعت در مقابل همه کارهاى کشاورزى باشد (آن چنان که در میان مالک و رعیّت در بلاد ما معمول است) زکات به سهم آنها تعلّق مى گیرد به شرط این که سهم آنها به حدّ نصاب برسد. امّا اگر سهم را فقط در مقابل درو کردن یا مانند آن بگیرد ـ یعنى بعد از وقت تعلّق زکات ـ در این صورت چیزى بر کارگر نیست.
5- پرداخت زکات برای شخصی که مستحق زکات است
سؤال:اگر کسی کشت گندم و جو داشته باشد و بدهکار زکات هم باشد اما در زندگی خودش هم مشکل وجود داشته باشد و در تامین هزینه معاش خود با مشکل مواجه باشد آیا باز هم باید زکات خود را بپردازد یا راه دیگری هم وجود دارد؟
پاسخ: آری، باید زکاتش را بپردازد ولی چنانچه حاکم شرع صلاح بداند می تواند از محل زکات به او کمک کند همچنین از زکات دیگران می تواند استفاده کند.
6- وجوب زکات برای شخص آلزایمری
سؤال:آیا زکات بر افراد حواس پرت و فراموش کار (آلزایمری) واجب است؟ معیار عقل در وجوب زکات چیست؟
پاسخ:در صورتیکه حواس پرتی در این حد بوده باشد چنین شخصی مکلّف به زکات و عبادات نیست

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -