انهار
انهار
مطالب خواندنی

ارتداد

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 61 : من همسري دارم كه به تمام مقدسات مذهبي ناسزا مي گويد، تقاضا دارم وظائف شرعي مرا تعيين نمائيد كه چطور با كسي كه به پيغمبر و ائمهٔ اطهار و مقدسات مذهبي فحشهاي ناروا و مستحجن مي دهد ادامهٔ زندگي اهم؟

جواب: اگر از روي عمد و اختيار كلمات كفر مي گويد مرتد است، و بايد فوراً از او جدا شويد، و احتياج به طلاق ندارد، و در صورت مرتد ملي بودن او، اگر در ايام عده توبه نكرد عقد شما منفسخ شده است[1].

سؤال 62 : 1 _ در ابتداي جريان انقلاب اسلامي افغانستان افراد زيادي ( كه اعضاي اصيل حزب حاكم خلق و پرچم بوده و اكثر آنان را قشر جوان تحصيل كرده تشكيل مي داد) خود را از حزب خلق و پرچم مجزي نموده يا ملحق به مجاهدين شدند و يا از مسائل سياسي كناره گيري نمودند، تكليف مجاهدين از ديدگاه شرع مقدس اسلام در مورد آنان چه مي باشد؟

2 _ تعداد ديگري [كه عضو احزاب مذكور نبوده اند] در اثر تبليغات و مكر و حيلهٔ حزب خلق و پرچم به آنان پيوسته و بعد از چندي دوباره از آنان جدا شده يا با مجاهدين اعلام همكاري نموده اند و يا گوشه گيري را اختيار كرده اند. تكليف مجاهدين در مورد چنين اشخاص چه مي باشد؟

لازم به تذكر است كه اعضاء اصيل و سازماني خلق و پرچم در ظاهر سخت اظهار ندامت و پشيماني مي نمايند و دستورات دين مقدس اسلام از قبيل نماز، روزه و .... را انجام مي دهند؟

جواب: تا كفر و ارتداد آنها به وجه شرعي ثابت نشود حكم سائر ملمين را دارند، و در صورت ثبوت ارتداد گرچه توبهٔ آنها قبول مي شود ولي حكم ارتداد با توبه ساقط نمي شود.

سؤال 63 : در بعضي از مناطق دور افتاده چو سطح آگاهي مذهبي مردم پاين است هنگام عصباني شدن ( حتي روي كوچكترين مسائل و مناقشات) نعوذ باللّه به خدا و پيامبران و امامان (ع) و امامزادگان ناسزا مي گويند. آيا اين دشنام دادن و ناسزا گفتن ، باعث ارتداد مي شود يا خير؟

جواب: مجرد ناسزا گفتن موجب ارتداد نمي شود.

سؤال 64 : شخصي در حال تحقيق عقائد خود است، يعني مسلمان فطري است وليكن مي گويد آنچه تا حال ياد گرفته ام تقليدي بوده و هم اكنون مي خواهم تحقيق كنم كه مثلاً خدا و يا نبوت هست يا نه، آيا چنين كسي كافر است؟

جواب: تا انكار اصول دين نكرده محكوم به اسلام است.

سؤال 65 : شخصي در جمهوري اسلامي مبادرت به خوردن مشروبات الكلي نموده و به نواميس مسلمانان تجاوز و به مراجع عاليقدر توهين مي نمايد، او نهي از منكر شده اما متاسفانه موثر واقع نگرديده است. تقاضا دارم حكم اللّه را از نظر معاشرت، طهارت ، نجاست و حد شرعي در رابطه با او بيان فرمائيد؟

جواب: اگر ترك معاشرت موجب مي شود شخص مشار اليه دست از اعمال خلاف خود بردارد لازم است از معاشرت با او خودداري نمائيد، و تا ارتداد او ثابت نشود محكوم به حكم سائر مسلمين است.

سؤال 66 :‌ اينجانب زني هستم كه شوهر من مرتد شده است، لطفاً وظيفهٔ مرا در برابر او تعيين فرمائيد؟

جواب: اگر شما يقين به ارتداد او پيدا كنيد ديگر محرم او نيستيد و نمي توانيد با او زندگي نمائيد.

سؤال 67 : پدر، مادر، برادران و بويژه برادر بزرگ اينجانب به اسلام اهميت نداده حتي واجبات را ترك نموده اند، و اگر موقعيت ايجاب كند برادرم اسلام و پيامبر را هم مسخره مي كند. بفرمائيد كه آيا ايشان كافرند يا نه؟ و آيا مي شود در خانهٔ آنان غذا خورد؟ و اگر كافر نيستند تكليف چيست؟

جواب: كسي كه منكر خدا و پيغمبر و ضروريات دين نباشد كافر نيست، و شما اگر مي توانيد ولو با رفتار تان آنها را ارشاد نمائيد.

سؤال 68 : شخصي سالمند با وجود داشتن دختران و پسران كوچك و بزرگ از مدتها قبل ( به لحاظ گرايش فرزندان به مكتبهاي الحادي و جانبداري همسرش از آنان) تنها خانهٔ شخصي خود را رها نموده و به صورت انفرادي زندگي مي كند. اكنون تكليف او را معين كنيد كه آيا مي تواند به خانه بر گردد و بقيهٔ عمر را با آنان زندگي كند يا نه؟

جواب: اگر خانه در ملك او باقيست اختيار با خود او مي باشد و نبايد سبب تقويت و تأييد انحراف آنها شود، و نيز اگر [فرزندان او] منكر يكي از توحيد يا رسالت و يا حكم ضروري دين باشند نجس هستند بايد از آنها اجتناب نمود.

سؤال 69 : اگر شخص مسلماني از دين خود برگشته و عضو يت فرقهٔ ضالهٔ بهائيت ( و يا هر مرامي كه بناء آن بر نفي اديان الهي است) را قبول كرده و حقوق بگير بيت المال نيز باشد، آيا دوباره مي تواند توبه كند  مسلمان شود و همچنان از بيت المال استفاده كند، و همچنين آيا بعد از توبه باز هم حكم مرتد دربارهٔ اين گونه افراد جاري است؟

جواب: مرتد فطري گرچه وبه اش قبول مي شود ولي احكامي كه بر ارتداد وي مترتب شده ( از قبيل باطل شدن ازدواج و انتقال اموال وي به ورثه و كيفر ارتداد) با توبه ساقط نمي شود ، و پرداخت حقوق به چنين شخصي از بيت المال تابع مقررات دولت اسلامي است.

سؤال 70 : اگر كسي قرآن يا كتابي كه آيهٔ قرآن در آن است را عمداً يا سهواً به زمين بزند آيا كفر محسوب مي شود يا خير؟

جواب: تا شخص انكار خدا يا رسول يكي از ضروريات را نكند حكم به كفر او نمي شود.

سؤال 71 : اينجانب در مجاورت همسايه اي قرار دارم كه از درويشهاي گنابادي مي باشد ( كه نام بزرگ سلسله شان سلطان حسين تابنده يا رضا عليشاء مي باشد) او با اينكه درويش است مسجد مي آيد، نماز مي خواند، و خيلي هم اظهار علاقه به حضرت عالي مي نمايد . ولي همسايهٔ ديگري داريم كه مي گويد اينان پاك نيستند و معاشرت با آنان حرام است تقاضا دارم نظر خود را در اين زمينه بيان فرمائيد؟

جواب: كسي كه منكر خدا يا رسول يا ضروري دين نيست محكوم به اسلام است، و مؤمنين از هر عملي كه موجب تفرقه است بپرهيزند.


[1] - يعني عقد شما بهم خورده و باطل شده است، بدون اينكه نياز به طلاق باشد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -