انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام مسجد

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال1:آيا مي شود قسمتي از مسجد را كه هيچ استفاده اي از آن نمي شود براي شوراي همياري(كه جائي براي جلسات خود ندارند)اختصاص داد؟

جواب:اختصاص دادن قسمتي از مسجد به امور شوري جايز نيست.

سؤال2:آيا قراردادن تلويزيون در سالن مسجد حرام است؟چون گاهي فيلمهاي گوناگون (خارجي)پخش مي شود و بازيگران آن فيلم زنان بي حجاب هستند.

جواب:اگر با احترام مسجد منافات دارد ترك شود.

سؤال3:عكسهاي شهدا كه در مساجد مي زنند و همچنين سنگرهائي كه با سنگ و سيمان در جلو مساجد از طرف سپاه ساخته مي شود چه حكمي دارد؟

جواب:اشكال ندارد.

سؤال4:مسجدي زيرزمين متروكه اي دارد جمعي از افراد خَيِّر تصميم دارند اين زيرزمين راتبديل به صندوق قرض الحسنهٔ عام المنفعه نمايند،آيا امام اجازه مي دهند؟

جواب:جايز نيست.

سؤال5 :جمعي از افراد خَيِّر پولي براي خريدن اجناسي كه مورد احتياج مسجد است مي دهند و اين اجناس به نام مسجد خريداري مي شود آيا مي توان از آنها در خارج از مسجد براي كارهاي خير استفاده نمود؟

جواب:اگر براي خصوص مسجد مزبور داده اند بايد در خصوص مسجد از آن استفاده شود.

سؤال6:زميني است وقف مسجد كه متصل به آن است ،آيا با نظر متولي شرعي مي توانيم مقداري از زمين موقوفه را به همان مسجد اضافه كنيم و جزء آن قرار دهيم؟

جواب:اگر وقف مسجد است كه بايد عوائد آن صرف مسجد شود اضافه كردن آن به مسجد جايز نيست.

سؤال7:زميني كه جزء موقوفهٔ يك امامزاده است و بين خاه هاي مسكوني اين محله قرار گرفته با توجه به اينكه اين محله بزرگ و فاقد مسجد است نظرتان را راجع به بناي مسجد در اين زمين موقوفه بيان فرمائيد؟

جواب:اگر واقف است مسجد نمي شود.

سؤال8:اشغال كردن مسجد ب اين كه مقداري از آن را كتابخانه كنند يا اين كه براي غير نماز اجتماع كنند به طوري كه مزاحم مصلين نباشند چه صورتي دارد؟

جواب:كتابخانه كردن مقداري ازمسجد و مزاحمت نمازگزاران جايز نيست ولي مي تواند تعدادي كتاب بدون مزاحمت مصلين در مسجد قرار دهند.

سؤال9:آيا در پشت باكم مسجد مي توان ساختمان ديگري بري بسيج و غيره احداث نمود؟

جواب:جايز نيست.

سؤال10:آيا مهر مسجد را به مسجد ديگر مي توان برد يا نه ؟مثلاً اگر كسي مهر مسجدي را ببرد و مدتي با آن نماز بخواند چه در منزل و چه در مسجد ديگر نماز او صحيح است؟

جواب:جايزنيست و بايد به جاي اول برگرداند مگر اينكه يقين كند كه مخصوص آن مسجد نيست.

سؤال11:آيا بردن فرش مسجد قديم به مسجد جديد متصل به آن جايز است؟

جواب:اگر جزء مسجد قديم محسوب است جايز است.

سؤال12:مسجدي است كه در آن استفادهٔ جماعت نمي شود و به  ندرت كسي يا كساني در آن نماز مي خوانند آيا مي توان براي مدتي به عنوان فروشگاه تعاوني استفاده نمود؟

جواب:تبديل مسجد به فروشگاه جايز نيست.

سؤال13:اهالي روستايي تصميم گرفته اند بناي فعلي مسجدشان را به عللي تغيير بدهند چون به جهاتي ساختمان شبستان در محل كنوني مشكل است.آيا مجازند زمين مجاور را شبستان و از مكان قبلي به عنوان محوطهٔ مسجد استفاده كنند؟

جواب:مانع ندارد ولي احكام مسجد بر آن مترتب است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -