انهار
انهار
مطالب خواندنی

دفن

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: در کدام حالت می توان شهید را در جبهۀ نبرد دفن کرد؟ احکام دفن در حالت اضطرار چگونه است؟

جواب: اگر وصیّت به دفن در مکان معینی نکرده و دفن در جبهه هتک نباشد مانع ندارد در همان محل دفن شود.

سؤال: کارگری که در عمق سی متری قناتی مشغول کار بوده، بر اثر جریان ناگهانی آب قنات، می میرد، برای بیرون آوردن جسد وی باید قنات را کاملاً خراب کنیم، در صورتی که با خرابی قنات ضرر زیادی به روستائیان این ناحیه می رسد و تعمیر مجدد آن مخارج و وقت زیادی می خواهد؛ بفرمایید آیا لازم است که حتماً قنات را خراب کرده و جسد را بیرون آوریم؟

جواب: با فرض اینکه خراب کردن قنات، موجب ضرر فاحش است، لازم نیست قنات را خراب کنند.

سؤال: اگر در راهی، دور از محلّ مسکونی، به میّتی برخورد کردیم و نمی دانستیم که آیا این میت مسلمان است یا نه، آیا می توانیم او را در قبرستان مسلمین دفن کنیم؟

جواب: اگر در بلاد اسلامی است، محکوم به احکام اسلام است و در قبرستان مسلمین دفن می شود.

سؤال: اگر میّت مذکور در سؤال قبل را، در قبرستان مسلمانان دفن کردیم و بعد از مدتی فهمیدیم که کافر است، آیا می شود او را از آنجا بیرون آورده و در جای دیگر دفن کنیم؟

جواب: اگر بعد از دفن معلوم شد کافر است، می توانند او را بیرون آورند؛ بلکه در بعض موارد لازم است.

سؤال: پدر و پسری در یک حادثۀ رانندگی با هم از دنیا رفته و بعد از دفن، سنگهای قبر آنان را اشتباهاً کار گذاشته اند، (سنگ قبر پدر را برای پسر گذاشته اند و بالعکس) آیا می شود اکنون که مدتی از دفن آنها گذشته، سنگهای قبر آنان را با یکدیگر عوض کرد؟

جواب: جابجا کردن سنگ قبر مانع ندارد.

 سؤال: پسر یازده سالۀ مسلمانی در یکی از شهرهای غیر اسلامی از دنیا رفت و چون در آن شهر قبرستان مخصوص مسلمان وجود نداشت و به علت موانع دیگر، مجبور شدند وی را در قبرستان غیر مسلمانان دفن کنند و او تنها مسلمانی است که در این قبرستان دفن شده، حالا مسلمانان آنجا در نظر دارند جائی مخصوص برای قبرستان مسلمین در نظر بگیرند؛ آیا می شود جسد این پسر را به آن قبرستان انتقال داد؟

جواب: دفن مسلمان در قبرستان کفار جایز نیست و اگر متلاشی نشده بیرون آوردن آن مانع ندارد بلکه در بعض موارد لازمست.

سؤال: آیا کسی را که در گروهکهای منحرف فعالیّت داشته و اعدام شده است، می توان در قبرستان مسلمانان دفن کرد؟

جواب: اگر مرتد و محکوم به کفر باشند، دفن آنها در قبرستان مسلمین جایز نیست.

سؤال: میّتی را در جائی دفن کرده اند که معلوم نیست آیا قبرستان عمومی است یا اینکه در ملکیّت کسی است، حالا خانواده اش از محلّی که میت در آن است به جای دیگر کوچ کرده اند، آیا این خانواده می توانند نبش قبر کنند و جسد میت را به جائی که خودشان هستند،انتقال دهند؟

جواب: اگر کسی از دفن در آن محلّ منعی نکرده، در فرض مرقوم نباید قبر را نبش و جسد را از قبر خارج کنند.

سؤال: اگر شب به مزار شهداء برویم و روی قبر آنها دعای توسل یا زیارت عاشورا یا فاتحه و غیره بخوانیم،آیا جائز است؟

جواب: جائز است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -