انهار
انهار
مطالب خواندنی

هدیه و بخشش و صدقات مستحبى

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:چند سال است در ایّام عید مبلغى به عنوان عیدى از پدربزرگ و دیگر فامیلها به من داده شده است و این پولها در دفترچه پس انداز مى باشد، آیا خمس دارد؟

پاسخ:در فرض سؤال، احتیاط واجب این است که پولهایى که سال از آنها گذشته، تخمیس کنید.

سؤال :پولى که پدر به عنوان خرجى به انسان مى دهد، آیا خمس دارد؟

پاسخ:اگر پول را به فرزند خود مى بخشد، آنچه که سال از آنبگذرد، بنابر احتیاط واجب خمس دارد.

سؤال:شخصى زنى را براى خود عقد کرده و پس از مدتى او را طلاق مى دهد و طلا وهدایایى که به او داده پس مى گیرد، با توجه به اینکه اینها را در سال قبل خریدارىکرده، آیا خمس دارد؟

پاسخ:اگر به او هبه کرده، وقتى پس گرفت درصورتى که تا پایان سال خمسى آنها را در مؤونه مصرف نکند، باید خمس آنها را بپردازدو اگر به او هبه نکرده، بلکه به عنوان اینکه زن اوست به او اجازه تصرف داده، بایدپس از گرفتن فوراً خمس آنها را بپردازد

سؤال:اینجانب قبل از رسیدن سال خمسى براى فرزندانم که سن آنها کمتر از یازده سالاست خانه اى تهیه کرده و به آنها هدیه کرده ام، آیا به این خانه خمس تعقمى گیرد؟

پاسخ:در صورتى که شرایط شغلى و شأنى شما مناسب با تهیه خانه براى فرزندان زیر یازده سال نباشد، لازم است خمس قیمت فعلى ساختمان رابپردازید و اگر توان پرداخت ندارید، مى توانید بعد از دستگردان، بتدریجبپردازید.

سؤال:هبه و بخشش و هدایا وصدقات مستحبى در صورتى که از مخارج سال انسان زیاد بیاید، آیا خمس دارد؟

پاسخ:بنابر احتیاط واجب خمس دارند.

سؤال:اگر مقدارى از پولى را که شوهر براى خرجى خانه به زن مى دهد، پس انداز کند،آیا خمس به آن تعلّق مى گیرد؟

پاسخ:در صورتى که از مخارج سالزیاد بیاید، باید خمس آن را بپردازد.

سؤال:پدر اینجانب قسمتى از زمین زراعتى خود را که خمس آن را پرداخته، به اینجانب بخشیده است و من در آن کشاورزى مى کنم، آیا به این زمین خمس تعلّق مى گیرد؟

پاسخ:بنابر احتیاط واجب باید خمس آن را بپردازید. وزمان پرداخت آن گذشت یکسال از زمان بخشش است. مگر اینکه به مقدار امرار معاش شماباشد و زیاد نیاورید.

سؤال:حضرت امام(رحمه الله) مبلغ پرداختى بنیاد شهید به خانواده شهدا را هدیه دانسته ومشمول خمس نمى دانند، نظر حضرتعالى چیست؟

پاسخ:به نظر اینجانب اگر از مخارج سال زیاد بیاید، بنابراحتیاط واجب باید خمس آن را بپردازند.

سؤال اگر کسى چیزى که متعلّق خمس است به دیگرى هبه کند، آیا بر شخص گیرنده واجب است خمس آن را بپردازد؟

پاسخ:اگر هبه کننده خمس آن را نمى دهد،برگیرنده واجب است پرداخت کند


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -