انهار
انهار
مطالب خواندنی

وام، قرض، پس انداز براى خانه

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال :شخصى براى ساختن خانه مورد نیاز خودمقدارى وام گرفته است، آیا با فرارسیدن سال خمسى باید خمس این پول رابپردازد؟
پاسخ:عین پول وام خمس ندارد، هرچند سال بر آن بگذرد.
سؤال :اینجانب کارمندم، جهت خریدخانه از اداره خودم مبلغى وام گرفته و به حساب بانک مسکن واریز کردم تا بتوانم درسالهاى آینده با گرفتن وام مسکن خانه اى تهیه کنم. حال با توجه به اینکه اقساط این پول از حقوقم کسر مى گردد و بقیه حقوق نیز به زندگى من کفاف نمى دهد، آیا باید خمس این پول را بپردازم؟
پاسخ:در فرض سوال که براى تهیه منزل موردنیاز خود، راهى غیر از این ندارید، این پول که پس انداز مى شود خمس ندارد
سؤال :جهت خرید خانه مورد نیاز خودمقدارى پول از دوستانم قرض گرفتم و خانه اى خریدارى کردم، سپس مقدارى از دین خود رادر سال خرید خانه و مقدارى از آن را در سال بعد، از درآمد سالم پرداخت کردم، آیا به این خانه خمس تعلّق مى گیرد؟
پاسخ:در فرض سوال خمس ندارد.
سؤال:شخصى مبلغى پول در بانک مسکن گذاشته تا بعد از رسیدن به مبلغ معینى به او خانه بدهند، اگر بر این پول سال بگذرد،آیا خمس دارد؟
پاسخ:اگر در مقابل این پول به او خانه مى دهند و راهى جز این ندارد، خمس به آن تعلق نمى گیرد.
سؤال:معلّمى هستم که با پدر ومادرم زندگى مى کنم و هر ماه مبلغى از حقوق خود را پس انداز مى کنم تا بتوانم براى خود مسکن تهیه کنم، آیا به این پول خمس تعلق مى گیرد؟
پاسخ:اگربراى تهیه منزل مورد نیاز، راهى غیر از این ندارید و نتوانید خانه را به تدریج تهیه کنید، خمس ندارد.
سؤال:اینجانب معلّم هستم. مبلغى پول که در سال قبل خمس آن را پرداخت کرده ام به صورت على الحساب به شرکت تعاونى مسکن فرهنگیان واریز کرده ام تا در آینده قطعه زمینى به اینجانب بدهند. اکنون سال خمسى ام فرا رسیده، آیا به این پول خمس تعلق مى گیرد؟
پاسخ:در فرض سوال، خمس لازم نیست.
سؤال:شخصى جهت منزل مورد نیاز خود، قطعه زمینى خریده است و نمى تواند یکجا آنرابسازد و ناچار است از درآمد و حقوق تدریجى خود پس انداز کند تا مصالح ساختمانى راسال بعد تهیه و بسازد. و اگر بخواهد در همین سال مصالح را خریدارى کند ضایع مى شودو چه بسا دزد ببرد. آیا اگر این درآمد را پس انداز کند به آن خمس تعلق مى گیرد یاخیر؟
پاسخ:در فرض سوال که براى تهیه منزل مورد نیاز خود راهى غیراز این ندارد و خرید مصالح ساختمانى هم به ضرر تمام مى شود یا در معرض تلف شدن است،خمس به پس انداز تعلق نمى گیرد.
سؤال :اینجانب خانه ندارم و فعلا اجاره نشین هستم و عائله مند و کم درآمد هستم ومختصر حقوق و درآمدم را پس انداز کرده ام. ناچار هستم چند سال پس انداز کنم تابتوانم زمین لازم براى خانه را بخرم یا خانه کوچکى خریدارى کنم تا از اجاره نشینى نجات پیدا کنم، آیا به این پس انداز خمس تعلق مى گیرد یا نه؟
پاسخ:در فرض سوال، خمس به پس انداز تعلق نمى گیرد.فروش یا پرداخت قسمتى از لوازم زندگى یا سرمایه کسب براى خرید خانه
سؤال:اگر کسى قسمتى از سرمایه کسب یا ابزار کار خود را براى خرید خانه بفروشد، آیا باید خمس آن را بپردازد؟
پاسخ:اصل سرمایه و ابزارکار اگر مخمّس بوده خمس ندارد. ولى ترقى آن در صورتى که در سال فروش مصرف نشود، خمس دارد.
سؤال:اینجانب چند سال پیش حساب خمسى داشتم، ولى به واسطه سهل انگارى چند سالى است که حساب نکرده ام و فعلا سال خمس ىندارم. چند ماه قبل مقدارى تلمبه کشاورزى داشتم و آن را فروخته و جهت سکونت خود درقم خانه اى خریدارى کردم، آیا به این منزل خمس تعلق مى گیرد؟
پاسخ:اگر خمس تلمبه ها را پرداخته اید منزل شما خمس ندارد، و اگر خمس آنهارا نداده باشید و با عین پول متعلق خمس منزل را خریده باشید باید تخمیس کنید، یا به حاکم شرع مراجعه کنید، تا امر شما را اصلاح کند.
سؤال:شخصى منزل مورد نیاز خود را خریدارى کرده و بابت پرداخت پول آن قسمتى از اثاث منزل و طلاى همسر خود را به فروشنده داده است. آیا باید خمس اثاث منزل وطلاى همسر را بپردازد؟
پاسخ:در فرض سوال خمس ندارد

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -