انهار
انهار
مطالب خواندنی

تمکین و نفقه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 23 : در تحریرالوسیلۀ با ترجمه جلد 3، صفحۀ 532، کتاب نکاح «فصل فی المهر» مسألۀ 11 فرموده اید: « بل لها ان تمتنع من التمکین و تسلیم نفسها حتی تقبض مهرها الحال»

ما در دادگاه با زنانی مواجه می شویم که می گویند ما به شوهرمان تمکین نمی کنیم ، چون مهرمان را نداده و مطالبه می کنیم ولی نمی دهد. آیا این مسأله شامل اینطور زنان می شود که قبلاً تمکین کرده اند و چه بسا بچه هم از شوهر خود پیدا کرده اند؟ یا مخصوص زنانی است که برای اولین بار شوهر می خواهد با آنان نزدیکی کند؟

جواب:اگر قبلاً تمکین کرده حق امتناع ندارد.

سؤال 24 : زنی مدتی است با شوهرش اختلاف دارد و تمکین نمی کند، و بهانه اش گاهی این است که من تفاوت تفاوت سنی با تو دارم، و گاهی می گوید که تو عقیم هستی و من بچه می خواهم، و گاهی آشکارا می گوید من تو را نمی خواهم و وقتی که مرد به او می گوید تو که سابقۀ مرا می دانستی چرا به عقد من درآمدی؟ می گوید: حالا پشیمان شده ام و نمی خواهم، مرد هم مدعی است که زن به هوس افتاده است و لذا به هیچ قیمت حاضر به طلاق نیست. در این صورت آیا با ایم بهانه ها می تواند طلاق بگیرد و چنین حقی به زن داده شده است؟

جواب:زن حق طلاق ندارد، و اختیار طلاق در دست شوهر است، و باید از شوهر تمکین کند، و در صورت عدم تمکین استحقاق نفقه و سکنی ندارد، و مرد می تواند ولو با رجوع به دادگاه ها او را وادار به تمکین کند.

سؤال 25 : آیا این موضوع که زن باید در عمل زناشوئی از شوهر خود تمکین کند، حدی دارد؟ یا این که به طور نامحدود هرگاه شوهر خواست، باید زن تمکین کند؟ ( البته در مواقعی که عذر شرعی نداشته باشد).

جواب:هرگاه شوهر بخواهد، زن باید تمکین کند.

سؤال 26 : زوجه از زوج تمکین نمی کند، حاکم حکم تمکین می دهد ولی زن باز تمکین نمی کند، آیا حاکم شرع می تواند زوجه را به عنوان ارتکاب گناه تعزیر نماید؟

جواب:می تواند او را به تمکین اجبار نماید.

سؤال 27 : آیا به این دلیل که کودک باید دو سال کامل شیر بخورد، می توان از نزدیکی با شوهر اجتناب کرد؟ ( چون در آن صورت احتمال مجدد حاملگی و قطع شیر هست).

جواب ک در فرض مرقوم در صورت درخواست شوهر، زن حق امتناع ندارد.

سؤال 28 : دختری که به عقد فردی درآمده و هنوز مدخوله نیست از شوهرش تقاضای نفقه می نماید . اما شوهر می گوید تا زن تمکین نکند نفقه اش را نمی دهد، و زن هم اظهار می دارد که تا تمام مهریه را نگیرد تمکین نمی کند. آیا او مستحق نفقۀ حال و گذشته هست یا نه؟

جواب:در فرض مسأله که زن برای گرفتن مهریه تمکین نکرده نفقه ساقط نمی شود.

سؤال 29 : هرگاه در صداقتنامۀ زوجه نوشته شده باشد:« مبلغ ده هزار تومان صداق است که ماماً بر ذمۀ زوج یا پدر زوج است که وقت مطالبۀ زوجه به وی بپردازد» آیا در این صورت زن می تواند بگوید:«تا مهر مرا ندهی تمکین نمی کنم»؟ و بر فرض این که بتواند بگوید، آیا اگر مانع از جماع شود مستحق نفقه می شود؟

جواب:اگر بعد از عقد تمکین نکرده می تواند تا گرفتن مهر خود تمکین نکند، و در این صورت استحقاق نفقه دارد.

سؤال 30 : اگر زن در برابر شوهر خود تمکین نکند و یا خود را برای شوهرش آرایش نکند، و شوهر بترسد که به گناه بیفتد وظیفه اش چیست؟ آیا می تواند برای جلوگیری از افتادن در گناه زنش را کتک بزند ؟ یا او را طلاق بدهد؟ و یا بدون رضایت او زن دیگری بگیرد؟

جواب:اختیار طلاق با شوهر است، و باید خود را از گناه نگهدارد، و زن اگر تمکین نکند ناشزه است و استحقاق نفقه ندارد.

سؤال 31 : تکلیف شرعی مرد در مورد استمتاع از همسر ضد انقلاب و تارک واجبات شرعیه و نفقۀ او چیست؟

جواب:اگر مسلمان است حکم سائر زن های مسلمان را دارد، و البته او را إرشاد کنید.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -