انهار
انهار
مطالب خواندنی

سال خمسى حقوق بگیران و طلاب

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال :آیا تعیین سال خمسى به اختیار خود شخص است یا باید ابتداى شروع به کسب را ابتداى سال خود قراردهد؟
پاسخ:در مثل تجارت که فایده آن تدریجى حاصل مى شود، باید ازهنگام شروع در کسب قرار دهد. ولى در مثل زراعت و درختکارى که فایده آن دفعى حاصل مى شود، از هنگام حصول فایده است.
سؤال :کسى که درآمدى ندارد یا اگر دارد کفاف مخارج او را نمى کند، آیا لازم است سال خمسى قرار دهد؟
پاسخ:لازم نیست. بلى اگر در اثناى سال منفعتى براى او حاصل شد و تا یکسال صرف مؤونه نشد، باید خمس آن را بپردازد.
سؤال :آیا براى تعیین سال خمسى، بهتر است سال شمسى محاسبه شود یا قمرى؟
پاسخ:سال شمسى را قرار دهد.
سؤال :آیا مى توان سال خمسى را تغییر داد؟ چگونه؟
پاسخ:درصورتى که ضررى به اهل خمس وارد نشود، جایز است. به این طریق که در اثناى سال، منافع خود را تخمیس کند و پس از گذشت یکسالِ تمام از تخمیسِ مذکور به حساب سال خود رسیدگى کند.
سؤال :حقوق بگیران و افرادى که ماهیانه مبلغى دریافت مى کنند، آیا مى توانند براى هر حقوق دریافتى، سال جداگانه اى قرار دهند؟
پاسخ:بلى مى توانند.
سؤال :بنیاد شهید مبلغى را به عنوان خانواده شهید به اینجانب مى دهد، بفرمایید که وظیفه من راجع به خمس چیست؟
پاسخ:بطور کلى کسانى که حقوق ماهیانه مى گیرند مى توانند براى خود سال خمسى قرار دهند و از موقعى که اوّلین حقوق ماهیانه خود را دریافت کردند، یکسال که گذشت مقدارى که از خرج سالشان زیاد آمد خمس آن را بدهند. و نیز جایز است براى دریافتى هر ماه و برج، سال قرار دهند، و دریافتى هر برج را جدا نگهدارند. پس اگر تا سال آینده از خرجشان زیادآمد خمس آن را بدهند. ولى در مورد پولى که بنیاد شهید به خانواده شهید مى دهد چون ظاهراً بعنوان هبه و بخشش است نه بعنوان حقوق و ماهیانه در برابر عمل و کار، تعلق خمس بنحو احتیاط وجوبى است نه فتوا.
سؤال :اینجانب سال خمسى خود را اول محرّم قرار داده ام و فعلا که اول محرّم شده مقدارى از درآمد تبلیغى ماه رمضان مانده است، آیا باید خمس آن را بدهم؟
پاسخ:مى توانید خمس زاید رابدهید. ولى جایز است پرداخت خمس درآمد تبلیغى ماه رمضان را تا ماه رمضان آیندهتأخیر بیندازید و اگر چیزى از آن باقى ماند، خمس آن را بدهید و نیز درآمد محرّم همتا محرّم سال آینده در نظر گرفته شود، که اگر زیاد آمد خمس آن رابدهید.
سؤال :اینجانب طلبه اى هستم که سال خمسى ام رسیده و مقدارى از شهریه ام مانده است و نیز با پول شهریه مقدارى برنج وحبوبات خریده ام که مانده است، آیا به اینها خمس تعلق مى گیرد یا نه؟
پاسخ:به هیچ کدام خمس تعلق نمى گیرد.
سؤال :کارمندى که سال خمسى او رأس یکى از ماههاى شمسى است و بطور عادى حقوق او به زحمت تا پایان ماه کفاف مخارج او را مى دهد، اگر حقوق خود را یک یا دو روزقبل از رسیدن سال خمسى دریافت کند، آیا باید خمس آن را بپردازد؟
پاسخ:حقوق بگیر مى تواند براى خود سال خمسى قرار دهد و از موقعى که اولین حقوق خود را گرفت یکسال گذشت مقدارى که از خرج سالش زیاد آمد خمس آن را بدهد و نیزجایز است براى دریافتى و حقوق هرماه و برج، سال قرار دهد و حقوق هربرج را جدانگهدارد. پس اگر تا سال آینده از خرجش زیاد آمد خمس آن را بدهد. بنابراین کارمندمورد سوال لازم نیست خمس حقوق خود را فعلا بدهد

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -