انهار
انهار
مطالب خواندنی

جهیزیه

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال :آیا به جهیزیه دختران که در طول چند سال بتدریج تهیه مى شود، خمس تعلّق مى گیرد؟
پاسخ:اگر انسان نتواند یکجا تهیه کندو ناچار باشد هرسال مقدارى از آن را تهیه کند یا در شهرى باشد که معمولا هرسال مقدارى از جهیزیه را تهیه مى کنند و تهیه آن مورد حاجت باشد، چنانچه در بین سال ازمنافع سال جهیزیه خریدارى کند خمس ندارد. ولى اگر از منافع سالهاى قبل خریدارى کند،باید خمس آن را پرداخت کند.
سؤال :اگر چیزى به عنوان جهیزیه دخترِ اول خریدارى شود و در منزل براى دخترِ دوم بماند، آیا خمس دارد؟
پاسخ:در صورتى که تهیه جهیزیه براى دختر دوم نیز مورد نیازباشد، خمس ندارد.
سؤال :دخترى کارمند است و در خانه پدر زندگى مى کند. مقدارى از حقوق ماهیانه خود را جهت تهیه جهیزیه و سایر لوازم زندگى پس انداز مى کند، آیا به این پول خمس تعلّقم ى گیرد؟
پاسخ:خمس تعلّق مى گیرد. مگر اینکه براى تهیه جهیزی همورد نیاز و در حد شأن خود، راهى غیر از این نداشته باشد و نتواند یکجا تهیه کند. که در این صورت به پس انداز، خمس تعلق نمى گیرد.
سؤال :اینجانب براى دخترم دفترچه حساب پس انداز بانکى باز کرده ام و هرماه مقدارى پول به حساب آن واریز مى کنم تا پس از گذشت چند سال که موقع ازدواج او فرامى رسد برایش جهیزیه و لوازم زندگى تهیه کنم. آیا به این پول خمس تعلّق مى گیرد؟ واگر از طرف بانک سودى مشروع به این پول تعلق بگیرد، آیا متعلّق خمس است؟
پاسخ:اگر براى تهیه جهیزیه مورد نیاز و در حدّ شأن راهى غیر از این نداشته باشید و در موقع نیاز نتوانید تهیه کنید، که در این صورت خمس به آن تعلق نمى گیرد.
سؤال :آیا حکم جهیزیه دختر درمورد پسر نیز جارى است؟ یعنى اگر پسر از درآمد سال لوازم مورد نیاز زندگى آینده خودرا خریدارى کند یا پدر و مادر برایش خریدارى کنند، آیا خمس ندارد؟
پاسخ:حکم جهیزیه را دارد. و همچنین است نسبت به پس انداز خود پسر یا پدربراى او، در صورتى که بموقع باشد و نتوانند یکجا تهیه کنند و در حدّ شأنباشد.
سؤال :اینجانب مقدارى وام براى تهیه جهیزیه دخترم از بانک گرفتم تا اقساط آن را در مدت چهار سال بپردازم. آیا مى توانم اقساط آن را از درآمد سالهاى آینده بپردازم؟
پاسخ:مى توانیدبپردازید.
سؤال :اگر پدرى جهیزیه دختر رااز مال غیر مخمّس تهیه کرده باشد و خمس آن را نپردازد، پرداخت خمس بر دختر لازم است؟
پاسخ:بلى، در فرض سوال، لازم است دختر خمس جهیزیه را بپردازد.
سؤال :اینجانب جهیزیه مورد نیاز خود را خریده ام و پول آنها را قرض کرده ام آیالازم است طلاى زینتى خود را که از درآمد سال خریده ام بفروشم و بلافاصله قرض خود راپرداخت نمایم و آیا باید خمس آنرا بپردازم؟
پاسخ:اگر به مقدارشأن شما باشد واجب نیست بفروشید و اگر هم بفروشید لازم نیست خمس آنرا فوراًبدهید.
سؤال :اینجانب دخترى دارم که ناچارم برایش جهیزیه تهیه کنم و نمى توانم آنرا یکجا خریدارى کنم و از طرفى اگر جهیزیه رااز درآمد سال بتدریج خریدارى کنم نوعاً ضایع مى شود و بموقع از قابلیت استفاده خارج مى شود و باصطلاح از رواج و مطلوبیت مى افتد و چه بسا نگهدارى آنها مشکل است و جاى حفظ آنرا نداریم. در این صورت اگر پول را پس انداز کنم تا بموقع مایحتاج را تهیه کنم، آیا خمس به آن تعلق مى گیرد یا نه؟
پاسخ:در فرض سوال باتوجه به مشکلات مزبور، خمس به آن تعلق نمى گیرد

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -