انهار
انهار
مطالب خواندنی

ماشین سوارى

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال :آیا به ماشین سوارى خمس تعلّق مى گیرد؟ موتور سیکلت و دوچرخه چطور؟
پاسخ:در صورتى که براى کسب نباشد و مورد نیاز انسان باشد و از شأن او زیاد نباشد، چنانچه از درآمد سال خریدارى کند خمس ندارد. و حکم موتور سیکلت و دوچرخه نیز همین است.
سؤال :اینجانب مقدارى پول خمس داده شده را به عنوان پیش قسط خرید اتومبیل سوارى مورد نیاز پرداختم و سایر اقساط آن را بطور ماهیانه از درآمدم پرداخت مى کنم. آیا به این اتومبیل خمس تعلّق مى گیرد؟
پاسخ:در فرض سؤال چنانچه اتومبیل از شأن شما زیادنباشد، خمس ندارد.
سؤال:اینجانب اتومبیل سوارى خود را که مورد نیازم بود فروختم و با پول آن اتومبیل نو و مدل جدید خریدارىکردم و بقیه پول آن را نیز از درآمد سالم پرداختم. آیا باید خمس بپردازم؟
پاسخ:چنانچه اتومبیل در شأن شما بوده، خمس ندارد.
سؤال :آیا به کپسول آتش نشانى و تایر زاپاس و یخ شکن که براى اتومبیل شخصى خود خریدارى کرده ام و ممکن است در طول سال مورد استفاده قرار نگیردخمس تعلق مى گیرد؟
پاسخ:در فرض سوال ، چون در معرض استفاده است به آن خمس تعلق نمى گیرد.
سؤال :چند سال قبل با گرفتن وام، یک اتومبیل سوارى تهیه کردم و بعد وام را پرداختم و امسال با فروش آن اتومبیل، یک ماشین مدل جدید به اقساط خریدارى کردم و مقدارى از پول ماشین اول راصرف زندگى کردم و مقدارى از آن نیز موجود مى باشد، آیا باید خمس بپردازم؟
پاسخ:خمس مبلغى که موجود است باید بپردازد.
سؤال :اینجانب مقدارى پول جهت خرید اتومبیل سوارى مورد نیازم به حساب شرکت اتومبیل سازى واریز کردم و پس از دو سال به من اتومبیل دادند. آیا به این پول خمس تعلّق مى گیرد؟
پاسخ:اگر پول مذکور از درآمد سال شمابوده و ماشین مذکور مطابق با شأن شما بوده و طریقه تهیه آن منحصر به این راه باشد،خمس ندارد.
سؤال :شخصى از درآمد سال خود یک دستگاه اتومبیل سوارى که مورد نیاز زندگى او بوده خریدارى کرده و در همان سال آنرا بفروش رسانده و اتومبیل گرانترى خریدارى کرده و بقیه پول آن را از درآمد همان سال پرداخته است، آیا به این اتومبیل ها خمس تعلّق مى گیرد؟
پاسخ:در فرض سوال که خرید و فروش اتومبیل در اثناى سال بوده، در صورتى که اتومبیل در شأن او باشد، خمس ندارد.
سؤال :آیا به ماشینى که مربوط به کسب و کارانسان است خمس تعلق مى گیرد؟
پاسخ:بلى، جزء سرمایه است و خمسدارد.
سؤال :ماشین مورد نیاز زندگیم راتبدیل به ماشین مناسب خود کردم، آیا خمس دارد؟
پاسخ:اگر ماشین اول خمس نداشته و تبدیل کرده اید، خمس ندارد.
سؤال :اینجانب مقدارى پول که از درآمد سال خمسى ام بوده، براى خرید یک وانت پرداخته ام و بقیه آن را نیز از درآمد سال مى پردازم. با توجه به اینکه وانت مذکوربراى کسب و کار و امرار معاش من است، آیا خمس دارد؟
پاسخ:خمس دارد. مگر اینکه ماشین وسیله امرار معاش شما باشد و اگر خمس آن را بپردازید یا بقیه آن نتوانید امرار معاش کنید، که در این صورت فعلا خمس ندارد.
سؤال :شخصى مقدارى پول خمس داده شده به عنوان پیش قسط براى خریدتراکتور پرداخت کرده است، آیا قسطهاى بعدى آن که پرداخت مى کند خمس دارد؟
پاسخ:اگر از درآمد سال پرداخت مى کند، باید خمس قسطهاى قبلى را که پرداخت کرده بدهد.
سؤال :اینجانب مقدارى پول ازخویشاوندانم براى خرید یک دستگاه اتومبیل نیسان قرض کردم تا با آن کسب و کار کنم. کیفیت پرداخت خمس آن را بیان فرمایید.
پاسخ:در فرض سوال بایدهرمقدار از قرض را که پرداخت کرده اید خمس آن را نیز بپردازید مگر اینکه اتومبیل وسیله امرار معاش شما باشد ودرآمد آن از مخارج زندگى زیاد نیاید، که در این صورت فعلا خمس ندارد.
سؤال :وسیله نقلیه مانند وانت که گاهى براى استفاده شخصى و گاهى براى باربرى و اجرت و کسب و کار است، آیا خمس دارد؟
پاسخ:به نسبت استفاده براى باربرى و اجرت، متعلّق خمس است.
سؤال :تراکتور و اتومبیل وانت که براىکسب خریدارى شده و خمس آن پرداخت نشده است، آیا قیمت خرید ملاحظه مى شود یا قیمت فعلى؟
پاسخ:لازم است به قیمت فعلى حساب شود.
سؤال :اینجانب داراى اتومبیلى سوارى هستم که با آن مسافرکشى مى کنم و از این طریق مخارج زندگى خود را تأمین مى کنم. آیا مخارجى که اتومبیل مذکور دارد مانند اصل اتومبیل متعلّق خمس است یا جزء مؤونه است و خمس ندارد؟
پاسخ:اگر مخارج مذکور براى بقاى اتومبیل و استفاده از آن است ـ مانند خرج بنزین و روغن و لوازم یدکى مورد نیاز ـ خمس ندارد. ولى اگر مخارج بگونه اى است که موجب افزایش قیمت اتومبیل مى شود جزء سرمایه است. و مانند اصل اتومبیل خمس به آن تعلّق مى گیرد. و باید خمس مقدارى که به قیمت اتومبیل افزوده شده پرداخت شود.
سؤال :اینجانب قبل از فرارسیدن سال خمسى تراکتورى خریدارى کرده ام تا در ارتباط با کشاورزى خود از آن استفاده کنم،آیا خمس آن را باید بپردازم؟ و اگر از این تراکتور براى انجام کارهاى دیگران استفاده کنم و اجرت بگیرم، آیا تراکتور خمس دارد؟
پاسخ:اگرتراکتوررااز درآمد سال خریدارى کرده اید باید خمس آن را بپردازید، خواه فقط مربوط به کشاورزى خودتان باشد یا براى کارهاى دیگران نیز باشد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -