انهار
انهار
مطالب خواندنی

تزریق نطفه برای بچه دار شدن (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام من در مورد اسبرم اهدایی از شما این متن را بیدا کردم : «تنها راه مشروع استفاده از اسبرم اهدایی شما از شوهرتان (هر چند مخفیانه و بدون اطلاع اطرافیان)طلاق بگیرید و بس از گذشتن عده به عقد موقت صاحب نطفه درآیید (هرچند همدیگر را نبینید )سبس نطفه به شما تزریق شود و بس از بایان عقد موقت و زایمان دوباره می توانید به عقد شوهر اول درآیید» برای بنده چند سئوال بیش آمد چون بنده هم قصد انجام اینکار را دارم خواهشا راهنمایی فرمایید.
اولاً: در این مدت میتوانم همچون یک غریبه با همسر اولم در یک خانه زندگی کنم؟ برای اینکه بقیه متوجه نشوند که ما قصد استفاده از اسبرم اهدایی و این کارها را داریم؟
ثانیاً: از وقتی از شوهر اولم طلاق گرفتم و 2 مرتبه عادت ماهیانه شدم میتوانم به عقد صاحب نطفه در بیایم؟
ثالثاً: میتوانم بااستفاده از دارو زود به زود عادت ماهیانه شوم تا عده زودتر تمام شود؟
رابعاً: میتوانم صاحب نطفه را بشناسم و بعد از طرح کلی ماجرا از او اسبرم بگیرم ؟
خامساً: وقتی عمل اسبرم اهدایی انجام شد و اگر من حامله شدم میتوانم با صاحب اسبرم مدت عقد موقت را با اقرار به بخشیدن از طرف او تمام کنم؟ و اگر حامله شدم و دیگر عادت ماهانه نشدم چه مدت بعد از اتمام عقد موقت میتوانم با شوهر اول خود مجددا عقد دائم نمایم؟
سادساً: اگر با عمل اسبرم اهدایی حامله نشدم چه مدت بعد می توانم مجدد با شوهر اولم عقد دائم کنم؟
با تشکر فروان و عذر خواهی از طولانی بودن سئوالات
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛با پوزش از شما بخاطر تأخیر پاسختان بخاطر بیماری.
1- بله در این مدت میتوانید همچون یک غریبه با همسر اولتان در یک خانه زندگی کنید.
2- از وقتی از شوهر اولم طلاق گرفتید و البته 3 مرتبه نه 2 مرتبه عادت ماهیانه شوید میتوانید به عقد صاحب نطفه در آیید.
3- البته میتوانید با استفاده از دارو زود به زود عادت ماهیانه شوید تا عده زودتر تمام شود.
4- البته میتوانید صاحب نطفه را بشناسید و بعد از طرح کلی ماجرا از او اسبرم بگیرید. ولی همانطور که خودتان هم مطالعه فرمودید و دیده اید: آیةالله مکارم شیرازی فرموده اند: «تنها راه مشروع آن است که شما از شوهرتان (هرچند به صورت مخفیانه و بدون اطّلاع اطرافیان) طلاق بگیرید، و پس از گذشتن عدّه به عقد موقّت صاحب نطفه درآیید ((((هرچند همدیگر را هرگز نبینید))))، سپس نطفه به شما تزریق شود، و پس از پایان عقد موقّت و زایمان دوباره مى توانید به عقد شوهر اوّل درآیید. در این صورت شما مادر آن بچّه، و صاحب نطفه پدرش محسوب مى شود. و به شوهر شما هم محرم است. ولى به اقوام شوهرتان محرم نیست. امّا به اقوام شما محرم است. {بنابراین لزومی ندارد صاحب نطفه را بشناسید).
5- البته وقتی عمل اسبرم اهدایی انجام شد و حامله شدید میتوانید با صاحب اسبرم عقد موقت را تمام کنید و پس از پایان عمل تزریق نطفه و حاملگی مجدداً به عقد شوهر اوّل درآیید و چنین عقدی عدّه ندارد زیرا عدّه مربوط به آمیزش هست در حالی که شما آمیزش نکرده اید. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -