انهار
انهار
مطالب خواندنی

شکهاى بى اعتبار

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – شک در نماز های دو یا سه رکعتی در جماعت

سؤال:با توجّه به این که شکّ در نمازهاى 2 و 3 رکعتى موجب ابطال است، آیا در نماز جماعت نیز شکّ مذکور موجب ابطال خواهد شد؟

جواب: در صورتى که دیگران شک نداشته باشند، باید همراه دیگران نماز را انجام داد.

٢ – معنی گذشتن از محل هنگام شک در قرائت

سؤال:در شک در قرائت حمد گذشتن از محل اتمام سوره حمد است یا وارد شدن در سوره یا رکوع ؟

جواب: در هر آیه ای که وارد شود اگر در آیه قبل شک کند تجاوز از محل حاصل شده است .

٣ – وظیفه کثیر الظن در نماز و سایر اعمال

سؤال:وظیفه کثیرالظن در نماز (یعنی کسی که زیاد دچار ظن و گمان می شود نه کثیرالشک) چیست؟ در مورد سایر اعمال (وضو و غسل و ...) وظیفه او چیست؟

جواب: مانند کثیرالشک است و چنین کسی نباید به شک خود اعتنا کند.

٤ – وظیفه کثیر الشک

سؤال:کسى که زیاد فراموشکار است مثلا غالباً در نمازها فراموش مى کندکه 2 یا 3 یا 4 رکعت خوانده، وظیفه اش چیست؟

جواب: کثیر الشّک بنا را بر طرفى مى گذارد که مفید به حال اوست.

٥ – شک در محل شک

سؤال:1ـ اگر در نماز شک کنیم که شک در کدام قسمت نماز برایمان ایجاد شده است باید چکار کنیم؟ مثلا شک کنیم در حین سجده شک کرده ایم یا بعد از سجده. 2ـ اگر شک کنیم که به شکمان عمل کرده ایم و وظیفه ای را که بر عهده ی ما است که بعد از شک انجام دهیم انجام داده ایم یا نه، چیکار باید بکنیم؟

جواب: 1ـ هرگاه در محل بوده باشد تکلیف او بجا آوردن عمل مشکوک است و اگر بعد از گذشتن محل است اعتنا نکند و در صورتیکه شک در رکعات بوده و الان دو سجده را انجام داده، و احتمال می دهد که شک حالا بوده یا قبل از اکمال دو سجده بوده بنا بر این می گذارد که بعد از اتمام دو سجده بوده است. 2ـ در صورتیکه بعد از نماز یا بعد از محل باشد اشکالی ندارد.

٦ – عمل نکردن به حکم کثیرالشک

سؤال:شک کردن در حین نماز بین رکعت دوم و سوم که تشهد را داده یا نه، و به آن بی اعتنایی کردن و نماز را تمام کردن چه حکمی دارد؟

جواب: نماز مزبور را قضا کند.

٧ – ملاک تعیین کثیرالشک بودن فرد

سؤال:آیا ملاکی برای تعداد شک در نماز برای اینکه فرد در یک نماز، کثیرالشک محسوب شود وجود دارد؟

جواب: کثیرالشّک کسى است که بگویند زیاد شک مى کند و اگر کسى در یک نماز سه مرتبه شک کند یا در سه نماز پشت سرهم شک کند کثیرالشّک است.

٨ – عمل به ظن قریب به یقین در نماز

سؤال:اگر در تعداد سجده ها با گمان قوی مواجه باشم و به یقین قطعی نرسم ولی با ضبط صدا یا سجده شمار تا کنون این گمان قوی صحیح بوده و مورد اشتباهی تاکنون ندیده ام . شما در جواب فرموده بودید که کثیر الشک هستم و اعتنا نکنم ولی اگر ظن قوی نزدیک به یقین دارم می توانم به آن عمل کنم . آیا این جواب بدین معنی است که بنده مجازم به این گمان قوی توجه کنم و یا در صورت دلخواه به آن بی اعتنا باشم؟

جواب: در صورتی که ظن قوی نزدیک به یقین داشته باشید می توانید به آن عمل کنید.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -