انهار
انهار
مطالب خواندنی

پاک بودن

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – نماز در لباس مشکوک النجاست

سؤال: نماز در لباسى که در نجاست آن شک داریم چه حکمى دارد؟

جواب: مادامى که یقین به نجاست آن نداشته باشید مى توان با آن نماز خواند.

٢ – آگاهی از نجاست لباس بعد از نماز

سؤال: اگر بعد از نماز متوجه خونی شدن لباس شدیم آیا نماز صحیح است؟

جواب: اشکالی ندارد و نماز صحیح است.

٣ – نماز خواندن با لباس آلوده به خون بواسیر

سؤال: آیا با خون هموروئید (بواسیر) داخلى یا خارجى، مى توان نماز خواند؟

جواب: در صورتى که زخمها در خارج بوده باشد، نماز خواندن مانعى ندارد و ملحق به قروح و جروح است; ولى اگر زخم، داخل باشد و خون بیرون آید، نماز خواندن با آن اشکال دارد; مگر در مواردى که عسر و حرج داشته باشد.

٤ – نماز خواندن بیماران با لباس نجس

سؤال: بدن برخى از بیماران بسترى در بیمارستان به واسطه خون گیرى و مانند آن نجس است، و بعضى نیز داراى لباس نجس مى باشند. در صورتى که امکان غسل و دسترسى به لباس پاک نباشد، براى اداى نماز چگونه باید عمل کنند؟

جواب: با همان حال نماز مى خوانند، و اگر غسل بر آنها واجب شده باشد، تیمّم مى کنند.

٥ – نماز خواندن با لباس نجس در حال ضرورت

سؤال: به دلیل بیماری روده ای گاهی خون از مقعد خارج میشود که لباس را نجس میکند. اگر لباس نداشته باشیم یا اصلا جایی برای تعویض نباشد آیا میتوان با آن لباس نماز خواند؟

جواب: اگر نتواند خود را تطهیر کند با همان لباس نماز می خواند.

٦ – نماز کسی که بول و غائط او غیر ارادی خارج می شود

سؤال: کسى که ادرار و مدفوع او غیرارادى است با توجّه به این که هر لحظه امکان دارد از او ادرار یا مدفوع خارج گردد و اطراف عورتین و لباس او اکثر اوقات نجس است حتى اگر عوض کند مجدّداً نجس مى شود چگونه نماز بخواند؟

جواب: با همان حال نماز بخواند و در مورد وضو گرفتن مطابق دستورى که در رساله توضیح المسائل مسأله 329 داده ایم عمل کند.

٧ – برخورد سگ با لباس

سؤال: اگر سگى با لباس شخصى تماس پیدا کند و او با همان لباس وارد مسجد شود، آیا تطهیر مسجد واجب است؟

جواب: در صورتى که لباس، یا بدن سگ رطوبت نداشته باشد، نه لباس نجس مى شود و نه مسجد.

٨ – آلوده بودن کیسه ادرار

سؤال: شخصى است که ادرار یا مدفوع بى اختیار از او خارج مى شود و با کیسه از سرایت آن به سایر بدن جلوگیرى مى کند، حال قبل از نماز اگر کیسه آلوده باشد آیا تعویض آن واجب است؟ اگر کیسه پاک باشد و در حال نماز مدفوع و یا بول بدون اختیار خارج گردد، تکلیف چیست؟

جواب: کسى که بول یا غایط پى در پى از او خارج مى شود باید بعد از هر وضو فوراً مشغول نماز شود و براى بجا آوردن نماز احتیاط و سجده و تشهد فراموش شده، وضو گرفتن دیگر لازم نیست به شرط این که میان نماز و این کارها فاصله اى نیندازد و در حال نماز حمل کیسه آلوده با خود ، نماز را باطل نمى کند.

٩ – وظیفه ی فرد برای نماز و وضو بعد از حجامت

سؤال: حجامت یکی از سنت های پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است. لطفاً بفرمایید با بدنی که حداقل به اندازه ی قطر یک لیوان خون گرفته شده و در نتیجه نجس می باشد چگونه می توان وضو گرفت و نماز خواند؟

جواب: اگر نمی توانید خون ها را بشویید و در اعضای وضو نیست، به همان صورت وضو می گیرید و نماز را می خوانید و اگر جراحت در اعضای وضو باشد، به صورت جبیره ای وضو می گیرید.

١٠ – تعدد خون کمتر از یک درهم

سؤال: اگر در دو جاى بدن یا لباس، لکّه خونى، که هر کدام به اندازه حدوداً یک درهم است، باشد. آیا نماز خواندن با آن اشکال دارد؟

جواب: آرى، اشکال دارد

١١ – نماز خواندن با لباس آلوده به خون بواسیر

سؤال: آیا با خون هموروئید (بواسیر) داخلى یا خارجى، مى توان نماز خواند؟

جواب: در صورتى که زخمها در خارج بوده باشد، نماز خواندن مانعى ندارد و ملحق به قروح و جروح است; ولى اگر زخم، داخل باشد و خون بیرون آید، نماز خواندن با آن اشکال دارد; مگر در مواردى که عسر و حرج داشته باشد.

١٢ – خون آمدن از اعضاء بدن هنگام نماز

سؤال: اگر در حال نماز خواندن از دماغ انسان خون بیاید، آیا باید نمازش را ادامه بدهد یا شکستن نماز واجب است؟

جواب: چنانچه ظاهر صورت یا دست او بیش از مقدار درهم آلوده شود باید نماز را بشکند و اعاده کند، و اگر کمتر باشد ادامه نماز اشکالى ندارد.

١٣ – خون آمدن مکرر از اعضاء

سؤال: بیماران یا بعضى از عزیزان که در جنگ بدنشان ترکش خورده و چندین جاى آن مجروح است، گاه در طول شبانه روز از بدن آنها خون مى آید، وظیفه این عزیزان براى نماز چیست؟

جواب: آن مقدار که مى توانند، از سرایت به سایر اعضاء جلوگیرى مى کنند و بقیّه مانعى ندارد و نمازشان صحیح است.

١٤ – چسبیده بودن چیز نجس به لباس

سؤال: اگر چیز نجسی مانند ادرار یا ...به قسمتی از لباس چسبیده باشد نماز با آن چه حکمی دارد؟

جواب: هرگاه چیز خشک نجسی به لباس بچسبد نماز با آن اشکالی ندارد ولی اگر تر بوده و لباس با آن نجس شده نماز با آن در حال علم و عمد باطل است جز در خون کمتر از یک بند انگشت.

١٥ – نماز خواندن بیماران با لباس نجس

سؤال: بدن برخى از بیماران بسترى در بیمارستان به واسطه خون گیرى و مانند آن نجس است، و بعضى نیز داراى لباس نجس مى باشند. در صورتى که امکان غسل و دسترسى به لباس پاک نباشد، براى اداى نماز چگونه باید عمل کنند؟

جواب: با همان حال نماز مى خوانند، و اگر غسل بر آنها واجب شده باشد، تیمّم مى کنند.

١٦ – نجاست لباس مأمومین

سؤال: در صف اوّل نماز سه نفر که لباسشان نجس است، نماز مى خوانند آیا اتصال سمت راست خود را به هم مى زنند؟

جواب: هرگاه شخصى نداند لباس یا بدن او نجس است و نماز بخواند نماز او صحیح است و اتّصال برقرار مى باشد.

١٧ – نجس بودن صندلی و عصا هنگام نماز

سؤال: آیا نجس بودن صندلى چرخ دار، یا عصائى که به دست برادران جانباز است، براى نماز مانعى دارد؟

جواب: اشکالى ندارد.

١٨ – تعدد خون کمتر از یک درهم

سؤال: اگر در دو جاى بدن یا لباس، لکّه خونى، که هر کدام به اندازه حدوداً یک درهم است، باشد. آیا نماز خواندن با آن اشکال دارد؟

جواب: آرى، اشکال دارد.

١٩ – همراه داشتن انگشتر طلا سفید در نماز

سؤال: از نظر شما خواندن نماز با انگشترى که طلاى سفید است چیست؟

جواب: باطل است ولى پلاتین با طلاى سفید تفاوت دارد و نماز با آن اشکال ندارد.

٢٠ – یقین به نجاست لکه مشکوک پس از نماز

سؤال: لکه ای در لباسم دیدم شک داشتم نجاست است یا نه با همان لباس چند روز نماز خواندم بعد از چند روز یقین پیدا کردم نجاست است حکم نماز هایم چیست؟

جواب: نمازتان صحیح بوده است.

٢١ – نماز خواندن با لباس هایی که از کشور کفار تهیه شده

سؤال: لباس های که ما می خر یم بعضی پارچه های خارجی دارند که به احتمال زیاد از حیوانی تهیه شده که ذبح شرعی نشده مثلا من نمی دانم لباسی که بر تن دارم چگونه تهیه شده و اصلا به این موضوع توجه نکرده ام حکم نماز هایی که اینگونه خوانده ام چیست ؟

جواب: با لباسهاى چرمى که از بازار مسلمانان تهیّه مى شود مى توان نماز خواند هرچند شک داشته باشد که از حیوانى است که ذبح شرعى شده یا نه، امّا اگر یقین داشته باشد که چرم را از ممالک غیر اسلامى آورده اند و فروشنده یک انسان لاابالى است که درباره آن تحقیق نکرده نماز با آن جایز نیست و اگر نداند چرم از بلاد اسلامى است یا غیر بلاد اسلامى اشکالى ندارد

٢١ – نماز خواندن بیماران با لباس نجس

سؤال: بدن برخى از بیماران بسترى در بیمارستان به واسطه خون گیرى و مانند آن نجس است، و بعضى نیز داراى لباس نجس مى باشند. در صورتى که امکان غسل و دسترسى به لباس پاک نباشد، براى اداى نماز چگونه باید عمل کنند؟

جواب: با همان حال نماز مى خوانند، و اگر غسل بر آنها واجب شده باشد، تیمّم مى کنند.

٢٢ – نماز خواندن با لباس آلوده به خون بواسیر

سؤال: آیا با خون هموروئید (بواسیر) داخلى یا خارجى، مى توان نماز خواند؟

جواب: در صورتى که زخمها در خارج بوده باشد، نماز خواندن مانعى ندارد و ملحق به قروح و جروح است; ولى اگر زخم، داخل باشد و خون بیرون آید، نماز خواندن با آن اشکال دارد; مگر در مواردى که عسر و حرج داشته باشد.

٢٣ – نماز خواندن با لباس هایی که از کشور کفار تهیه شده

سؤال: لباس های که ما می خر یم بعضی پارچه های خارجی دارند که به احتمال زیاد از حیوانی تهیه شده که ذبح شرعی نشده مثلا من نمی دانم لباسی که بر تن دارم چگونه تهیه شده و اصلا به این موضوع توجه نکرده ام حکم نماز هایی که اینگونه خوانده ام چیست ؟

جواب: با لباسهاى چرمى که از بازار مسلمانان تهیّه مى شود مى توان نماز خواند هرچند شک داشته باشد که از حیوانى است که ذبح شرعى شده یا نه، امّا اگر یقین داشته باشد که چرم را از ممالک غیر اسلامى آورده اند و فروشنده یک انسان لاابالى است که درباره آن تحقیق نکرده نماز با آن جایز نیست و اگر نداند چرم از بلاد اسلامى است یا غیر بلاد اسلامى اشکالى ندارد.

٢٤ – نماز خواندن با لباس نجس در حال ضرورت

سؤال: به دلیل بیماری روده ای گاهی خون از مقعد خارج میشود که لباس را نجس میکند. اگر لباس نداشته باشیم یا اصلا جایی برای تعویض نباشد آیا میتوان با آن لباس نماز خواند؟

جواب: اگر نتواند خود را تطهیر کند با همان لباس نماز می خواند.

٢٥ – اعمالی که طهارت و نجاست شرط است

سؤال: نجس بودن مکان یا لباس یا بدن برای چه مواردی اشکال دارد ؟ به عبارتی طهارت و عدم نجاست در چه مواردی از احکام شرط است ؟

جواب: لباس و بدن نمازگزار باید پاک باشد مگرخون کمتر از درهم که برای نمازگزار استثنا شده است ولی نجس است و همچنین اعضا وضو و غسل باید پاک باشد.

٢٦ – حکم استفاده از کرم و صابون حلزون

سؤال: اخیرا در تبلیغات کالاها شاهد هستیم که از کرم و صابونی که از عصاره حلزون تهیه شده نام برده می شود حکم استعمال این نوع کرمها چیست؟

جواب: در فرض سوال محکوم به طهارت است ولی اگر جرم آن روی بدن باشد برای نماز اشکال دارد مگر این که جذب بدن شده باشد.

٢٧ – نماز خواندن با لباس آغشته به رطوبت ملاعبه

سؤال: آیا آب سفید رنگ و چسبنده ای که در هنگام شهوتی شدن و قبل از ارضاء از مرد خارج می شود نجس است؟ و آیا نماز خواندن با لباس آغشته به آن ایراد دارد؟

جواب: رطوبت مزبور غسل ندارد و اگر قبلا بعد از بول استبراء کرده پاک است.

٢٨ – تعدد خون کمتر از یک درهم

سؤال: اگر در دو جاى بدن یا لباس، لکّه خونى، که هر کدام به اندازه حدوداً یک درهم است، باشد. آیا نماز خواندن با آن اشکال دارد؟

جواب: آرى، اشکال دارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -