انهار
انهار
مطالب خواندنی

متفرقه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – وجود دیوار بین نمازگزاران زن و مرد

سؤال: در مسجد جامع شهر ما بین قسمت نماز خواهران (طبقه بالا) و قسمت برادران (طبقه پایین) دیوارى به ارتفاع حدود هفتاد و عرض چهل سانتى متر حائل است. آیا این مقدار مانع اتّصال صفوف خواهران و برادران مى شود؟

جواب: چنانچه خواهران هنگام ایستادن مقدارى از صفوف جماعت را مشاهده کنند، و هر دو محل یکى حساب شود، مانعى ندارد.

٢ – گفتن تکبیرة الاحرام به خیال اینکه امام تکبیر گفته است

سؤال: گاهی اوقات امام جماعت ، قبل از تکبیره الاحرام دعایی را می خواند . اگر ماموم به خیال اینکه امام تکبیر گفته است ، تکبیرالاحرام بگوید ( یعنی قبل از تکبیره الاحرام امام ، تکبیره الاحرام بگوید ) وظیفه اش چیست ؟ و نمازش چه حکمی دارد ؟

جواب: وظیفه اش آن است که نماز را به طور فردای تمام کند.

٣ – کسی که پیش از امام جماعت تکبیرة الاحرام بگوید

سؤال: وظیفه کسی که پیش از امام تکبیرة الاحرام می گوید چیست؟

جواب: نماز او فرادا است و به صورت فرادا ادامه می دهد.

٤ – رزرو کردن جا در صف جماعت برای دیگری

سؤال: آیا می توان در صف جماعت برای دیگری جا رزرو کرد؟ (یعنی اینکه برای شخصی مهر بگذاریم و نگذاریم کس دیگری آنجا بنشیند.) یا اینکه ملاک تقوی و بعد آن زودتر رسیدن خود شخص است؟

جواب: این کار اشکالی ندارد ولی در صورتی که نماز جماعت برپا شود و آن شخص قبل از رکوع رکعت اول نیاید حق او ساقط می شود.

٥ – اقتدا به امام جماعت توسط شخصی که غیبت همان امام را کرده

سؤال: آیا کسى که پشت سر امام جماعتى غیبت کرده، مى تواند به آن امام اقتدا کند؟

جواب: در صورتى که امام جماعت را عادل مى داند اقتدا به او اشکالى ندارد; ولى در هر حال باید از گناه خود توبه کند، و اگر مشکل خاصّى ایجاد نمى شود از او حلالیّت بطلبد.

٦ – سوال از نیت نماز قضای امام جماعت

سؤال: آیا انسان باید از امام جماعت سوال کند که نماز قضای او قضای حتمی است یا خیر؟

جواب: لازم نیست.

٧ – اقتدا به گمان این که تشهد آخر است

سؤال: شخصى امام جماعت را در حال تشهّد دید، ظنّ یا علم پیدا کرد که تشهد آخر است. از جهت دریافت ثواب اقتدا کرد و نشست، بعد معلوم شد که تشهد اوّل بوده، تکلیف او چیست؟

جواب: احتیاط آن است که نمازش را همراه امام تمام کرده و بعداً اعاده نماید.

٨ – نجاست لباس مأمومین

سؤال: در صف اوّل نماز سه نفر که لباسشان نجس است، نماز مى خوانند آیا اتصال سمت راست خود را به هم مى زنند؟

جواب: هرگاه شخصى نداند لباس یا بدن او نجس است و نماز بخواند نماز او صحیح است و اتّصال برقرار مى باشد.

٩ – کسی که به تشهد یا سلام نماز رسیده

سؤال: اگر ما به نماز جماعت زمانی برسیم که آن ها تشهد و سلام می خواهند بگویند ما باید چکار کنیم؟

جواب: می توانید اقتدا کنید و به حالت نیم خیز (تجافی) بنشینید و تشهد را بخوانید ولی سلام ندهید و پس از سلام آخر امام جماعت برخیزید و رکعت اول نماز را ادامه دهید.

١٠ – اقتدا به یک امام در دو محل

سؤال: امام جماعتى در دو محل نماز مى خواند. آیا شخصى که همیشه ملازم اوست مى تواند به همین امام در هر دو محل اقتدا کند؟

جواب: نماز دوّم مأموم اشکال دارد مگر این که احتمال دهد در نماز اوّلش خللى بوده یا قصد نماز قضا براى خودش یا شخص میّتى نماید.

١١ – گفتن تکبیرة الاحرام به خیال اینکه امام تکبیر گفته است

سؤال: گاهی اوقات امام جماعت ، قبل از تکبیره الاحرام دعایی را می خواند . اگر ماموم به خیال اینکه امام تکبیر گفته است ، تکبیرالاحرام بگوید ( یعنی قبل از تکبیره الاحرام امام ، تکبیره الاحرام بگوید ) وظیفه اش چیست ؟ و نمازش چه حکمی دارد ؟

جواب: وظیفه اش آن است که نماز را به طور فردای تمام کند.

١٢ – اقتدا به امام جماعت توسط شخصی که غیبت همان امام را کرده

سؤال: آیا کسى که پشت سر امام جماعتى غیبت کرده، مى تواند به آن امام اقتدا کند؟

جواب: در صورتى که امام جماعت را عادل مى داند اقتدا به او اشکالى ندارد; ولى در هر حال باید از گناه خود توبه کند، و اگر مشکل خاصّى ایجاد نمى شود از او حلالیّت بطلبد.

١٣ – نیت فرادی در نماز جماعت اهل تسنن

سؤال: شخصی در مکه در نماز جماعت اهل تسنن شرکت کرده و با آنان نماز را اقتدا نموده است ولی نیت فرادی می کند و چون بعد از حمد، امام جماعت سوره ای طولانی را می خواند این شخص چیزی نمی خواند و صبر می کند. از آن جایی که صبر وی طولانی می شود و نیت او فرادی است نمازهای او چه حکمی دارد؟

جواب: اگر خیلی طولانی شود آهسته ذکر خدا را بگوید و نماز صحیح است.

١٤ – کسی که پیش از امام جماعت تکبیرة الاحرام بگوید

سؤال: وظیفه کسی که پیش از امام تکبیرة الاحرام می گوید چیست؟

جواب: نماز او فرادا است و به صورت فرادا ادامه می دهد.

١٥ – وجود دیوار بین نمازگزاران زن و مرد

سؤال: در مسجد جامع شهر ما بین قسمت نماز خواهران (طبقه بالا) و قسمت برادران (طبقه پایین) دیوارى به ارتفاع حدود هفتاد و عرض چهل سانتى متر حائل است. آیا این مقدار مانع اتّصال صفوف خواهران و برادران مى شود؟

جواب: چنانچه خواهران هنگام ایستادن مقدارى از صفوف جماعت را مشاهده کنند، و هر دو محل یکى حساب شود، مانعى ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -