سؤال 402 :شخص غريبى در شهرى وارد شد و براى اداى نماز به مسجد رفت و ديد جماعت برپا شده ولى اين شخص، امام جماعت را نمى شناسد، آيا مى تواند به آن امام جماعت اقتدا كند؟
جواب: تا احراز عدالت امام جماعت را نكند اقتدا جايز نيست. ولى اگر از اقتداى جمعى از مؤمنين ظاهرالصلاح اطمينان به عدالت امام پيدا كرد جايز است؟
سؤال 403 :يك نفر از اهل علم وارد شهر يا قريه اى مى شود، اهالى كه او را نمى شناسند آيا مى توانند به او اقتدا كنند؟
جواب: در صحت اقتدا، وثوق و اطمينان به عدالت لازم است و ممكن است با همان معاشرت با او اطمينان حاصل شود و يا تحقيق كنند.
سؤال 404 :آيا صاحب دفتر ازدواج بودن به عدالت امام جماعت ضرر وارد مى كند؟
جواب: در جمهورى اسلامى ايران مضرّ نيست.
سؤال 405 :مسافرى كه وارد شهرهاى زيارتى، مانند مشهد مقدس و قم مى شود و ائمه جماعت را نمى شناسد و افراد موثقى را پيدا نمى كند كه از آنها اطلاع بگيرد، آيا مى تواند در جماعت شركت كند؟
جواب: اگر از طريق مأمومين كمّاً و كيفاً اطمينان به عدالت امام حاصل شود اقتدا جايز و در غير اين صورت جايز نيست.
سؤال 406 :امامت زن در نماز آيا صحيح است؟
جواب: امامت زن براى مأمومين مرد جايز نيست و براى زنها خلاف احتياط وجوبى است.
سؤال 407 :شخصى استحقاق حد شرعى پيدا كرده ولى قبل از اجراى حد توبه كرده است يا تعزير شده يا زندان و يا تبعيد شده ولى فعلا توبه كرده است، آيا مى تواند امام جماعت شود و ما مى توانيم به او اقتدا كنيم؟
جواب: بلى، در فرض سؤال مانعى ندارد. ولى كسى كه حد شرعى خورده است بنابر احتياط واجب نبايد امام جماعت شود.
سؤال 408 :آيا در مواردى كه انسان امام جماعت را نمى شناسد و از عدالت يا فسق او اطلاعى ندارد اقتدا صحيح است؟ و آنچه براى اثبات عدالت كفايت مى كند چيست؟
جواب: با عدم احراز عدالت اقتدا صحيح نيست. ولى در اسلام حسن ظاهر اماره شرعى براى عدالت است. يعنى با فردى معاشرت متعدد داشته باشد و خلاف شرعى از او نديده باشد.
سؤال 409 :آيا اقتداى ظهر به نماز عصر امام جمعه در روز جمعه صحيح است يا خير؟
جواب: صحيح است.