سؤال 229- اندازه سجدهگاه را بيان فرمائيد.
جواب: مسمّي سجود كفايت ميكند. واللََّه العالم.
سؤال 230- ضابط در تربت و سجده بر آن چيست و براي چيست و آيا امكان دارد مستغني از تربت شد بدون هيچ مانعي؟
جواب: جايز است سجود نزد شيعه بر هر چيزي كه بوده باشد از اجزاء زمين يا از زمين برويد غير خوردنيها و آشاميدنيها و اعيان نجسه و متنجسات، تربت كربلا افضل از تمام آنها است.
سؤال 231- آيا جايز است سجود بر زيرانداز خود در حال نماز در حرم حضرت پيغمبر صلي الله عليه و آله و چه حكمي دارد سجود نمودن بر چيزي كه صحيح است سجود بر آن با اين كه ميدانيم خلاف تقيه است؟
جواب: اگر تقيه بوده باشد اشكال ندارد و ميتواند زيرانداز خود را از حصير نباتي كه معمول است اخذ نمايد.
سؤال 232- آيا روضه مقدسه اعتبار شده است در حكم تقيه و با بقيه مسجد پيغمبر هم در حكم آن هست، پس اگر بوده باشد در مسجد جايي كه جايز است سجود بر آن و در روضهء نباشد آيا واجب است برود به مكاني كه جايز است سجده بر آن با اين كه علم دارد كه روضه مقدسه داراي فضيلتي است كه در بقيه مسجد نيست؟
جواب: اگر خارج شدن از روضه مقدسه به سوي جاي ديگر مسجد مخالف تقيه نباشد پس واجب است رفتن به جايي كه جايز باشد سجده بر آن.
سؤال 233- در جلوس بين السجدتين و در حال تشهد بعضي از اهل ايمان ميفرمايند كه بايد به طور متعارف كه همين دو زانو است بنشيند براي اطمينان خاطر سؤال ميشود كه در عروه «في السجود و احكامه» دارد: «الخامس الجلوس بعده مطمئناً ثم الانحناء للسجدة الثانيه»، و در فصل «في التشهد» در عروه مسئله 2 نوشتهاند «يجزي الجلوس فيه بأي كيفية كان ولو إقعاءً و ان كان الاحوط تركه». حالا مصلي در حال اختيار ميخواهد به اصطلاح ماها چهار زانو بنشيند يا به اصطلاح ميخواهد سر پا بنشيند كه دو كف پا روي زمين است آن چه را كه عرفاً نشستن بنامند كه از نظر قبيح نباشد آيا عيب دارد يا خير؟
جواب: جلوس صلاتي بايد با استقرار و اطمينان باشد و به هر كيفيتي باشد مانعي ندارد ولي بهتر آن است كه به نحو متعارف و معهود باشد.