انهار
انهار
مطالب خواندنی

متفرقه مطهرات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 مطهرات (آیت الله العظمی مکارم)

متفرقه مطهرات

1- پاک شدن دندان مصنوعی با آب قلیل

سؤال: اگر در دهان، دندان مصنوعى متحرّک (پارسیل یا کامل) باشد، در صورت نجس شدن آیا باید حتماً از دهان خارج و پاک گردد؟ طریقه پاک شدن با آب قلیل چگونه است؟

پاسخ:با گرداندن یک مرتبه آب قلیل در دهان و بیرون ریختن، پاک مى شود.

2- تطهیر دندانی که هنگام پر کردن نجس شده

سؤال: هرگاه دندانپزشک هنگام پر کردن دندان، متوجّه نجس شدن مادّه پرکننده یا خود دندان طبیعى شود که طبعاً بعد از پر کردن، باطن آن نجس است، آیا تطهیر ظاهر کفایت مى کند؟

پاسخ:آرى کفایت مى کند.

3- لزوم شستن بین دو لب در طهارت دهان

سؤال: سلام

اگر از دهان خون بیاید یا لب انسان نجس شود شستن بین دو لب که هنگام بستن دیده نمی شود واجب است و جزو ظاهر بدن حسابمی شود؟

پاسخ:احتیاط این است که محل اتصال دو لب نیز به هنگام نجس شدن شسته شود

4- استفاده از ظرف کسی که عرق خور است

سؤال: کسی که عرق میخورد و دهانش را اختصاصا اب نمیکشد؛ایا با اعمالی مثل اب خوردن و غذا خوردن پاک میشود بطوریکه بشود از ظرفی که او اب میخورد اب خورد؟تا چه مدتی؟

پاسخ:به این صورت پاک نمی شود و لیکن اگر از نزد شما برود و احتمال بدهید که در غیاب شی دهان خود را آب کشیده کافی است.

 5- تطهیر خمیر نجس

سؤال: چگونه مى توان خمیر نجس را تطهیر کرد؟

پاسخ:ظاهراً راه قابل ملاحظه اى ندارد.

6- جارو کردن خون خشک شده روی فرش

سؤال: اگر مقداری خون خشک شده روی فرشی بریزد و ندانیم دقیقاً کجا ریخته سپس تمام فرش را چندین بار با جارو برقی جارو کنیم آیا فرش پاک می شود؟

پاسخ:آری، در فرض سوال، پاک می شود.

7- گسترش سرایت نجاست به تمام خانه

سؤال: قسمتی از فرش خانه ما نجس شد و به دنبال آن به واسطه ی راه رفتن و جارو زدن با جاروی دستی خیس و ... تمام فرش ها و روی سنگ اُپن آشپزخانه نجس شد. ما یک بار فرش ها را شستیم و سنگ اُپن را با سه بار دستمال کشیدن پاک کردیم و فکر می کردیم این طور اُپن پاک می شود، اما حالا پس از شش ماه فهمیدیم که اُپن نجس است و از آن وقت بارها ظرف ها و اجسام خیس را روی آن گذاشته ایم و از آن جا برداشته و روی فرش ها گذاشتیم. آیا دوباره باید فرش ها را بشوییم یا فقط اُپن نجس است؟

پاسخ:آن مقداری که می توانید آب بکشید را اجتناب کنید و آن مقدار که باعث عسر و حرج است تکلیفی ندارید.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -