انهار
انهار
مطالب خواندنی

نذر زن

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 797- آیا نذر و سایر تصرفات زوجه در مال خودش بدون اذن زوج جایز است یا خیر؟

جواب:نذر زوجه بدون اذن زوج صحیح نیست ولی تصرفات او در اموال خودش اشکال ندارد اگر چه نسبت به صدقه دادن به غیر ذی رحم خوب است از زوج اذن بگیرد. و اللّه العالم.

سؤال 798- چهل سال قبل، وضع زندگی من خوب نبوده، همسرم نذری کرد که آشی در آخر ماه صفر پخته به همسایگان بدهد، و خداوند متعال محبّت فرموده کارم رو براه شده، چند سال هم آن آش را مطابق نذر پخته و دادیم ولی بواسط ضعف و پیری پختن و توزیع آش برای ما مشکل بوده از یک نفر روحانی محترم راهنمائی خواستیم دستور فرمودند مبلغ پولی را در صندوق ایتام محل باین نیّت بپردازید لذا از حدود تقریباً 15 سال قبل مبلغ یک هزار و پانصد ریال در ماه صفر باسم آش نذری بصندوق میدادم ولی تازگی بفکرم رسید که تورّم قیمت جنس برای نذرم اشکال پیش می‌آورد و ضمناً از لحاظ قدرت مالی هم توانائی پرداخت بیش از این مبلغ را ندارم لذا استدعا دارم حضرتعالی حکم مسأله را بیان فرمائید.

جواب:نذر زوجه بدون اینکه قبل از نذر از شوهر خود اذن گرفته باشد صحیح نیست و بر فرض اینکه اذن گرفته باشد اگر صیغه نذر نخوانده باشد عمل بآن نذر واجب نیست و در این صورت بهر نحوی که خواستید عمل کنید مختارید.

سؤال 799- زنی نذر کرده که اگر شوهرش سیگار را ترک کند خرج هر هفته سیگار کشیدن او را صدقه بدهد. اگر شوهر چند هفته سیگار را ترک کرد آیا صدقه دادن بر زن از اولین هفته ترک، واجب است یا شرعاً میتواند صبر کند و صدقه را تأخیر بیندازد تا از ترک سیگار مطمئن شود.

جواب:اگر با اذن شوهر نذر کرده ظاهراً باید مدتی از کشیدن سیگار خودداری کند که عرفاً گفته شود سیگار را ترک کرده است.

سؤال 800- در صورتی که در نظر زن ترک موقت، یا همیشگی نبوده باشد، از این جهت در ضمن نذر غفلت شده باشد، اگر شوهر بعد از چند هفته مجدداً شروع به سیگار کشیدن کرد تکلیف زن چه می‌شود آیا نذرش به هم می‌خورد و صدقه دادن بر او واجب نمی‌شود یا اینکه هر هفته که نکشید صدقه واجب است و هر هفته که کشید صدقه لازم نیست؟

جواب:ظاهر این نذر ترک عرفی سیگار است، نه ترک یک روز و چند روز و چند دفعه ولی اگر نذر مطلق بود که شامل ترک یک‌دفعه و یا چند دفعه می‌شد همان ترک در آن مدت کفایت می‌کند، باید به نذر عمل شود و این صورت هم نذر ترک بعد از ترکِ اول را شامل نمی‌شود مگر اینکه از صیغه استفاده عموم شود.

سؤال 801- اگر در نذر اذن شوهر لازم باشد و بعد از چند هفته شوهر بگوید گمان من در اذن چند هفته بیشتر نبوده که شما صدقه بدهید در این صورت تکلیف زن چه می‌شود؟

جواب:اعتبار اذن شوهر در انعقاد نذر بنابر احتیاط است لذا در فرض مرقوم احتیاط وفاء به نذر است بلکه رعایت این احتیاط لازم است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -