سؤال 1334 :چنانچه زن در غياب شوهر و يا با عدم اطلاع و يا با عدم رضايت او نذر كند، در صورتى كه مال منذور از شوهر باشد و يا مشترك و يا از مال مختص به زن، از قبيل ارث و يا اجرت كارى كه از شوهر مى گيرد، چه صورت دارد؟
جواب: نذر زن اگر مزاحم حقوق شوهر باشد بى اجازه او باطل است. و اگر مزاحم نباشد احتياط واجب آن است كه با اجازه او باشد، خصوصاً در نذر مال گرچه مال متعلّق به خود زن باشد.
سؤال 1335 :افرادى كه در دهه محرم اشيايى را نذر حضرت اباعبدالله الحسين (عليه السلام)كرده اند. از قبيل قند و شكر و چاى و آرد براى دور ديگ و غيره. منذورات را تحويل امين مسجد و يا حسينيه داده اند. در صورتى كه از مصارف روضه خوانى در مورد خودش زياد بيايد و اگر بخواهند خود عين را براى عاشورا نگهدارند فاسد مى شود و يا از بين مى رود، آيا مى توانند آن اشيا را به مستحق شرعى بدهند؟ و يا فروخته وجه آن را صرف مايحتاج حسينيه كنند؟ و يا اعيان را در غير اوقات معلومه در ساير روضه خوانيها صرف كنند؟ و يا وجه آنرا نگهداشته و در سال آينده مثل همان اشيا را جهت مصرف خريدارى كنند؟ نظر مبارك را مرقوم فرماييد.
جواب: اگر اشياى مذكوره را براى آن مى دهند كه در دهه محرم صرف شود و از قرائن معلوم باشد كه مقيد بصرف آن را در خصوص محرم سال جارى نيست، عين مازاد را اگر ممكن است نگاه دارند. وگرنه بفروشند و قيمت آن را سال ديگر در دهه محرم به مصرف برسانند. و اگر مخصوص دهه محرم سال جارى داده اند، بايد از دهندگان آن براى صرف در محل ديگر اذن بگيريد.
سؤال 1336 :مردم مسلمان ايران همه ساله مبالغى به امامزاده ها و بقاع متبركه اهدا مى كنند. آيا سازمان اوقاف مى تواند مقدارى از اين وجوه را جهت تبليغ و نشر معارف اسلام، تعمير و تكميل مساجد، خريد كتب مذهبى و اهدا به كتابخانه ها از اماكن مذكور بگيرد؟
جواب: چنانچه براى مصارف خاصى اهدا نشده و خود امامزاده يا بقعه نياز نداشته باشد، صرف در موارد مذكوره با رعايت مقررات اسلامى مانعى ندارد.
سؤال 1337 :در بعضى از شهرها امامزاده هايى مى باشد كه زائران نذورى را در ضريح آنها واريز مى كنند، كه مقدارى از آن صرف مخارج خود امامزاده مى شود، آيا مصرف مازاد در امور زير جايز است: 1 ـ احداث مسجد 2 ـ تعميرات مسجد 3 ـ تكميل مساجد نيمه كاره 4 ـ تزيين مساجد 5 ـ فرش مساجد 6 ـ درب مساجد 7 ـ كولر مساجد 8 ـ فرش و تعميرات حسينيه ها
جواب: پس از استثناى مصارف خود بقعه و مخارج مربوط به آن، صرف در امور مذكوره مانعى ندارد.