سؤال 896 - كاسبى نذر مىكند صدى پنج از عوائد و استفاده كسبى او مال حضرت عباس عليه السلام باشد مثلا به اين لفظ نذر كرده كه يا ابا الفضل العباس عليه السلام اگر من از اين كسب استفاده كنم صدى پنج از اين در آمد مال جناب شما باشد گاهى در نظر مىگيرد كه از سهم آن حضرت مس بخرد يا صرف برق كند يا پارچه سياه جهت سينه زنهاى هيئت ابو الفضلى خريدارى و يا اطعام نمايد و امثال ذلك لكن صيغه مخصوصى را كه در نذر شرط است (لله على كذا) تلفظ ننموده آيا ملزم است به اين نذر عمل نمايد يا نه و اگر به آن صيغه مخصوصه تلفظ مىكرد مىتوانست در مطلق امور خيريه مصرف نمايد يا بايد در همان مصرفى كه در نظر داشته صرف كند.
جواب: در فرض مذكور وفاء به نذر واجب نيست و اگر ناذر بخواهد در هر راه خيرى آن را به قصد اهداء ثواب آن به حضرت ابى الفضل العباس عليه السلام صرف نمايد خوب است و در نذر صحيح غير از آنچه در نظر گرفته خلاف احتياط است
سؤال 897 - گاهى وجهى را به سيد مىدهند بعنوان اين كه اين وجه نذر سيد است آيا لازم است سيد سؤال كند از كيفيت نذر ناذر تا اين كه بفهمد نذر شرعى و واجب الوفاء بوده يا نه و در صورتى كه مىدانست يا بعد برايش معلوم شد كه از نذرهائى كه به صيغه خواندن واجب العمل شده باشد نبوده مىتواند آن پول را بگيرد يا نه؟
جواب: مىتواند بگيرد هر چند واجب الوفاء نباشد.
سؤال 898 - نذرهائى كه از جهت صيغه تمام نيست مثلا در بعضى از آنها صيغه غلط خوانده شده و يا اين كه نذر را در دل نيت كرده و يا صيغه را به كنايه خوانده عمل كردن به آنها لازم است يا نه.
جواب: در صورتى كه صيغه صحيح تمام كه ظهور داشته باشد نخواندهاند نذر منعقد نمىشود و عمل به آن لازم نيست.
سؤال 899 - شخصى يك تخته قاليچه نذر امام زاده كرده كه حرم امام زاده را فرش كنند حال متذكر شده كه يك دسته مردمان لا ابالى ترياكى بنام خدام و متولى در امام زاده هستند و منتظرند كه كسى نذرى براى امام زاده بياورد بلا فاصله ببرند جهت مخارج ترياك و غيره به فروش برسانند وتوليت آنان هم معلوم نيست فعلا تكليف چيست.
جواب: در صورتى كه صيغه شرعى صحيح نخوانده اختيار با خود صاحب فرش است و اگر صيغه شرعى صحيح خوانده بايد عمل به نذر خود كند.