انهار
انهار
مطالب خواندنی

کفاره روزه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

قصد تيمم و خواب ماندن

سؤال:شخص جنب، ساعاتى قبل از اذان صبح بيدار مى شود و عمداً مى خوابد به قصد اينكه غسل نكند ولى قبل از اذان تيمم كند اما خواب مى ماند آيا روزه اش صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: چنين فردى بايد امساك كند پسس احتياطاً قضا كند و كفاره هم بدهد . والله العالم

غسل پس از اذان صبح در ماه رمضان

سؤال:كسى اين مسأله را مى داند كه در هنگام منى آمدن بايد غسل كند اما اين را نمى داند كه اگر در ماه رمضان قبل از اذان صبح منى ببيند بايد غسل كند، جهلاً بعد از اذان صبح غسل مى كرده حالا نماز و روزه هاى گذشته اش چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى: نمازهاى او صحيح است ولى بايد روزه هايى كه به اين نحو گرفته قضا نمايد و بنابر احتياط واجب كفاره هم بدهد. والله العالم

تأخير در قضا تا رمضان آينده

سؤال:اگر مادرى به علت شير دادن بچه اش روزه نگرفته و تا سال آينده با تمكن از روزه، قضاى آن را انجام نداده بايد يك كفاره دهد يا دو كفاره؟

جواب: بسمه تعالى: دو كفاره بايد بدهد، يكى براى روزه نگرفتن در ماه رمضان، به خاطر شيردادن تا ثواب از دست رفته را جبران بكند . و دوم كفاره تأخير و نيز قضا دارد . والله العالم

فراموش كردن تيمم در مورد زن مستحاضه

سؤال:زنى كه وظيفه او در روز ماه مبارك رمضان غسل استحاضه بوده است و عمداً تاًخير مى اندازد تا تنگى وقت به اين اميد كه در تنگى وقت تيمم كند ولى در تنگى وقت تيمم را فراموش مى كند حكم روزه او چيست؟

جواب: بسمه تعالى: در فرض سؤال روزه اش باطل است و بايد قضا كند و احتياطاً كفاره هم بدهد . والله العالم

ادن مبلغى معادل اطعام 60 فقير

سؤال:شخصى روزه را به حرام باطل كرده آيا مى تواند پولى كه معادل اطعام 60 فقير است را بپردازد؟

جواب: بسمه تعالى: بايد شصت مسكين را اطعام كند و پرداخت مبلغ كافى نيست، و دفتر مراجع تسهيلاتى در اين مورد دارند، علاوه بر اين بايد شصت روز روزه بگيرد . والله العالم

 

تأخير قضا تا سال آينده و حكم كفّاره آن

سؤال:اگر در زمان باردارى روزه نگرفتيم و تا سال آينده هم نتوانستيم قضاى آن را به جا آوريم كفاره آن به عهده شوهر است يا بر عهده زن؟

جواب: بسمه تعالى: در اين مورد دو كفاره هست:

1 . كفاره افطار  .

2 . كفاره تأخر قضا .

كفاره اول به عهده شوهر كه بخشى از نفقه است و كفاره دوم بر عهده خودش است . والله العالم

 

شك در پرداخت كفاره روزه

سؤال:اگر فراموش كنم كه كفاره روزهايم را داده ام يا نه، تكليف چيست؟

جواب: بسمه تعالى: بايد كفاره را پرداخت كنيد . والله العالم

 

پراخت كفارات و مظالم و صدقات به سيد

سؤال:آيا كفارات و مظالم و صدقات تبرعى را مى توان به سادات داد؟

جواب: بسمه تعالى: احتياطاً به غير سيد بپردازد.والله العالم

 

شك در پرداخت كفاره توسط همسر يا خودم

سؤال:اگر شك كنم كه كفاره روزه هايم را خودم پرداخته ام يا همسرم آن را از طرف من پرداخته است، آيا تجديد كفاره لازم است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر علم داريد كه كفاره داده شده، ولى نمى دانيد خودتان داده ايد يا همسرتان، پرداخت مجدد لازم نيست . والله العالم

فاره رمضان و نفقه زن

سؤال:كفاره روزه ماه رمضان جزء نفقه مى باشد؟

جواب: بسمه تعالى: كفاره عمدى و كفاره تأخير قضا جزء نفقه نيست . والله العالم

 

تبديل كفاره از گندم به برنج

سؤال:آيا جايز است كفاره روزه غيرعمد كه با احتساب از گندم محاسبه شده است برنج خريدارى و به نيازمندان تحويل گردد؟

جواب: بسمه تعالى: تبديل كفاره هاى موجود به برنج صحيح نيست . والله العالم

 

روزه خوارى و معذور بودن در واقع

سؤال:شخصى چند سال عمداً روزه نگرفته است سپس متوجه شده است كه از قبل بيمارى زخم معده داشته و نمى توانسته روزه بگيرد وظيفه اش نسبت به قضاء و كفاره چيست؟

جواب: بسمه تعالى: براى سالهاى گذشته كفاره عذرى بدهد و نسبت به سال اخير در صورتى كه پس از خوب شدن به مقدار قضا تا رمضان آينده وقت داشته باشد بايد تنها قضاى رمضان آخر را بگيرد و اگر مسامحه كرد و از بهبودى استفاده نكرد باز كفاره تأخير قضا بدهد . والله العالم

 

فورى بودن كفاره

سؤال:آيا كفاره روزه را بايد فوراً ادا كرد؟ و آيا مى توان كفاره را به سيد بپردازيم؟

جواب: بسمه تعالى: در صورت تاًخير پرداخت كفاره، چيزى بر آن افزوده نمى شود ولى نبايد بيش از متعارف در انجام وظيفه تاًخير كرد و احتياطاً غير سيد كفاره خود را به سيد ندهد . والله العالم

 

يقين به استمرار مرض و پرداخت كفاره پيش از پايان سال

سؤال:كسى كه تمام ماه رمضان را مريض بوده است و يقين دارد مريضى وى تا ماه رمضان آينده طول مى كشد آيا مى تواند كفاره اش را در بين سال بپردازد؟

جواب: بسمه تعالى: شرط پرداخت كفاره استمرار عذر است نه علم به استمرار، بنابراين تا رمضان آينده نرسيده، نمى تواند به عنوان كفاره بپردازد . والله العالم

 

قى كردن و عدم امساك

سؤال:اگر كسى عمداً قى كند روزه او باطل مى شود ، حالا اگر پس از قى كردن امساك نكند و مفطرى انجام دهد كفاره بر او تعلق مى گيرد؟

جواب: بسمه تعالى: كفاره دارد . والله العالم

جاهل به كفاره تاًخير

سؤال:اگر شخصى روزه قضا به عهده اش بوده آن را نگرفته و به خاطر جهل كفاره تأخير آن را نپرداخته است، آيا كفاره ساقط است؟

جواب: بسمه تعالى: ساقط نيست . والله العالم

 

اجير شدن زن براى روزه كفاره

سؤال:زنى كفاره عمد بر عهده اش بود اگر بميرد آيا مى توان خانمى را اجير نمود در حالى كه مى داند كه در بين اين 31 روز كه بايد پشت سر هم روزه بگيرد قطعاً حيض مى بيند؟

جواب: بسمه تعالى: فرد معذور نمى تواند از غير معذور نيابت كند بنابراين نيابت زن در فرض ياد شده صحيح نيست . والله العالم

 

تحويل آرد يا نان به فقرا

سؤال:تحويل آرد يا نان به عنوان كفاره روزه فقراء مشكل است و شايد نتوان انجام داد وظيفه چيست؟

جواب: بسمه تعالى: راه عملى آن اين است كه عالم محل كه كفاره عذرى پيش او جمع مى شود مقدارى گندم در اختيار داشته باشد و آن گندم ها را به عنوان كفاره فقراء بدهد و آنها قبول كنند سپس همان گندم را از فقيران به قيمت بخرد و به آنها پول بپردازد . والله العالم

 

امساك در سفر و بازگشت قبل از ظهر

سؤال:اگر بنده حقير از اوّل شب قصد سفر فردا در ماه رمضان داشته باشم با اينكه در نظر دارم كه امكاناً تا ظهر برگشته و روزه ام را ادامه دهم، بنظر حضرت عالى چه وظيفه اى دارم، آيا بايد نيّت روزه نكنم و بعد از برگشتن به وطن قصد روزه نمايم؟

جواب: بسمه تعالى:هرگاه با همان شرايط پيش از ظهر برگردد و افطار نكرده باشد روزه او صحيح است و در مدت سفر امساك كافى است و نيت روزه نبايد داشته باشد.والله العالم

 

در هنگام انجام كفاره روزه، سفر و بازگشت قبل از ظهر

سؤال:با توجه به اينكه در كفّاره روزه، 31 روز بايد پشت سر هم باشد. مكلّف مى تواند در اثناى اين مدت پيش از ظهر سفركند و تا اذان ظهر به وطن برگردد، با ملاحظه اينكه در ساعاتى كه مسافر است قهراً روزه دار نخواهد بود.

جواب: بسمه تعالى:حكم ماه رمضان را دارد اگر پيش از ظهر برگردد و امساك كند يك روز روزه حساب مى شود.والله العالم

هى پدر و مادر از روزه

سؤال:عده اى از جوانان پاك به علت نهى والدين در گذشته كه ماه رمضان با ايّام امتحانات آنان مصادف بود، روزه خود را به زعم اينكه معذورند افطار كرده اند. سپس متوجه شده اند كه معذور شرعى نبوده اند. آيا اكنون تكليف شان نسبت به كفّاره روزه هايى كه افطار نموده اند چيست؟

جواب: بسمه تعالى:بايد هم قضا بگيرند هم كفاره بدهند.والله العالم

 

گمان به شروع عادت و ترك روزه

سؤال:خانمى در روز ماه مبارك رمضان لك ديد به گمان اينكه ايّام عادت شروع شده ، روزه خود را افطار نمود فرداى آن روز خون قطع گرديد معلوم شد كه خون حيض نبوده است. سوأل مى كند در افطار روزه مزبور كفّاره هم دارد؟

جواب: بسمه تعالى:هرگاه شك داشت كه در اين ايام عادت شروع شده مع الوصف افطار كرد قضا و كفاره دارد و اگر اطمينان داشت كه ايام عادت است فقط قضا دارد .والله العالم

 

وقت انجام كفاره روزه

سؤال:كسى كه يقين دارد تا ماه رمضان آينده قدرت گرفتن قضاى روزة رمضان گذشته را نخواهد داشت آيا مى تواند كفّاره را بدهد؟ و يا بايد تا آخر شعبان منتظر بماند و در روز آخر شعبان به وظيفه ى كفّاره عمل نمايد؟

جواب: بسمه تعالى:بايد صبر كند تا آخر شعبان. والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -