انهار
انهار
مطالب خواندنی

وصول نخستين نامه كوفيان به امام حسين علیه السلام (60 ق)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
شهر كوفه در عصر امام حسين علیه‌السلام از شهرهاي تازه تأسيس و پرجمعيت عراق و جهان اسلام بود و بيش از چهار سال مقر خلافت امام علي بن ابي‌طالب علیه‌السلام و كانون شيعيان مخلص و وفادار آن حضرت بشمار مي‌آمد.
مؤمنان و دوستداران اهل بيت علیهم‌السلام در اين شهر در پيروي از امامان معصوم علیهم‌السلام و فداكاري در راه اهداف آنان، هميشه پيشتاز و پرتحرك بودند؛ گرچه وجود افرادي دو چهره، منافق و سست ايمان در ميان آن‌ها در مواقع حساس و خطرناك، زيان‌هاي زيادي متوجه اهل بيت علیهم‌السلام نمود ولي با اين حال، شيعيان و محبان اهل بيت علیهم‌السلام در اين شهر هميشه مورد توجه اهل بيت علیهم‌السلام و حساسيت دشمنان اهل بيت علیهم‌السلام و زمامداران غاصب عصر خويش قرار داشتند.
اهالي كوفه پس از آن كه از هجرت اعتراض‌آميز اباعبدالله الحسين علیه‌السلام از مدينه منوره به مكه معظمه باخبر شدند، انجمن‌هاي چندي برگزار كرده و به اين نتيجه رسيدند كه آن حضرت را به كوفه دعوت كرده و وي را ياري دهند[1] و بار ديگر شاهد عدالت علوي از سوي امام حسين علیه‌السلام در اين شهر باشند.
آنان نامه‌هايي براي امام حسين علیه‌السلام نوشته و وي را به كوفه دعوت كردند. اسامي برخي از امضاكنندگان نامه‌ها عبارت بود از: حبيب بن مظاهر، سليمان بن صرد، مسيب بن نجبه، رفاعه بن شداد، شبث بن ربعي، حجّار بن ابجر، عبدالله بن وال، يزيد بن حارث، عروه بن قيس، عمرو بن حجاج و محمد بن عمر تميمي.[2]
برخي از آن‌ها از ياران معروف حضرت علي علیه‌السلام و در ركاب آن حضرت بر عليه دشمنانش جنگ‌ها و نبردهايي كرده و هم اينك قصد ياري فرزندش امام حسين علیه‌السلام را نمودند. به هر روي، نخستين نامه كوفيان در دهم ماه مبارك رمضان سال 60 قمري به دست امام حسين علیه‌السلام رسيد و از آن پس نامه‌هاي فراوان ديگري پي در پي به محضر آن حضرت ارسال مي‌شد.[3]
در برخي از اين نامه‌ها آمده بود: اما بعد، باغ‌هاي كوفه سبز و خرم گشته و ميوه‌هاي آن رسيده است. هرگاه اراده‌ات تعلق گرفت با لشگريان پيروزت به سوي ما بيا. در نامه ديگر آمده بود: اما بعد، با سرعت و بزودي به سوي ما حركت كن كه همه چشم انتظار توييم و به غير تو كس ديگر را نمي‌خواهيم.[4]
امام حسين علیه‌السلام در آغاز، سكوت اختيار كرد و پاسخي به نامه‌هاي كوفيان نداد، تا اين كه نامه‌هاي آنان به حدود دوازده هزار عدد كه پاي هر يك از آن‌ها را چندين نفر و يا ده‌ها نفر امضا كرده بودند، رسيد.[5] در آن زمان به آنان پاسخ مثبت داد و درخواستشان را پذيرفت.
منبع: پایگاه دانشنامه اسلامی

[1] الارشاد (شيخ مفيد)، ص 378؛ منتهی الآمال (شیخ عباس قمی)، ج 1، ص 302.
[2] همان.
[3] وقايع الايام (شيخ عباس قمي)، ص 30.
[4] الارشاد، ص 378؛ منتهي الآمال، ج 1، ص 302.
[5] منتهي الآمال، ج 1، ص 303؛ لهوف سيد بن طاووس، ص 51.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -