سؤال 798 - اگر استناد علم قاضى به يكى از مواردى مانند قراين و محتويات پرونده يا عكس و فيلم از فرد هنگام ارتكاب جرم يا نوار ضبط وى از مكالمات كه مشتمل بر برخى...... باشد يا تحقيقات محلى و يا گفتگوهاى غير رسمى طرفين در محكمه يا فيلم و عكس از مجرم حين ارتكاب جرم و يا استفاده از علائم غريبهاى مانند هيپنوتيزم و نظائرش و يا استفاده از روشهاى نوين در كشف جرم و يا استفاده از دستگاه دروغ سنج يا... باشد، اين علم مستند به موارد فوق حجيت شرعى دارد؟
جواب: در صورتى كه از موارد مذكور يا غير آن براى قاضى علم حاصل شود حجيّت شرعى دارد.
سؤال 799 - الف: آيا قاضى مىتواند در مقام قضاوت به علم خود عمل كند؟
جواب: بلى
ب: در صورت مثبت بودن پاسخ، آيا علم قاضى در تمام موارد حجت است؟ (دعاوى جزايى و مدنى، حق اللَّه و حق الناس و جرايم جنسى و غير جنسى)
جواب: علم قاضى در تمام موارد حجت است.
ج: آيا منظور از قاضى، قاضى مجتهد است يا قضات مأذون غير مجتهد را نيز شامل مىشود؟
جواب: قضات مأذون غير مجتهد را نيز شامل مىشود.
د: آيا بين حصول علم براى قاضى، قبل از تصدى امر قضا و بعد از تصدى از نظر حجيت، تفاوتى وجود دارد؟
جواب: در صورتى كه قاضى در حين قضاوت علم داشته باشد فرقى نمىكند.
سؤال 800 - در صورت تعارض علم قاضى با اقرار يا بينه كدام مقدّم است؟
جواب: علم قاضى بر اقرار و بيّنه مقدم است.
سؤال 801 - چنانچه دليل اثبات جرم، منحصر به نظريه كارشناس - مانند كارشناس انگشت نگارى يا پزشكى قانونى - باشد بفرماييد:
الف - آيا از نظر شرعى چنين دليلى حجيّت دارد؟
ب - در صورت حجيت، آيا دليل مستقلى محسوب مىشود يا حجيت آن منوط به داشتن شرايط بيّنه است؟
جواب: الف: خير مگر آنكه قاضى از اين راه علم پيدا كند.
جواب: ب: دليل مستقلى حساب نميشود.