انهار
انهار
مطالب خواندنی

ازدواج موقت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: در عده رجعیه فرد عیال قبلی خود را متعه می کند آیا متعه صحیح است یا نه رجوع محسوب می شود؟

جواب: نکاح در عده غیر موجب حرمت ابدی است و در عده خود جایز است اگر غیر رجعی باشد اما در عده رجعی باطل است چه دائم و چه منقطع چون مطلقه رجعیه به منزله زوجه است و الزوج لا یزوّج.

سؤال: در عقد متعه مدت ذکر کرده ولی مجهول است مثل قدوم مسافر، آیا باطل است یا به دایم منقلب می شود؟

جواب: هر گاه اجل را به صورت مره و مرتین ذکر کرده که به آن مبهمه گفته می شود که مورد روایت است و منقلب به دائم می شود و اما اگر اجل به صورت دیگری باشد احتیاط آن است که بقیه مدت را ببخشد و طلاق دهد و مجددا عقد کند.

سؤال: هر گاه زنی را یکساله متعه کرده  پس از شش ماه می خواهد او را به عقد دائم درآورد وظیفه چیست؟

جواب: باید بقیه مدت را ببخشد و سپس عقد کند چون المزوج لا یزوج و اما  نسبت به مهر متعه  اگر قبل از دخول مدت را بخشید مهر نصف می شود و بعد از دخول تمام مهر را می دهد و تقسیط بر مدت نمی شود و مثل اجاره نیست.

سؤال: زنی به مردی می گوید وبا هم قرار می گذارند یکساله متعه شود و پس از مدت یکسال او را دائمی عقد کند و مرد او را سه ساله متعه می کند و به زن نمی گوید پس از سه سال می گوید حالا متعه تمام شد از حالا دایمی عقد می کنیم حکم این ازدواج و الحاق را بیان فرمایید؟

جواب: در مدت یک سال زوجیت منعقد شده و نسبت به دو سال بعد فضولی و محتاج به اجازه است و اگر اجازه دارد کشف می کند صحت را بنابراقوی که کشف حکمی است و ولد ملحق می شود.

سؤال: زنی را یکساله به مبلغی متعه کرده پس از گذشت شش ماه زن فوت می کند آیا تمام مهر را می برد یا نصف آن را؟

جواب: احوط تصالح است با ورثه .

سؤال: شخصی زنی را به عقد دایم یا انقطاعی خود درآورده است پس از دخول قبل از انقضای مدت بقیه مدت را بخشیده یا طلاق داده و قبل از انقضای عده مجددا متعه کرده و قبل از دخول مجددا بقیه مدت را می بخشد آیا مبدا شروع عده از چه زمانی حساب می شود؟

جواب: در فرض دخول در عقد اول و عدم دخول در ثانی احوط اعتبار عده است که پس از اتمام عده اولی عده ثانی شروع شود و همچنین است در فرض دخول در عقد ثانی بنابرعدم تداخل اسباب و مسببات.

سؤال: جوان شیعه با دختر سنی ازدواج موقت انجام داده و دختر حامله شده اگر بستگاندختر که اهل سنت هستند از قضیه مطلع شوند برای او خطر دارد آیا جایز است برای دختر در این شرایط سقط جنین کند و همچنین در مورد حمل از زنا جایز است سقط آن؟

جواب: سقط جنین در این فرض محل اشکال است.

سؤال: پدر به دختر اذن دایم داده آیا می تواند عقد انقطاعی کند؟

جواب: عقد دائم با عقد منقطع ضدان می باشند و اجازه احدهما کفایت از دیگری نمی کند.

سؤال: هر گاه مدت در عقد متعه بیش از عمر زوجین باشد آیا در حکم عقد دائم است  همان طوری که بعضی از علما فتوی داده اند؟

جواب: در حکم عقد دائم نیست بلکه حقیقت متعه متقوم به ذکر اجل است هر چند بیش از عمر زوجین باشد اعتبار زوجیت موقته پس از موت زوجین لغو نیست به اعتبار بقای زوجیت انشا شده در زمان حیات انانا بله احداث زوجیت در زمان ممات اعتبار عقلایی ندارد.

سؤال: در عقد متعه شوهر نصف مدت را می بخشد آیا مهر هم تقسیط می شود یا همه مهر را باید بپردازد؟

جواب: پس از تحقق دخول تمام مهر را باید بپردازد و مهر تقسیط نمی شود.

سؤال: عده متمتع بها در من تحیض حیضتان است حال اگر زن بعد از انقضا مدت بلافاصله حیض شود و پس از انقضاء حیض و پاک شدن و فاصله شدن اقل طهر که 10 روز است با خوردن قرص حیض شود که مجموع عده 20 روز مثلا می شود آیا می تواند شوهر کند؟

جواب: به حسب قواعد حیضتان محقق شده


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -