انهار
انهار
مطالب خواندنی

نهاد جهاد سازندگی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
جهاد سازندگى نهادى است كه نطفه آن در درون انقلاب بسته شده ، در بستر انقلاب رشد كرد و همراه با نهال نوخاسته انقلاب رشد كرد و به ثمر رسيد.
حديث جهاد، حديث انقلاب است و كارنامه سراسر جهاد و شهامت آن ، نشان از تلاش و سخت كوشى جهاد گران و فتنه انگيزى و دسيسه بازى دشمنان دارد.
دست پرتوان جهادگران بذر انقلاب را در دل محرومترين و مستضعف ترين قشر جامعه يعنى روستاييان كاشت و تير آنان قلب بزرگترين دشمنان را نشانه گرفت .
جهادگران گمنام و بى نشان در عرصه هاى توليد و نبرد تلاش كردند و شجاعانه در سخت ترين شرايط، بزرگترين موانع را از سر را انقلاب اسلامى برداشتند. جهادگران با تمام وجود و اخلاص در جبهه هاى حق عليه باطل به يارى رزمندگان اسلام پرداختند و به سنگرسازان بى سنگر لقب گرفتند. جهاد سازندگى انسانهايى را پرورش داد كه قبل از شروع به سازندگى شروع به جهاد نفس كردند. عليه شيطان درونى قيام نمودند تا با از بين بردن نفس ‍ اماره بتوانند در سنگرى الهى و مقدس به سازندگى بپردازند و در راه آبادانى و عظمت كشور انقلابى خويش در راستاى اهداف اسلامى تمام تلاش ‍ خويش را به كار بندند و در اين راه حتى از ايثار دريغ نورزند و خود را فداى مكتب خويش نمايند.
بعد از فرمان تاريخى حضرت امام خمينى ره در 27 خرداد 1358 مبنى بر تشكيل جهاد سازندگى جهت رفع محروميتها و آبادانى كشور، جهاد سازندگى به منظور فراهم ساختن نهضتى همه جانبه در جهت مبارزه با فقر، اقدام به محروميت زدايى توسعه و عمران روستاها و در يك كلام ، حركت در جهت استقلال و خودكفايى از متن توده هاى ميليونى مردم محروم و مستضعف به وجود آمد. رسالت اصلى جهادگران ابلاغ پيام اسلام و انقلاب و كاشتن بذر استقلال و آبادانى در دل روستاهابود.
لحظات شروع كار جهاد و فكر تاءسيس اين نهاد مقدس متكى بر اراده حضرت امام خمينى ره و برخاسته از افكار سالم و نيات خالصانه جهادگران بود لذا پايه و اساس كار بر حق گذاشته شد و اين بنيانى است كه براى رضاى خدا و براى خدمت به بهترين و محرومترين مردم بنا نهاده شد.
دستاوردهاى خاص جهادسازندگى :

جهادسازندگى در راستاى تحقق فرمانهاى حضرت امام ره دستاوردهاى زير را به دنبال داشت :
1 - توجه خاص به محرومان و مستضعفان و نگرشى همه جانبه به مناطق محروم روستايى .
2 - تلاش در جهت تحقق رشد كشاورزى به عنوان محور استقلال كشور.
3 - ايفاى وظايف سازندگى در عرصه جنگ و شهادت و بازسازى ويرانه هاى به جامانده از جنگ و افتخار عنوان سنگرسازان بى سنگر.
4 - رشد شخصيت روستاييان و جلب مشاركت آنان .
5 - تربيت سازندگان متعهد و حزب اللهى براى نظام ادارى كشور با ارتقاء سطح بينش علمى و مهارتى آنان .
6 - دگرگون ساختن چهره روستاهاى كشور در سايه توكل به خداو اطاعت از ولايت فقيه و در نتيجه بسيارى از ناممكن ها را ممكن ساختن .
ويژگى هاى جهادسازندگى :
1 - سياست انعطاف پذيرى : حضور در فعاليتهاى اضطرارى و قدرت جابجايى با توجه به روحيه همكارى فى مابين بخشها و مناطق ، در جهت نيل به اهداف كلى جهاد.
2 - توانايى پذيرش ماءموريت بر مبناى ضرورتها و نيازهاى انقلاب و نظام جمهورى اسلامى .
3 - سادگى و بى آلايشى و پرهيز از تشريفات غير ضرورى .
4 - ايجاد فضاى مناسب جهت رشد و ارتقاء نيروها، در ابعاد فرهنگى ، تجربى و تخصصى .
5 - خدمت به محرومان و روستاييان با اولويت به مناطق دور دست و مستعد.
6 - هدف غايى جهاد، تحول فرهنگى و انسانى جامعه روستايى است . در اين رابطه امام راحل ره فرموده اند:
اين جوانان جهادگرند كه بذر انقلاب را در دل روستاييان مى كارند.
7 - حساسيت به مسائل شرعى و حفظ شعائر و ظواهر اسلامى در سازمان و محي
ط جهاد.
8 - مردمى بودن و تاءكيد بر مشاركت مردم در اجراى طرحها و پروژه ها.
9- التزام عملى به ولايت فقيه .
10 - گرايش به عدم تمركز مديريت و نظام اجرايى .
تصويب لايحه تشكيل وزارت جهاد سازندگى :
بعد از مطرح شدن تشكيل وزارت جهاد سازندگى ، اساسنامه اى توسط برادران جهاد در دفتر مركزى تهيه شد و توسط اعضاى شوراهاى مركزى جهاد سازندگى در كشور به تصويب رسيد و به عنوان طرح ، توسط نمايندگان مجلس شوراى اسلامى در دوره اول مجلس ، مطرح شد و در كميسيون ويژه جهاد مورد بررسى قرار گرفت و بعد از طى مراحل و اصلاحاتى جهت تصويب به مجلس شوراى اسلامى تقديم شد.
بررسى لايحه تشكيل وزارت جهاد سازندگى از جلسه 24 آبان 1362 شروع شد و پس از بحث و گفتگوهاى لازم و چندين جلسه علنى ، كليات طرح در سه فصل شامل اهداف ، وظايف و مقررات عمومى با يازده ماده و پنج تبصره در جلسه روز سه شنبه 7 آذر 1362 مجلس شوراى اسلامى به تصويب نهايى نمايندگان و در تاريخ 17 / 9/ 1362 با محتواى زير به تاءييد شوراى نگهبان رسيد.
فصل اول - هدف :
ماده 1 - وزارت جهاد سازندگى با اهداف ذيل تشكيل مى گردد:
الف - حركت به سوى استقلال و خود كفايى كشور با تلاش در جهت بهبود وضع اقتصادى و اجتماعى كشور و در جهت بهبود وضع اقتصادى و اجتماعى روستاها و مناطق عشايرى از طريق توسعه كشاورزى ، دامدارى صنايع روستايى و بازسازى ويرانيها با همكارى دستگاههاى اجرايى مربوطه و اقشار مختلف مردم .
ب - ايجاد زمينه جهت رشد شخصيت والاى انسانى روستاييان از طريق مشاركت و نظارت آنان در فعاليتهاى روستايى .
ج - بسيج اقشار مردم ، جهت سازندگى روستاها و فراهم كردن امكان تلاش ‍ براى نيروهاى مؤ من و ايثارگر جامعه و رشد و تكامل آنها.
فصل دوم : وظايف
ماده 2 - وزارت جهاد سازندگى مؤ ظف است ضمن هماهنگى با وزارت كشاورزى فعاليتهاى خود را با شرايط مناسب و امكانات لازم براى رشد توليد كشاورزى و دامدارى متمركز نمايد.
ماده 3 - وزارت جهاد سازندگى مؤ ظف است در محدوده وظايف خود در ارائه خدمات به روستاها زمينه هايى را كه موجبات رشد توليد و درآمد روستاييان را فراهم آورد اولويت دهد.
ماده 4 - كليه وظايف عمران روستايى وزارت كشاورزى و عمران روستايى مندرج در قانون تغيير نام وزارت كشاورزى و منابع طبيعى به وزارت كشاورزى و عمران روستايى و تجديد سازمان كشاورزى كشورمصوب 1/3/1365 مجلس شوراى ملى سابق به جهاد سازندگى واگذار شده و از اين پس وزارت كشاورزى و عمران روستايى ، وزارت كشاورزى ناميده مى شود و كليه اعتبارات و امكانات و سازمانهايى كه در رابطه با وظايف عمران روستايى فعاليت مى نمودند از اين وزارتخانه منتزع و به جهاد سازندگى واگذار مى گردد.
تبصره - سازمان امور عشاير (دامداران متحرك ) وابسته به وزارت كشاورزى با تمام امكانات موجود از وزارت كشاورزى منتزع و به جهاد سازندگى وابسته مى شود.
ماده 5 - ساير وظايف وزارت جهاد سازندگى عبارت است از:
1 - برنامه ريزى و احداث و نگهدارى ابنيه و تاءسيسات عمومى خدماتى مورد نياز روستاها و مناطق عشايرى شمال حمام ، كشتارگاه ، رختشويخانه ، غسالخانه و لوله كشى آب آشاميدنى با مشاركت مردم .
تبصره 1 - در مورد ساير ابنيه و تاءسيسات عمومى خدماتى مورد نياز روستاها و مناطق عشايرى مانند مدرسه و درمانگاه ، جهاد با درخواست وزارتخانه هاى مربوطه با آنها همكارى نموده و در اجراى اين طرحها جهاد به عنوان مجرى اولويت دارد.
2 - برنامه ريزى ، احداث و نگهدارى راههاى روستايى كشور شامل راههاى روستا به روستا، روستا به مركز دهستان و راهها و گذرگاههاى عشايرى .
3 - طرح و تهيه نقشه لازم و احداث و گسترش خط فشار متوسط به درخواست وزارت نيرو و توافق جهاد سازندگى .
5 - كمك به مرمت و لايروبى و مرمت قنوات ، انهار و استخرهاى آبيارى روستاها و همكارى در اجراى طرحهاى آبيارى و برنامه ريزى تاءمين آب كشاورزى روستاها و مناطق كشور بنا به درخواست وزارت نيرو.
تبصره : كليه مفاد قانون توزيع عادلانه آب مصوب 22 / 12 / 61 مجلس ‍ شوراى اسلامى در رابطه با وظايف وزارتين نيرو و كشاورزى محفوظ خواهد بود.
6 - بسيج امكانات و نيروهاى مردمى سازندگى و احياى روستاها.
7 - اولويت دادن به روستاهاى دور افتاده و محروم در رساندن خدمات .
8 - كمك به روستاييان و عشاير در ايجاد و گسترش صنايع ، (تبديلى ، دستى ، كوچك ) در چهار چوب سياستهاى دولت .
9- شركت فعال در موارد حساس ضرورى از قبيل جنگ (در چهار چوب ضوابطى كه شوراى عالى دفاع تعيين خواهد كرد) و عمليات امدادى سيل و زلزله در سراسر كشور با استمداد از مردم و ضمن هماهنگى با ارگانهاى ذى ربط.
10 - كمك به خدمات بهداشتى و درمانى با موافقت وزارت بهدارى و مناطق روستايى و عشايرى .
11 - همكارى با نهضت سواد آموزى به منظور ريشه كن نمودن بى سوادى در روستاها و مناطق عشايرى كشور در صورت درخواست نهضت و در حد امكان جهاد، در چارچوب مقررات مربوطه .
12 - آموزش اعضاء جهاد در زمينه هاى مهارت به منظور انجام وظايف محوله .
13 - تهيه آمار و اطلاعات در زمينه هاى مربوط به فعاليتهاى جهاد در روستاها و مناطق عشايرى با همكارى ارگانهاى ذى ربط.
ماده 6 - به منظور ايجاد هماهنگى و تفكيك وظايف مشترك بين جهاد سازندگى و وزارتخانه ها و دستگاهها، و آيين نامه هاى اجرايى لازم مشتركا توسط وزارت جهاد سازندگى و هر يك از وزارتخانه ها و دستگاههاى ذى ربط حداكثر تا شش ماه پس از تصويب اين اساسنامه تهيه و به تصويب هياءت وزيران خواهد رسيد.
فصل سوم - مقررات عمومى
ماده 7 - بودجه و امكانات وزارت جهاد سازندگى عبارت خواهد بود از:
1 - تمام امكانات و بودجه جهاد سازندگى
2 - بودجه و امكانات بخش عمرن روستايى وزارت كشاورزى كه طبق ماده 4 اين قانون به وزارت جهاد سازندگى واگذار مى شود.
تبصره - آن بخش از امكانات دولتى كه در گذشته در اختيار جهاد قرار گرفته و مورد نياز جهاد است ، رسما در جهاد منتقل مى شود.
ماده 8 - آيين نامه هاى اجرايى اين قانون ، توسط وزير جهاد سازندگى تهيه و به تصويب هياءت وزيران خواهد رسيد.
ماده 9- مقررات و
ضوابط مالى ، ادارى ، و استخدامى و تشكيلات وزرات جهادسازندگى ظرف سه ماه پس از تعيين وزير، توسط وى تهيه و پس از تصويب هياءت وزيران به مجلس شوراى اسلامى تقديم خواهد شد.
ماده 10 - به منظور جذب كمكهاى مردمى براى خدمات عام المنفعه ، جهادسازندگى ، حسابى ويژه تحت عنوان خوديارى و كمكهاى مردم به جهاد سازندگى در يكى از بانكهاى داخلى كشور افتتاح مى شود و در مواقع و موارد لازم از طريق جهادسازندگى به مصرف مى رسد.
ماده 11 - از تاريخ تصويب اين قانون كليه قوانين و مقررات مغاير، ملغى است .
ديدگاه امام خمينى (ره ) درباره جهادسازندگى :
... با تاءسيس اين ارگان عظيم ، انقلاب اسلامى ما توانست به دور افتاده ترين مناطق كشور راه يابد و رسالت و اسلامى خود را با كارشكنيها به اقصى نقاط كشور برساند.
... كم نيستند، جهادگرانى كه در راه بهبود زندگى مردم محروم و مستضعف ما شهيد و يا معلول گرديده اند و كم نيستند، خواهران و برادرانى كه در بدترين شرايط دست به اقدامات فرهنگى و عمرانى زدند و به بدترين شكل ، به دست گروهكهاى از خدابى خبر و منافقان دنياپرست شهيد گرديده اند.
... بايد اعتراف كرد اينان بزرگترين آبرو را به انقلاب اسلامى خود داده اند و با تعهد به اسلام و ايمان به خداى تعالى ، در اين راه بهترين نمونه و الگو براى همه جوانان مسلمان و متعهد اسلامى گرديدند.
...آفرين بر شما كه اين گونه به اسلام و انقلاب اسلامى آبرو داديد درود بر شما كه براى تحقق آرمانهاى ملت مسلمان و انقلابى ايران و براى پياده كردن برنامه هاى اسلام ، عاشقانه به استقبال شهادت شتافته ايد...
اميداواريم همان گونه كه در راه سازندگى كشور، تمام نيروهاى مادى و معنوى خود را به كار بسته ايد، از سازندگى خود و ديگران كه مقدم بر همه سازندگيهاست ، غفلت نكنيد وهمان گونه كه بارها يادآورى كرده ام ، سازندگى روح رابر سازندگى جسم مقدم بداريد تا به خواست خداى تعالى ، با نيروى ايمان ، كارها به بهترين و سريع ترين وجه پيش برود و هر چه زودتر با كمك خداوند و كمك يكديگر را به خود كفايى و آبادى كامل برسانيم انشاء الله .
ديدگاه رهبر معظم انقلاب درباره جهاد سازندگى :
... جهاد سازندگى مظهر حركت مردمى خالص و عاشقانه در راه سازندگى كشور و انقلاب است .
... بنابراين جهاد سازندگى يكى از پديده هاى بسيار زيباى اين انقلاب است و واقعا يك گل خوش رنگ و بوى بر بدنه اين نهاد روييده است كه نه فقط كسانى را كه با آن سرو كار دارند سرمست مى كند بلكه اين درخت را زينت مى دهد.
...انقلاب وقتى كه جهاد سازندگى را دارد، معنايش اين است كه مردم را براى خدمات عمومى و مستضعفين دارد، چون كه روستا مظهر محرومين و استضعاف اقتصادى و فرهنگى است .
... يكى از مهمترين كارهاى جهاد در جنگ بود. كه به صورت مهندسى ، سنگرسازى ، جاده سازى ، خاكريززنى ، كانال كشى و كارهاى بسيار مهم و حساس ديگر انجام شده است .
امروز ملت با بايد به دو نكته توجه كند يكى وحدت كلمه و يكى هم تلاش ‍ براى ساختن كشور.
ايران بايد به نمونه كاملى از يك جامعه آباد، سربلند و پيشرفته تبديل شود.
جهاد سازندگى انصافا يكى از بهترين و مفيدترين نهادهاى انقلابى ما در انقلاب است

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -