انهار
انهار
مطالب خواندنی

نوری همدانی: فضیلت حجّ

بزرگ نمایی کوچک نمایی
نوری همدانی: فضیلت حجّ
حجّ يکي از ارکان دين مقدس اسلام و از فرائض مهمّ الهي است و داراي فضيلت فراوان و پاداش بسيار مهمّي است و در ميان عبادات اسلامي از لحاظ جامعيّت ، جايگاه والايي دارد
عبادتي است هم بدني ، هم مالي ، هم جسمي ، هم رواني ، هم فکري و فرهنگي و هم سياسي و اجتماعي و موجب پديد آمدن ارتباط و وحدت و الفت و هماهنگي ميان همة مسلمانان روي زمين است و اذا هيچ عَمَلي جاي آن را نمي گيرد . بر ما مسلمانان لازم است به فلسفة اين فريضة اسلامي ، توجّه کنيم ودر راه تأمين هدف مقدس اسلام گام برداريم .
در زمان حضرت رسول اکرم (صلّي اللّه عليه و آله وسلّم ) شخصي که نسبت به انجام حجّ کوتاهي کرده و از انجام آن محروم گرديده بود ، از آن حضرت تقاضا کرد که او را به انجام عمل نيکي که جايگزين حجّ باشد راهنمايي نمايد . حضرتش در پاسـخ فرمودند : « اگر انبوهي از طلا به اندازة کوه ابو قبيس را هم در راه خدا انفاق کني باز هم به ثواب و فضيلتي که حجّاج در راه خدا نائل گرديده اند ، نائل نخواهي شد  »
در عظمت و فضيلت اين فريضة الهي و اين عبادت بزرگ اسلامي همين اندازه کافي است وسيلة باريافتن بندگان به پيشگاه با عظمت پروردگار جهان و نزول بر درِ خانة ذات ذوالجلال و مهمان او گرديدن است ، پروردگار کريمي که مهمانان خود را گرامي مي دارد و نظر لطف بر آنها مي افکند  .
حضرت صادق ( عليه السّلام ) فرمودند : «رهسپاران حجّ و عمره ، باريابندگان به پيشگاه با عظمت خداوند مي باشند ، هر گاه سوال کنند خداوند به آنها عطا مي کند ، دعا کنند خداوند اجابت مي نمايد ، شفاعت نمايند خداوند شفاعت آنها را مي پذيرد و اگر سکوت کنند و چيزي هم نگويند خداوند به آنها ثواب مي دهد و بجاي هر درهمي که در اين راه خرج کرده اند هزار هزار درهم به آنها عنايت مي کند .
حضرت رسول اکرم (صلّي الله عليه و آله وسلّم ) فرمودند : « سه دسته به پيشگاه خداوند بار مي يابند
1- بجا آورندگان حجّ
2-کساني که براي انجام عمره رهسپار مکّه مي گردند .
3- جهادگراني که به منظور انجام جهاد در راه خدا به حرکت در مي آيند .
خداوند آنها را دعوت نموده و اجابت نموده اند اينها از خداوند مسألت کردند  خداوند نيز آنچه را که اينها عنايت فرمود . »                                                        
از آنجا که اين عمل به اين درجه از اهميّت  است ، خداوند عظيم در قرآن کريم با تعبيري که از جهاتي مشتمل بر تأکيد است ، فرمودند : « وَ ِللهِ عَلَي النّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ اِلَيْهِ سَبيلاً (‌آيه 97 ورة آل عمران ) . يعني : بر کساني که استطاعت زيارت خانة خدا را دارند از جانب خداوند لازم گرديده است که به انجام اين وظيفه قيام کنند ؛ بعد ازآن فرمود :                                                      
وَ مَنْ کَفَرَ فَاِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمينَ  کساني که کفر ورزيده ، از انجام اين وظيفة مهمّ سرباز زنند ، خداوند از جهانيان بي نياز است .
حضرت صادق (عليه السّلام ) د رتفسير آية 72 از سورة اسراء« وَ مَنْ کان في هذِهِ اَعْمي فَهُوَ في اْلأخِرَهِ اَعْمي وَ اَضَلُّ سَبيلاً »يعني کسي که در اين دنيا نابينا است درآخرت نيز نابينا و گمراه ترين مردم خواهد بود ، فرمودند : « منظور کساني است که با داشتن قدرت و استطاعت اداي حجّ ، آن را به تأخير مي اندازند تا مرگ آنها فرا مي رسد .
و نيز حضرتش فرمود : «کسي که از دنيا مي رود و حجّ خانةخدا را با داشتن استطاعت مالي با اينکه مانعي از قبيل کار بسيار ضروري ويا مرض شديد يا جلوگيري حکومت وقت در ميان نيست ،بجا نياورد درهنگام مرگ درزمرة يهود يا نصارا از دنيا مي رود » 
در احاديث متعدّدي که از پيشوايان معصوم (سلام الله عليهم ) صادر گرديده است ،امده است که :«دين اسلام بر 5پايه استوار شده است .نماز ،زکوه،حجّ،روزه ولايت اهلبيت (عليهم السّلام ) .
همانطور که گروهي از احاديث ،کساني که با داشتن استطاعت وامکانات در انجام اين فريضةالهي مسامحه ميکنند را ،مورد انتقاد قرار ميدهد ،گروه ديگري از اثار نيک وپاداشها وفضيلت هاي عمل به اين وظيفه سخن مي گويند . مفاد ومضمون انها اين است :
« افرادي که براي انجام حجّ رهسپار مکّه وتوفيق انجام ان را يافته اند به اين چند فضيلت نائل مي گردند :
1-گناهان انها امرزيده شده مانند روزي که از مادر متولد شده اند ،پاکيزه مي گردند .
2-بهشت بر انها واجب مي شود .
3-انها چون گذشته هاي خودرا اصلاح نموده اند ،پس از بازگشت اعمال خود را از سر بگيرند .
4-      خانواده واموال انها در کَنَفِ عنايت خداوند محفوظ است .
بسيار شايسته ومستحبّ است که مسلمانان مخصوصاًاشنايان ، مسافر حجّ را با تکريم بدرقه کنند ودرموقع مراجعت از حجّ نيز با توقير واحترم انان را مورد استقبال قرار دهند که حضرت باقر (عليه السّلام ) فرمودند:« در توقير واحترام کساني که اعمال حجّ يا عمره را انجام داده اند ،بکوشيد .»
حضرت سجّاد (عليه السّلام )مي فرمودند :« اي کساني که به حجّ رهسپار نشده ايد ،به افرادي که به حجّ مشرف شده اند بشارت بدهيد وبا انها مصافحه کنيد وانان را مورد تعظيم وتکريم قرار بدهيد تا در اجر وثواب با انها شريک باشيد .»
حضرت رسول اکرم (صلّي الله عليه واله وسلّم ) در بارةکساني که از مکّه بازگشته بودند با اين عبارات دعا مي کردند : « قَبِلَ اللهُ مِنْکَ وَ اَخْلَفَ عَلَيْکَ نَفَقَتَکَ وَ غَفَرَ ذَنْبَکَ » يعني:خداوند اعمال تورا قبول بفرمايد وعوض انچه را که خرج کردي به تو عنايت کند و گناهانت را بيامرزد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -