انهار
انهار
مطالب خواندنی

متفرقه نجاسات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – حکم محل مو و پوست کنده شده از بدن

سؤال:1- آیا مو یا پوست را از بدن بکنیم همراه با سوزش باشد نجس است؟

2- مو و پوست نجس است یا محل هم نجس است؟

جواب: 1ـ مو نجس نیست اما پوست کنده شده چنانچه همراه با سوزش و درد باشد بنابر احتیاط نجس است.

2ـ محل چنانچه خون نباشد نجس نیست.

٢ – استفاده از روغن جگر کوسه برای درمان

سؤال:آیا روغن جگر کوسه که برای درد به بدن مالیده می شود پاک است یا نجس؟ لطفاً راهنمایی فرمایید.

جواب: پاک است و استفاده از آن اشکالی ندارد ولی با آن نمی توان نماز خواند.

٣ – طهارت جفت جنین

سؤال:با توجه به اینکه امروزه بسیارى از لوازم آرایش مورد مصرف بانوان مسلمان از جفت جنین تهیه مى گردد استفاده و مصرف آن چه حکمى دارد ضمناً بفرمایید جفت نجس است یا متنجّس؟

جواب: دلیلى بر نجاست جفت نیست ( همانطور که در تعلیقه عروه نیز نوشته ایم) بنابر این اگر آلوده به خون نباشد یا شک داشته باشیم پاک است.

٤ – عدم نجاست استفراغ

سؤال:آیا استفراغ نجس است؟ آیا تفاوتى بین استفراغ بزرگسالان و کودکان مى باشد؟

جواب: استفراغ نجس نیست، مگر اینکه بدانید خونى همراه آن است. و تفاوتى بین بچّه و بزرگ، دختر یا پسر نمى باشد.

٥ – ترشحات آب شیر از محل نجس

سؤال:اگر آب شیر در حالتی که به محل نجس بخورد در حالتی که به عین نجاست بخورد و به ما بپاشد، چه حکمی دارد؟ برای آب قلیل چطور؟

جواب: اگر ذرات نجاست در آن نباشد در آب شیر اشکالی ندارد ولی در آب قلیل نجس است.

٦ – عدم نجاست گربه

سؤال:میگویند اگر موی گربه در لباس نماز باشد نماز باطل است. میخواستم بدانم آیا گربه حیوان نجسی است؟ چون خیلی ها در گذشته در خانه خود اینگونه حیوانات را داشتند.

جواب: گربه نجس نیست ولی موی آن بر لباس یا بدن موجب بطلان نماز است.

٧ – سوزش هنگام کنده شدن پوست

سؤال:اگر دست و پایمان به جایی کشیده شده و سوزش ایجاد شود آیا پوستی که کنده شده نجس می باشد؟

جواب: احتیاط آن است که از آن اجتناب کنید.

٨ – چرم هایی که از کشورهای دیگر خریداری می شود

سؤال:اینجانب وسیله ای از یکی از کشورهای خارجی خریداری کرده ام که به نوشته کاتالوگ آن دارای جلدی چرمی است ولی اشاره ای به طبیعی و مصنوعی بودن چرم آن نشده است، وظیفه من چیست؟ آیا این جلد نجس می باشد؟

جواب: نجس نیست.

٩ – روکش های تیره رنگ که بر روی زخم ایجاد می شود

سؤال:کندن روکش زخم که زخم را پوشانده چه حکمی دارد؟ اگر نجس است تکلیف کسی که از این موضوع اطلاعی نداشته در مورد طهارت و نماز های گذشته چیست؟

جواب: روکش هایی که از حالت خون بیرون آمده یعنی با شستشو از بین نمی رود حکم خون را ندارد و هرگاه آن را بکنند و جای آن خون نباشد مانعی ندارد.

١٠ – نجاست یا طهارت مایع کیسه جنین

سؤال:در صورت پارگی کیسه آب زن باردار‌ آیا این آب نجس است؟

جواب: پاک است.

 

١١ – نجاست یا طهارت مایع کیسه جنین

سؤال:در صورت پارگی کیسه آب زن باردار‌ آیا این آب نجس است؟

جواب: پاک است.

١٢ – حکم موهایی که با سوزش از بدن جدا می شود

سؤال:آیا موهایی که زنان، با درد از صورت خود جدا می کنند نجس است؟

جواب: خیر، نجس نیست.

١٣ – عدم نجاست موی کنده شده به همراه ریشه

سؤال:سوال اینجانب آن است که در هنگام کنده شدن مو آیا ریشه آن نیز که همیشه به همراه مو بیرون می آید (بدون خون و گوشت) نجس است یا خیر؟ خاطر نشان میگردد که ظاهرا رشد مو از طریق ریشه آن انجام می شود.

جواب: خیر، نجس نیست.

١٤ – صنایع دستی که از اجزاء حیوانات وحشی ساخته شده باشند

سؤال:با توجه به اینکه در کشورهای افریقایی صنایع دستی از پوست و استخوان حیوانات وحشی و نیمه وحشی تولید می شود و ایرانیان به عنوان توریست که به این کشورها سفر می کنند برای سوغات نسبت به خرید آنها اقدام می کنند لذا:

1- آیا عاج فیل و استفاده از آن بعنوان تزیین از قبیل النگو، گردنبند و غیره برای خانمها مجاز است؟

2- عاج و یا دندان و استخوان اینگونه حیوانات که عموما حرام گوشت می باشند آیا حکم نجاست دارد؟

3- خرید و فروش عاج فیل، دندان اسب آبی و پوست دباغی شده حیوانات درنده چه حکمی دارد؟

جواب: استفاده از آنها اشکالی ندارد ولی در موقع نماز باید با نمازگزار نباشد.

١٥ – مایع حاصل از تقطیر بخار آب نجس

سؤال:در جایی دیدم استفتائی از شما آمده جهت اطمینان صحت آن را تایید کنید. اگر بخار نجس که پاک است دوباره مایع شود باز هم پاک است؟

جواب: آری، مایع حاصل از بخار آب نجس پاک است.

١٦ – اعمالی که طهارت و نجاست در آنها شرط است

سؤال:نجس بودن مکان یا لباس یا بدن برای چه مواردی اشکال دارد؟ به عبارتی طهارت و عدم نجاست در چه مواردی از احکام شرط است؟

جواب: لباس و بدن نمازگزار باید پاک باشد مگرخون کمتر از درهم که برای نمازگزار استثنا شده است ولی نجس است و همچنین اعضا وضو و غسل باید پاک باشد.

١٧ – آب دهان و بینی حیوان موطوئه

سؤال:آب دهان و بینی حیوان موطوئه پاک است یا نجس؟

جواب: دلیلی بر نجاست آن نداریم و پاک است.

١٨ – اطلاع دادن از نجاست ظرف به دیگری

سؤال:اگر چند ظرف داشته باشیم که یکی از آنها نجس است و بدانیم برادرمان از یکی از آن ظرفها استفاده کرده آیا باید به او تذکر به نجاست یکی از ظرف ها دهیم؟

جواب: ضرورتی ندارد و سبب نجاست بدن او نمی شود.

١٩ – حکم پوست هایی که از بدن جدا می شود

سؤال:در سؤال 48 از استفتائات جلد 2 فرموده اید: "پوستهایى که از دست و بدن جدا مى شود محکوم به پاکى است، مگر این که شما آنها را با فشار بکنید و محلّ آنها سوزش پیدا کند، که در این صورت احتیاط کنید."

1. این احتیاط واجب است یا مستحب؟

2. اگر در حین کار سهواً پوستی با فشار کنده شود ولی خونی نیاید چطور؟

جواب: 1ـ احتیاط واجب است.

2ـ احتیاط واجب آن است که از آن پرهیز شود.

٢٠ – کندن پوست لب

سؤال:زمانی که لب ترک بر می دارد و پوست آن کمی جدا می شود اگر آن را با دندان یا دست بکنیم آیا آن پوست کنده شده نجس است؟

جواب: اگر هنگام کندن درد و سوزش داشته باشد نجس است بنا بر احتیاط واجب در غیر اینصورت پاک است


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -