انهار
انهار
مطالب خواندنی

سگ و خوک

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – دلیل نجاست سگ

سؤال:آیا می توانید نجاست سگ را تعریف کنید به صورت لغوی؟ و همچنین برای امر نجاست دلیل علمی و یا پزشکی آن چطور تعریف می شود؟

جواب: روایات متعددی از معصومین (علیهم السلام) رسیده که از سگ به عنوان نجس العین پرهیز کنید و حتی اگر از ظرفی آب بخورد باید آن را با خاک تمیز، خاک مال کنند و سپس مکرّر بشویند و این کار حتماً فلسفه ای دارد و برخی معتقدند بیماری های خطرناکی در سگ وجود دارد که ممکن است به انسان سرایت کند.

٢ – حیوانی که از ترکیب سگ و گرگ تولید شده

سؤال:گاه برخى حیوانات غیر معمول را براى معاینه نزد دامپزشکان مى آورند، که از نظر نجاست و پاکى مورد سؤال است، از جمله نژادهاى مخلوطى که از اختلاط گرگ و سگ ایجاد شده است. با توجّه به پاک بودن گرگ، این حیوان که شباهت زیادى به گرگ دارد، از نظر نجاست و پاکى چه حکمى دارد؟

جواب: در صورتى که شباهت آن به گرگ زیادتر باشد، پاک است.

٣ – استفاده از شمعی که در آن از چربی حیوانات استفاده شده

سؤال:در کشورهای غیر اسلامی در تهیه شمع از پارافین و چربی حیوانات استفاده می شود. آیا این شمع ها طاهر هستند؟

جواب: هرگاه از حیواناتی باشد که ذبح می شوند (هرچند به طریق غیر شرعی) پاک است و استفاده از آن اشکالی ندارد ولی اگر از چربی خوک باشد نجس است.

٤ – ژلاتین که از استخوان خوک ساخته شده

سؤال:حکم ژلاتین که از استخوان خوک و یا گاو گرفته مى شود چیست؟ لازم به ذکر است بیشتر موادى که ویتامین دارد و نیز بیشتر داروها در آمریکا و حتى بعضى از شیرینى جات از این ماده درست مى شود.

جواب: استفاده از آن در موارد ضرورت مانعى ندارد.

٥ – سرایت نجاست از طریق رطوبت

سؤال:آیا در نجاست به سبب تماسِ مستقیم جایى از بدن انسان با سگ، نیز سرایت شرط است؟

جواب: آرى سرایت از طریق رطوبت شرط است.

٦ – سرایت نجاست سگ در روزهای بارانی

سؤال:پس از بارندگی کوچه های روستا گل می شود و آب در چاله ها جمع می شود و سگ های بسیاری بر روی گل های خیس یا چاله های پر از آب می روند و این سگ ها در تمام محله ها و حیاط خانه ها و داخل طویله ها که آن هم خیس است می روند. با توجه به نجس بودن بدن سگ آیا هر کجا که سگ ها با این شرایط رفت و آمد می کنند نجس می شود؟ اگر پس از قطع شدن باران که زمین خیس است با کفشی که کف آن نجس است اما عین نجاست در آن نیست در خیابان راه برویم آیا از هر کوچه یا خیابانی که برویم نجس میشود؟ آیا این شرایط راه رفتن باعث پاک شدن کف کفش می شود؟

جواب: در مواردی که یقین دارید سرایت حاصل شده نجس است و غیر آن هر چند مظنون باشد نجس نیست و در اینگونه موضوعات زیاد تحقیق و تفحص نکنید.

٧ – برخورد سگ با لباس

سؤال:اگر سگى با لباس شخصى تماس پیدا کند و او با همان لباس وارد مسجد شود، آیا تطهیر مسجد واجب است؟

جواب: در صورتى که لباس، یا بدن سگ رطوبت نداشته باشد، نه لباس نجس مى شود و نه مسجد.

٨ – عدم شمول حکم سگ و خوک به سایر درندگان

سؤال:آیا حیواناتى که در علم جانورشناسى جزو خانواده سگ و یا خوک هستند، مانند بعضى از انواع درندگان، حکم سگ و یا خوک را دارند و باید از آنها اجتناب کرد؟

جواب: حکم سگ و خوک را ندارند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -