١ – تردید در یقین سابق به نجاست
سؤال:اگر کسی بعد از مدتی که به متنجس بودن جایی یا شیئی یقین داشته و در یقین خود دچار تردید شده و فکر می کرده ممکن است یقین اولیه از روی وسواس یا غیره باشد، تکلیفش چیست؟
جواب: یقین او در این صورت اعتباری ندارد.
٢ – ملاقات با نجاست در باطن بدن
سؤال:از کجا بفهمیم سوزن و مانند آن در بدن به نجاست برخورد کرده است؟
جواب: معمولا سوزن که وارد بدن می شود با یکی از مویرگ های خونی تماس پیدا می کند ولی فتوای اخیر ما این است که برخورد در باطن بدن، سبب نجاست نمی شود.
٣ – حکم نجاست در ملاقی و شبهه محصوره
سؤال:مسئله 138 با مساله 145 رساله چگونه جمع می شوند؟
جواب: در ملاقی اصل بر طهارت است ولی در شبهه محصوره احتیاطاً لازم است از دو طرف شبهه اجتناب شود ولی اگر چیزی فقط با یک طرف از آنها ملاقات کند حکم طهارت را دارد.
٤ – یقین به نجاست
سؤال:آیا در مسأله نجاست یقین لازم است یا ظنّ و گمان کافى است؟
جواب: در مسأله نجاست یقین قطعى و صد در صد لازم است و مادامى که چنین یقینى حاصل نشود تکلیفى ندارید و اگر یقین صد در صد حاصل شد اجتناب لازم است مگر در موارد اضطرار.
٥ – اعتبار گمان بسیار قوی در نجاست شیء
سؤال:آیا در مورد چیزی بگویم 99درصد نجس است آیا باید بشویم و آن شی نجس است؟ یا نه؟
من نمیدانم استبراء کردم یا نه بعد چیزی بیرون آمد آیا نجس است یا پاک؟
جواب: باید یقین کامل داشته باشید مثلا بتوانید قسم یاد کنید.
٦ – وظیفه افراد در برابر جهل دیگران در احکام
سؤال:آیا ما در برابر جهل دیگران در احکام وظیفه اطلاع رسانی داریم؟
جواب: کسانی که احکامی را نمی دانند لازم است آن احکام به آنها گوشزد شود ولی در موضوعات لازم نیست مگر آنکه معاشرت با آنها داشته باشد.
٧ – عدم اعتبار خبر غیر مسلمان در نجاست اشیاء
سؤال:اخبار ذو الید غیر مسلمان به نجاست چه حکمی دارد؟
جواب: هرگاه اطمینانی حاصل نشود، اعتباری ندارد.
٨ – اجتناب از خرمنی که در قسمتی از گندم های آن نجاست نفوذ کرده
سؤال:قسمتی از یک خرمن گندم حدودا سه تنی، نجس شده و نجاست به گندم نفوذ کرده، چه باید کرد؟
جواب: چون آن مقدار از گندم ها قابل طهارت نیست و شبهه محصوره است باید از همه اجتناب کرد. می توانند آن را به عنوان علوفه دام یا برای کشت استفاده کنند.