انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام نجاسات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال  139- متنجّس چندم و بعد از آن دیگر نجس نمی‌کند؟

جواب:  بنظر حقیر متنجّس منجّس است و فرقی بین تعدّد واسطه و عدم تعدّد آن نیست.

سؤال  140- شخصی بوسیله ضربه‌ای که بدستش خورده خون مرده و بیرون نیامده بعد از یک هفته دستش را داخل سرکه‌ای کرده دیده سوراخ شده آیا سرکه نجس است یا نه؟

جواب:  اگر خون ظاهر باشد، سرکه نجس شده و اگر گوشت کوبیده شده پاک است.

سؤال  141- رطوبتی که بعضی اوقات در مخرج غائط مشاهده میشود نجس می‌باشد یا خیر؟

جواب:  اگر رنگ و بوی نجاست نداشته باشد و اجزاء نجاست نیز با آن نباشد پاک است.

سؤال  142- این جانب در اثر ناراحتی غده پروستات حالت سلس البول پیدا کرده‌ام و هر بار پس از ادرار نمودن و چند بار استبراء باز چند قطره ادرار خارج می‌شود و سپس قطع می‌گردد بنده پنبه یا مشما روی آلت قرار می‌دهم و قبل از فریضه نماز تطهیر می‌کنم اما متأسفانه دستگاه ادراری بنده نسبت به آب نیز حساسیت زیاد دارد و دوباره قطرات ادرار خارج می‌گردد این حالت در زمان غسل نیز وجود دارد یعنی هنگامی که بنده غسل می‌کنم کاملًا بی‌اختیار قطراتی خارج می‌گردد برای مسأله طهارت نماز خواندن راه حل چیست؟ برای غسل کردن چطور؟

جواب:  از جهت مسأله طهارت، بهمان نحوی که در سؤال نوشته‌اید عمل نمائید و خروج بول ضرری به صحت غسل نمیزند.

سؤال  143- آیا مدفوع حیوانات حلال گوشت (مثل گاو و گوسفند) نجس است یا نه؟

جواب:  پاک است.

سؤال  144- اخیراً عدّه‌ای از علاقه‌مندان به کشور موجبات صدور پشم خرگوش (آنقوره) که بازار پررونقی در خارج دارد اقدام به پرورش خرگوش و توسعه آن نموده وعده دیگری نیز در این راه اقدام خواهند نمود منتها شایع است که فضله خرگوش نجس است و پشم آنقوره اگر در لباس باشد نماز ندارد و آن هم نجس است استدعا دارد نظر مبارک در این مورد ذیلًا اعلام گردد موجب تشکر خواهدشد.

جواب:  خرگوش حرام گوشت است و فضله آن نجس است و پشم آن اگر به لباس و یا بدن مصلّی باشد نماز باطل است ولی پشم آن نجس نیست و خریدوفروش پشم یا پوست آن اگر ذبح شرعی بشود مانند پوست روباه جهت منافع محلّله اشکال ندارد. و اللّه العالم.

سؤال  145- آیا سگ تر و مرطوب که با لباس ما برخورد کند و همچنین با پوزه تر و نفس مرطوب، لباس ما نجس می‌شود؟

جواب:  اجزاء بدن سگ و لو موی آن باشد نجس است ولی نفس آن نجس نیست.

سؤال  146- گربه‌های اهلی که در خانه‌ها هستند و غفلتاً دهان به لبنیات (شیر و ماست) بزنند آیا آن را نجس می‌کند یا نه؟

جواب:  آب دهن گربه پاک است. و اللّه العالم.

سؤال  147- آیا اسفالت خیابان باعث پاک شدن کف کفش و طایر ماشین می‌شود با توجه به اینکه آسفالتها نوعاً خاکی هستند و ترکیبی از سنگ و ریگ با قیر می‌باشد.

جواب:  اسفالت مطهر نیست و مجرد خاکی بودن و یا مخلوط بودن آن با ریگ کافی نیست. و اللّه العالم.

سؤال  148- اگر کسی از مرجعی تقلید میکرد که چیزی را نجس نمی‌دانسته و مدتی این شخص استفاده می‌کرد و اجتناب نمی‌کرد بعد از وفات او از مجتهد دیگری تقلید می‌کند که آن چیز را نجس می‌داند آیا الآن باید اشیاء قبلی را تطهیر بکند یا خیر؟

جواب:  در صورت تقلید از کسی که چیزی را نجس می‌داند باید چیزهائی که با آن نجس با رطوبت ملاقات کرده تطهیر نماید.

سؤال  149- کیف و کمربند و کفش‌های چرمی که از بلاد کفر وارد می‌شود از جهت طهارت و خریدوفروش و همراه بودن در نماز چه صورت دارد؟

جواب:  احتیاط واجب اجتناب از چرم مذکور است. و اللّه العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -