انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام طهارت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:  اگر سگ به بدن و یا جامه ما دهان زد چگونه آن را پاک کنیم؟

جواب: با یک بار شستن با آب، پاک می شود البته اگر با آب قلیل تطهیر شود غساله آن باید جدا شود و به همین جهت در مورد جامگان، فشار و خارج کردن غساله لازم است.

سؤال:  حوله یا لباسی که قبل از غسل در موقع حیض استفاده شد بعد از غسل پاکی آیا برای استفاده نجس است؟

جواب: پاک است و میتواننداستفاده کنند.

 سؤال:  ابی که در موقع کشیدن سیفون توالت به بیرون تراوش میکند پاک است یا خیر ؟

جواب: پاک نیست مگر این که شیلنگ متصل به کر بر آن باز باشد .

 سؤال:  آب جاری ترشح شده از غیر نجس العین چه حکمی دارد ؟

جواب: پاک است .

 سؤال:  بعد از تطهیر و انجام غسل جنابت آبی که از انسان خارج میشود نجس است یا خیر؟

جواب: اگر بعد از جنابت و قبل از غسل ادرار کرده و بعد از ادرار هم استبراء انجام داده است آن آب پاک است.

 سؤال:  اگر جایی آن قدر نجاست گسترش پیدا کرده باشد که نشود آن را طاهر کرد، چاره چیست ؟

جواب: لازم نیست همه جا را تهیر کنید فقط کافی است که موضع سجده در هنگام نماز پاک باشد .

 سؤال:  چه طور می شود جای را که نجس شده بدون آب تمیز کرد ؟

جواب: با تابیدن آفتاب هم پاک می شود البته با شرایطی که در رساله ی عملیه مذکور است .

سؤال:  آیا می توان غایط را با دستمال کاغذی تطهیر نمود؟

جواب: اشکال ندارد.

سؤال:  می خواستم بدانم آیا خودکار و لاک مانع رسیدن آب به بدن می شود؟

جواب: اگر احتمال میدهید که مانع رسیدن آب وضو به بدن شود باید برطرف شود ولی رنگ آن اگر با جرم نباشد مانع نیست.

 سؤال:  آیا استفراغ بچه پاک است یا نه؟

جواب: پاک است.

سؤال:  اگر به دختر حدود ۷ ساله مراحل استنجا و شستشوی بعد از تخلی را آموزش دهند می توان حکم به طهارت او داد ؟

جواب: اگر ممیز باشد به تطهیر خود او می شود اکتفا کرد .

سؤال:  آیا شستن لباسها با ماشین لباسشویی پاک است ؟

جواب: اگر عین نجاست زائل شده باشد ماشین لباسشویی برای پاک کردن کافی است.

 سؤال:  آیا حرکت اتومبیل بر روی جای اسفالت باعث تطهیر تایر آن می شود یا خیر ؟

جواب: موجب پاک شدن چرخ ماشین نیست .

 سؤال:  تطهیر لباس با ماشین لباسشویی به اغسال ثلاثه چه حکمی دارد؟

جواب: اشکال ندارد.

 سؤال:  آیا ماشین لباسشوئی قابلیت دفع نجاست را دارد؟ یعنی در صورت شستن لباسی که دارای نجاست می باشد لباس پاک می شود؟

جواب: بلی می توان با آن لباس متنجس را تطهیر کرد.

 سؤال:  اگر خون زخم خودمان به دستمان مالیده شود آیا برای نماز خواندن لازم است آنرا بشوییم؟

جواب: اگر کمتر از یک بند انگشت باشد اشکال ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -