نفاس
سؤال 1100. نفاس چيست؟
جواب: خون ولادت است؛ همراه با ولادت يا بعد از ولادت، از حين ولادت تا 10 روز.
خون سزارين
سؤال 1101. زنى كه سزارين مى شود، خونى كه مى بيند آيا خون نفاس است يا خير؟
جواب: خون نفاس است.
تقارن عادت با نفاس
سؤال 1102. زنى كه عادت ماهانه وقتيه وعدديه دارد، اگر وقت عادت او با روز تولد بچه يكى باشد، خونى كه مى بيند حيض است يا نفاس؟
جواب: پس از خروج اوّلين جزء بچه، نفاس است.
غسل نفاس
سؤال 1103. گفته مى شود بعد از گذشت ايام نفاس و انجام غسل، روز هجدهم هم مى بايست يك غسل انجام شود، آيا اين صحت دارد؟
جواب: يعنى در هشت روز بعد از ده روز ايام نفاس اگر خون ديد، احتياط مستحبى موكّد، جمع بين وظيفه استحاضه و نفاس است و در آخر به قصد وظيفه و اميد مطلوبيت غسل نفاس به جا مى آورد كه با غسل استحاضه در عمل متحد است.
حكم نفاس در كورتاژ
سؤال 1104. از زنى، بچه اى سقط شد وتا يك ماه از آلودگى پاك نشد. سپس او را كورتاژ كرده اند و بقيه اى از بچه را در آوردند. چون بچه در حقيقت الآن به تمامه منفصل شده، آيا آلودگى اين مدت تماما نفاس است يا خير؟ اعمال عبادى كه انجام داده چه مى باشد؟
جواب: بلى نفاس است و اگر روزه گرفته قضا كند و محاسبه روزهاى نفاس را از وقت انفصال كامل ولد شروع كند نه از ابتدا.
شك در خون سزارين
سؤال 1105. زنى كه با سزارين زايمان كرده بعد از اين كه ايام عادت او گذشت، شك مى كند كه خون موجود خون نفاس است يا خون زخم، وظيفه اش چيست؟
جواب: به مسأله ى 445 و 446 رساله رجوع شود.
بيرون آمدن خون از غير مجراى عادى
سؤال 1106. زنى كه غير طبيعى زايمان مى كند (سزارين) و بچه را از پهلوى مادر خارج مى كنند خونى كه از رحم خارج ميشود استحاضه است يا نفاس؟
جواب: اگر خون از مجراى عادى خارج مى شود، در صورتى كه هنگام ولادت يا پس از آن بوده نفاس است و هم چنين از مجراى غير عادى اگر معلوم شود همان خون است و اگر غير اين باشد استحاضه است، در صورتى كه احتمال غير استحاضه داده نشود مانند زخم و امثال آن.
وجوب وارسى بر زائو
سؤال 1107. آيا وارسى بر زائو پس از پاك شدن واجب است؟
جواب: پس از پاك شدن از نفاس بنا بر احتياط واجب بايد استبرا نمايد يعنى داخل رحم را وارسى كند كه اگر از داخل هم پاك شده است، غسل نفاس كند.
خون قبل از سقط
سؤال 1108. اگر زن حامل بر اثر ترسيدن يا ضربه اى كه به او اصابت كرده چند روز خون ببيند و بعد سقط كند خون قبل از سقط چه حكمى دارد؟
جواب: به مسأله ى 407 و 401، رساله و به جواب سؤال قبلى مراجعه شود.