انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل طهارت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

ج2:

سؤال۵٩ -افرادى كه در بجاى آوردن احكام طهارت و يادگيرى آن مشكل دارند تكليف واجبات آنان از جمله نماز و روزه چگونه مى‌باشد؟

جواب: بسمه تعالى -اگر نجاست بدن و يا لباس را و لو به جهت كم توانى ذهنى متوجه نمى‌شوند نماز خواندن در آن لباس و يا آن بدن مانعى ندارد، و نسبت به وضو و يا غسل اگر تعليم و لو به وسيلۀ مربى ممكن باشد بايد تعليم دهند، و در غير اين صورت هر طور مى‌توانند اعمال خودشان را انجام دهند، و اللّه العالم.

سؤال۶٠ -در ماشين لباسشويى كه به طور كلى متصل به شير آب است و خودش فشار مى‌دهد و مى‌شويد، آيا لباس پاك مى‌شود يا نه؟ بيان بفرماييد.

جواب: بسمه تعالى -چنانچه آب شير متصل بوده باشد و لو بواسطۀ شلينگ بنحوى كه آب قطع نشود، مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال۶١ -نظر حضرتعالى دربارۀ طهارت كفار و اهل كتاب ( مسيحى و يهودى) چيست؟ و آيا زرتشت از اديان آسمانى است يا خير؟

جواب: بسمه تعالى -بر حسب بعضى روايات، زرتشتى‌ها در اول دين آسمانى داشته و لكن بعدها دين و آئين آنها عوض شده و مسيحى‌ها و يهودى‌ها اهل كتاب‌اند، و سه طائفۀ يهودى و مسيحى و زرتشتى محكوم به طهارت مى‌باشند، و اللّه العالم.

سؤال۶٢ -اگر در بيدارى رطوبتى از انسان خارج شود كه علامات ظاهرى منى را داشته باشد( شكل و رنگ و بو) لكن با شهوت و فشار خارج نشود، آيا غسل واجب است؟ و آن رطوبت حكم منى را دارد يا خير؟

جواب: بسمه تعالى -در فرضى كه شخص در منى بودن آن رطوبت شك دارد، اگر خارج شدن رطوبت با شهوت نبوده و سستى عارض نشده حكم منى را ندارد و غسل واجب نيست، و چنانچه رطوبت مزبور موجود باشد بايد موقع تطهير از بول آن را با شستن برطرف كند، و اللّه العالم.

سؤال63 -اگر كسى نداند كه آن ظرفى كه در آن آب مى‌خورد نجس است بعد متوجه شود، چه كارى بايد انجام دهد؟

جواب: بسمه تعالى -ظاهر لبها و جايى از بدن يا لباس كه آب نجس به آن رسيده را تطهير كند، و اللّه العالم.

سؤال۶۴ -من در طهارت و نجاسات زياد شك مى‌كنم، وظيفۀ من چيست؟

جواب: بسمه تعالى -تا زمانى كه علم و اطمينان به نجاست نداريد اشيايى كه با آن تماس داريد و مورد ابتلاى شما است محكوم به طهارت هستند، و اللّه العالم.

سؤال۶۵ -اگر جايى از دست زخم شده باشد و قرمز باشد در حالى كه نمى‌دانيم آيا خون است يا جاى زخم، چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى -اگر علم يا اطمينان نداريد كه خون است، پاك مى‌باشد، و اللّه العالم.

سؤال۶۶ -جايى از خانه را كه انسان شك دارد نجس شده يا نه، آيا بايد به ديگران خبر دهيم؟

جواب: بسمه تعالى -لازم نيست، و اللّه العالم.

سؤال۶٧ -قطرات آب قليل كه هنگام طهارت ( محل بول و مدفوع) به درون دستشويى برخورد كرده و به روى لباس و بدن انسان مى‌پاشد، آيا نجس است؟

جواب: بسمه تعالى -اگر درون دستشويى نجس نباشد و فقط آب استنجاء آنجا ريخته شده باشد پاك است، و اللّه العالم.

سؤال۶٨ -چرمهايى كه از كشورهاى غير اسلامى وارد مى‌شود و احتمال حيوانى بودن آنها باشد امّا يقين نداشته باشيم، آيا پاك است؟

جواب: بسمه تعالى -اگر معلوم نشود چرم حيوانى است پاك است، و اللّه العالم.

سؤال۶٩ -محكوم به طهارت است يعنى چه؟

جواب: بسمه تعالى -يعنى پاك است و به احتمال نجاست اعتناء نمى‌شود، و اللّه العالم.

سؤال70 -من در موقع شستن چيزى به سختى يقين به پاك شدن آن مى‌كنم، من چه وظيفه‌اى دارم؟

جواب: بسمه تعالى -بطور متعارف بشوييد و بنا را بر طهارت بگذاريد. اطمينان به طهارت كافى است، و اللّه العالم.

سؤال٧١ -اگر چيز پاك مرطوب با چيز نجس در يك لحظه برخورد كند، آيا چيز پاك نجس مى‌شود؟

جواب: بسمه تعالى -اگر چيز خشك، متأثر از رطوبت نجس نشود، نجس نمى‌شود، و اللّه العالم.

سؤال٧٢ -آيا بايد مخرج بول را با دست شست يا ريختن آب دو مرتبه روى آن كفايت مى‌كند؟

جواب: بسمه تعالى -اگر جرمى نچسبيده باشد، دو مرتبه آب ريختن كافى است، و اللّه العالم.

سؤال٧٣ -مدتى است در طهارت يا نجاست، يا عبادت زياد شك مى‌كنم، تكليف چيست؟ دچار وسواس شده‌ام مرتب شك مى‌كنم آيا چيز نجس را شسته‌ام يا نه؟ و يا آن را خوب شسته‌ام يا نه؟ آيا وضو گرفته‌ام يا نه؟ . . . ( حدودا ده بار بند لباسهايم را شسته‌ام چون شك داشتم لباسهايى را كه رويش پهن كردم شسته‌ام يا نه) .

آيا مى‌توانم كاملا بى‌اعتنا باشم يا نه؟ لطفا توضيح بفرماييد.

جواب: بسمه تعالى -هميشه بنا را بر صحت بگذاريد و به شك خود اعتنا نكنيد، و كارهايى مانند چند بار شستن بند بى‌اثر است و چنانچه در واقع نجس بوده باشد با يك بار شستن پاك مى‌شود، و اللّه العالم.

سؤال٧۴ -ديوار گچى يا سقف اتاقى نجس شده، طريقۀ پاك كردن آن چگونه است؟

جواب: بسمه تعالى -اگر عين نجس ندارد يك بار آب كر قبل از مضاف شدن به آن برسد پاك مى‌شود، و اللّه العالم.

سؤال٧۵ -عطرهايى مثل ادكلن كه مقدارى الكل دارند، در غير موردى كه يقين به نجاست آن داشته باشيم، پاك هستند؟

جواب: بسمه تعالى -پاك است، و اللّه العالم.

سؤال٧۶ -آيا دست كشيدن بر مخرج بول در هنگام شك در رسيدن آب واجب است؟

جواب: بسمه تعالى -براى يقين پيدا كردن به رسيدن آب دست كشيدن لازم نيست، و اللّه العالم.

سؤال٧٧ -اگر كسى در طهارت و نجاست دچار وسواس شده و زياد شك مى‌كند تكليف چيست؟ مرتبا شك مى‌كنم كه آيا چيز نجس را خوب شسته‌ام يا خير؟

جواب: بسمه تعالى -در فرض سؤال به شك اعتنا نكنيد، به همان صورت كه متعارف مردم لباسهاى نجس را پاك مى‌كنند لباسها را بشوييد و به آن اكتفا كنيد، و اللّه العالم.

سؤال٧٨ -آيا آب زردى كه از محل زخم بيرون مى‌آيد پاك است؟

جواب: بسمه تعالى -اگر خونابه باشد نجس است، و اللّه العالم.

سؤال٧٩ -آيا بعد از استبراء، محل بول را بايد با دست شست يا ريختن آب روى آن كفايت مى‌كند؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه جرمى در موضع نباشد-از جهت مذى يا غير آن-دست كشيدن لازم نيست، با ريختن آب روى آن پاك مى‌شود، و اللّه العالم.

سؤال٨٠ -كسى كه به خداوند ايمان دارد ولى نماز نمى‌خواند، آيا نجس است؟ و همچنين فرشى كه توسط اين شخص شسته شده آيا پاك است؟

جواب: بسمه تعالى -اگر به خداوند متعال و به پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ايمان دارد نجس نيست، و اللّه العالم.

سؤال٨١ -در استفتائات شما جملۀ «محكوم به طهارت است» وجود دارد؟ آيا اين جمله به معناى پاك بودن است؟

جواب: بسمه تعالى -بلى به معناى پاك بودن است، و اللّه العالم.

سؤال٨٢ -آيا عرق جنب از حرام نجس است؟

جواب: بسمه تعالى -عرق جنب از حرام نجس نيست لكن احتياط مستحب اين است كه با لباس آلوده به عرق جنب از حرام نماز نخواند، و اللّه العالم.

سؤال٨٣ -زردابه‌اى كه هنگام بهبودى زخم بوجود مى‌آيد، اگر معلوم باشد كه با خون مخلوط است و نجس است، آيا مى‌توان به روشى آن را پاك كرد؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه محل را آب بكشند-بطورى كه عين نجاست برطرف شود و بعد از برطرف شدن عين نجاست آب كشيدن ادامه پيدا كند-محل مزبور پاك مى‌شود، و اللّه العالم.

سؤال84 -آيا اهل كتاب نجس‌اند يا محكوم به طهارتند؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه بدن يا لباس آنها آلوده به نجاست نباشد فى نفسه محكوم به طهارت هستند، و اللّه العالم.

سؤال٨۵ -آيا با آب چاهى كه بر خلاف مقررات حفر شده است مى‌توان وضو گرفت و غسل كرد؟ و همچنين آيا خوردن ميوه‌اى كه از اين آب به عمل آمده جايز است؟

جواب: بسمه تعالى -وضو و غسل از آن و نيز خوردن ميوه‌اى كه از اين آب به عمل آمده جايز است، و اللّه العالم.

سؤال٨۶ -آيا گليم يا فرش نجسى را كه با آب لوله‌كشى متصل به منبع آب شهرى شستشو مى‌دهيم به مجرد رسيدن آب لوله‌كشى به محل نجس، پاك مى‌شوند يا بايد آب غساله از آن جدا شود؟

جواب: بسمه تعالى -بايد به نحوى كه متعارف آن چيز است فشار داده شود كه غساله به مقدار متعارف خارج گردد، و اللّه العالم.

سؤال٨٧ -آيا براى پاك شدن لباس متنجّس، بعد از شستن با آب جارى يا كر فشار دادن آن در خارج از آب لازم است يا با همان فشار داخل آب پاك مى‌شود؟

جواب: بسمه تعالى -بنا بر احتياط در خارج آب فشار داده شود، و اللّه العالم.

سؤال٨٨ -گاهى از اوقات كه آب شلنگ را باز مى‌كنيم، آب وقتى به سوراخ توالت مى‌ريزد ترشح مى‌كند، آيا اين ترشح نجس است؟ با علم به اينكه در سوراخ مدفوع و ادرار وجود دارد.

جواب: بسمه تعالى -اگر به عين نجاست رسيده و ترشح كرده از آن احتياط بشود، و اللّه العالم.

سؤال٨٩ -لطفا در مورد چگونگى تعليم مسألۀ استبراء و غسل جنابت به كودك و يا نوجوان، بنده را راهنمايى فرماييد. ( منظور از نظر فقهى و شرعى نيست بلكه از نظر مسائل شرم و حيا و مسائل روحى و معنوى كودك است) .

جواب: بسمه تعالى -به رسالۀ عمليه رجوع شود و خود مسأله براى آنها خوانده شود، و اللّه العالم.

سؤال90 -شيشۀ ساختمان را با مايع شيشه پاك كنى كه حاوى الكل صنعتى است پاك كردند بعد هم بدون تطهير، دست تر به آن مى‌مالند و دست و دستمال با جاهاى ديگر تماس مى‌گيرد، وظيفه چيست؟

جواب: بسمه تعالى -به نظر ما الكل صنعتى پاك است، و اللّه العالم.

سؤال٩١ -در توالت بعد از ادرار احساس مى‌كنم كه باز رطوبت بول از من خارج مى‌شود، وظيفه چيست؟

جواب: بسمه تعالى -بعد از ادرار استبراء كنيد و آنچه بعد از استبراء خارج مى‌شود پاك است، و اللّه العالم.

سؤال٩٢ -ماشينهاى لباسشويى كه لباس را شسته و خشك تحويل مى‌دهند، با توجه به قطع و وصل شدن آب آيا لباس را پاك مى‌كنند؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه آب شير متصل بوده باشد و لو بواسطه شلنگ به نحوى كه آب قطع نشود، مانعى ندارد و الاّ بايد يك بار همه در بيرون لباسشويى آن را آب بكشد، و اللّه العالم.

سؤال٩٣ -اگر آفتاب از پشت شيشه بر چيز متنجّس بتابد آيا پاك مى‌شود يا نه؟ و اگر پشت خود شيشه نجس باشد چطور؟

جواب: بسمه تعالى -در صورتى كه آفتاب از پشت شيشه بر چيز متنجّس بتابد پاك شدن آن محل اشكال است، بلى اگر همان طرف شيشه كه آفتاب به آن مى‌تابد نجس باشد با وجود شرايط ديگر پاك مى‌شود، و اللّه العالم.

سؤال٩۴ -آيا كف پا و ته كفش با راه رفتن روى زمين كه با موزائيك فرش شده يا آسفالت شده پاك مى‌شوند؟

جواب: بسمه تعالى -با راه رفتن روى موزائيك پاك مى‌شود اما با راه رفتن روى آسفالت پاك نمى‌شود، بلى اگر قير از روى آن رفته و سنگها ظاهر شود با راه رفتن روى آن پاك مى‌شود، و اللّه العالم.

سؤال٩۵ -زمين سنگفرش يا آجر فرش به بول و غيره نجس شده، آيا پس از آنكه آب شلنگ را به آن وصل كرديم و عين نجاست از بين رفت پاك مى‌شود؟ يا لازم است غسالۀ آن را جمع كنيم؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه آب شلنگ بعد از زوال عين نجاست به محل نجس برسد و از آنجا بگذرد آن محل پاك مى‌شود، و اللّه العالم.

سؤال٩۶ -آيا تينر پاك‌كننده است؟

جواب: بسمه تعالى -تينر چيز نجس را پاك نمى‌كند، و اللّه العالم.

سؤال٩٧ -آيا در اتصال آب كر يا آب باران براى تطهير آب نجس، مخلوط شدن شرط است؟

جواب: بسمه تعالى -اتصال كافى است، مخلوط شدن لازم نيست، و اللّه العالم.

سؤال٩٨ -كيفيت تطهير موكت نجس كه به زمين چسبيده چگونه است؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه بعد از بين رفتن عين نجس آب را به محل نجس بريزند و بعد غساله را جمع كنند و اگر به بول نجس شده دو بار اين كار را انجام دهند-و در مرتبۀ دوم آب پاك به محل نجس و محل رسيدن غسالۀ اول برسد-پاك مى‌شود، البته اين در صورتى است كه آبى را كه براى تطهير مى‌ريزند قبل از رسيدن به همۀ محل نجس بواسطۀ چسب يا غير آن مضاف نشود، و اللّه العالم.

سؤال٩٩ -آيا آرد، خمير و شير نجس قابل پاك شدن هستند؟

جواب: بسمه تعالى -آرد و خمير و شير اگر به حالت خود باقى بمانند پاك نمى‌شوند و لكن چنانچه آرد و خمير را نان درست كنند يا شير نجس را پنير درست كنند و نان يا پنير را در آب كر بگذارند تا آب به همۀ قسمتهاى آن برسد پاك مى‌شود، و اللّه العالم.

سؤال١٠٠ -آيا فرش يا ظرف نجس زير باران پاك مى‌گردد؟

جواب: بسمه تعالى -بلى اگر آب باران به آن برسد پاك مى‌شود، و اللّه العالم.

سؤال١٠١ -پوست گوسفندى را در آب نمك گذارده‌اند موشى در آن مرده، كيفيت پاك كردن آن چگونه است؟

جواب: بسمه تعالى -پوست مذكور را خشك مى‌كنند و بعد آن را در آب كر مى‌گذارند تا آب به همۀ قسمتهاى آن برسد، در اين صورت پاك مى‌شود، و اللّه العالم.

سؤال١٠٢ -اگر آب شير به قدر شير سماور معمولى باشد اتصال صدق مى‌كند يا نه؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه به همين مقدار استمرار داشته باشد و قطع نشود كافى است و اتصال صدق مى‌كند، و اللّه العالم.

سؤال١٠٣ -اگر نفت، گازوئيل، بنزين نجس باشد و بعد از سوختن به صورت دوده درآيد پاك مى‌شود يا نه؟

جواب: بسمه تعالى -دودۀ مزبور پاك است، و اللّه العالم.

سؤال١٠۴ -آيا شيره يا شربت نجس قابل پاك شدن مى‌باشند يا نه؟

جواب: بسمه تعالى -مضاف قابل پاك شدن نيست، و اللّه العالم.

سؤال١٠۵ -آيا برنج و ماش و گندم و صابون نجس قابل تطهير هستند؟

جواب: بسمه تعالى -بلى اگر در آب كر بگذارند تا آب به همه قسمتهاى آن نفوذ كند پاك مى‌شود، و اللّه العالم.

سؤال١٠۶ -لباس نجس بعد از ازالۀ نجاست، در ظرف آب قليل كه از طريق شير متصل به آب كرّ است قرار داده مى‌شود آيا پاك مى‌گردد؟

جواب: بسمه تعالى -بلى پاك مى‌شود، البته فشار دادن لباس و نيز تعدد در صورتى كه به بول نجس شده بايد رعايت شود، و اللّه العالم.

سؤال١٠٧ -اين جانب دندان مصنوعى دارم و دهانم خونى شد و عين خون زائل گشت، آيا دندان مصنوعى با دهانم پاك مى‌شود؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه دندان مصنوعى طورى است كه درآورده مى‌شود بنا بر احتياط وقتى آن را از دهان بيرون مى‌آوريد يك بار آن را آب بكشيد، و اللّه العالم.

سؤال١٠٨ -آيا نماز بر روى سجاده‌اى كه اطراف آن متنجّس است جايز است؟ اگر همۀ سجاده نجس باشد چطور؟ و آيا طهارت موضع سجده كافى است يا خير؟

جواب: بسمه تعالى -اگر نجاستى كه سرايت به بدن يا لباس نمازگزار بكند در حصير يا سجاده يا زمين باشد، با سرايت نجاست، نماز باطل است؛ و اگر خشك باشد يا سرايت نكند، مانعى ندارد. و جاى پيشانى از مهر به مقدار واجب كه پيشانى استقرار پيدا كند بايد پاك باشد، و اللّه العالم.

سؤال١٠٩ -سقف و بدنه و كف حمام منزل نجس است، دوش آب را باز مى‌كنم بخار مى‌كند و بخار در بدنۀ حمام مبدّل به آب مى‌شود و قطرات آب به بدن و لباس مى‌رسد؟

جواب: بسمه تعالى -بخار پاك است و چنانچه بعد از تبديل شدن به آب با محل نجس ملاقات نكرده، بدن و لباس را نجس نمى‌كند، و اللّه العالم.

سؤال١١٠ -اگر در خيابانى كه آسفالت مى‌باشد، مايعى مثل نفت ريخته شده باشد و همچنين خيابان نجس هم باشد، در اين حالت باران نيز ببارد، حكم آب موجود در خيابان و خود خيابان چيست؟

جواب: بسمه تعالى -آب باران اگر بر جاى نجس جارى بشود پاك مى‌شود و آب موجود هم پاك است، و اللّه العالم.

سؤال١١١ -آيا عصر در آب قليل شرط است يا با آب كر و آب باران هم شرط است؟

جواب: بسمه تعالى -در تطهير لباس و مثل آن با آب قليل و آب كر عصر لازم است، و تطهير با آب باران هم حكم آب كر را دارد، و اللّه العالم.

سؤال١١٢ -آب غساله نجس است يا خير؟

جواب: بسمه تعالى -غسالۀ متعقّب به طهارت محل در صورتى كه مزيل عين نجاست نباشد ( يعنى عين نجاست نباشد يا قبلا عين نجاست زايل شده)محكوم به طهارت است، و اللّه العالم.

سؤال١١٣ -وقتى براى رفع حاجت به دستشويى مى‌روم بعد از دفع بول رطوبتى از من خارج مى‌شود كه آن شبيه منى است ولى خود بخود خارج مى‌شود و آن چسبندگى و حالتى كه منى بايد داشته باشد را دارد. حكم و تكليف بنده چيست؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه رطوبت مزبور علائم منى را كه در رسالۀ عمليه ذكر شده ندارد، منى نيست؛ و اگر بعد از بول، استبراء كرده‌ايد و بعد رطوبتى خارج شده رطوبت مزبور پاك است، و اللّه العالم.

سؤال١١۴ -چيزى كه در اختيار مسلمانى است اگر نجس شود و مرد مسلمان ديگرى بدون آنكه به نجاست آن چيز علم داشته باشد آن چيز را بشويد، براى فرد مسلمانى كه آن چيز متعلق به اوست پاك مى‌شود يا خير؟

جواب: بسمه تعالى -اگر زير لوله متصل به كر شسته و لو آنكه در مثل پارچه فشار لازم است و به بول نجس نشده و عين نجس نداشته، پاك شده است؛ و اگر اطمينان دارد كه دو بار شسته و لو به بول هم نجس شده باشد پاك مى‌شود، و اللّه العالم.

سؤال١١۵ -پشم حيوانات حرام گوشت و حلال گوشتى كه در بافتن لباس به كار مى‌رود و در كارخانه‌هاى ممالك غير اسلامى بافته مى‌شود كه ما از نوع پشمى كه در بافتن لباس بكار رفته اطلاعى نداريم، آيا استفاده از چنين لباسهايى جايز است؟ و در نماز چه حكمى دارد؟ البته با توجه به اينكه در كشور خريدوفروش مى‌شود.

جواب: بسمه تعالى -پاك است و تا احراز نشود از حيوان حرام گوشت است مى‌توان با آن نماز خواند، و اللّه العالم.

سؤال١١۶ -استفاده از پوست حيوانات بحرى حرام گوشت از قبيل تمساح و مار و نهنگ آيا در حال نماز جايز است يا نجس است؟

جواب: [بسمه تعالى] -پاك است ولى نمى‌توان با آن نماز خواند، و اللّه العالم.

سؤال١١٧ -آيا غسل ميت طبق ضوابط و شرايط مقرره با دستگاه اتوماتيك جايز است؟

جواب: [بسمه تعالى] -در غسل ميت ترتيب بين سر و گردن و جانب راست و چپ معتبر است و از جهت ديگر لازم است قبل از غسل هر عضو آن را از آب بيرون آورد يا آب را از او قطع كند تا غسل حدوثى محقق شود و همراه با غسل حدوثى شخص غسل دهنده نيت كند وگرنه غسل باطل است، و اللّه العالم.

سؤال١١٨ -آبى كه از كولر مقطّر مى‌شود آيا رافع حدث و خبث است؟

جواب: [بسمه تعالى] -بلى مثل بقيۀ آبها رافع حدث و خبث است، و اللّه العالم.

سؤال١١٩ -آيا آب دريا اگر شور باشد مضاف حساب مى‌شود؟ و همچنين رنگهاى مختلف طبيعى درياها، آب را ملحق به مضاف مى‌كند؟

جواب: بسمه تعالى -آب دريا هر چقدر شور باشد آب مطلق حساب مى‌شود و نيز رنگهاى مختلف طبيعى درياها آب را آب مضاف نمى‌كند، و اللّه العالم.

سؤال١٢٠ -دندانهاى مصنوعى كاشته شده در دهان كه ثابت هستند و به جاى دندانهاى اصلى قرار مى‌گيرند يا بر روى ريشۀ دندانهاى اصلى ثابت مى‌شوند، اگر از دهان خون بيايد و به آنها برسد آيا بايد آنها را آب كشيد؟ و آيا مى‌توان آب دهان را فرو داد؟

جواب: بسمه تعالى -خوردن خون حرام است و بايد از دهان خارج كرد، و در فرض مزبور اگر خون در موقع خارج كردن از دهان به لبها رسيد لب را بايد آب كشيد ولى دندانهايى كه كاشته شده نجس نمى‌شود، و اللّه العالم.

سؤال١٢١ -پزشكان داخل دندان پوسيده را مى‌تراشند و با مخلوطى از جيوه آن را پر مى‌كنند، آيا اين مخلوط حكم دندان را دارد؟

جواب: بسمه تعالى -اين مخلوط هم حكم خود دندان را دارد كه در مسألۀ قبل حكم آن ذكر شد، و اللّه العالم.

سؤال١٢٢ -آيا حكم حرم حضرت معصومه عليها السّلام مثل حكم حرم ساير ائمۀ معصومين عليهم السّلام است از جهت عدم دخول جنب و حائض؟

جواب: بسمه تعالى -حكم حرم ائمه معصومين عليهم السّلام را ندارد لكن بايد مراعات احتياط و احترام بشود مثل ساير مشاهد مشرّفه، و اللّه العالم.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -