سؤال 85 - اگر جزئى از اجزاء ميت به ظاهر بدن انسان زنده وصل شود چنانچه حيات در آن دميده باشد جزء بدن انسان محسوب مىشود يا نه؟ و قبل از حلول حيات چون مضطر در حمل آن است در حال نماز احكام ضرورت بر آن جارى است يا نه؟.
جواب: اگر حيات در آن حلول كرده جزء بدن انسان، محسوب مىشود و اگر حيات، حلول نكرده چون حال ضرورت است نماز با آن جايز و لكن نجس است مگر اين كه از ميت مسلمان بعد از غسل ميت جدا شده باشد كه در اين صورت پاك هم هست.
سؤال86 - وصل كردن جزئى از حيوان نجس العين مانند روده سگ به روده انسان زنده در صورتى كه بيمار، مضطر به چنين عملى باشد چه صورت دارد؟.
جواب: مانعى ندارد.
سؤال87 - جدا نمودن بعضى از اجزاء بدن مسلمان محتضر و وصل آن به بدن انسان زنده چه صورت دارد و آيا ديه به آن تعلق مىگيرد يا نه و در صورت تعلق، نسبت به اجزاء فرق مىكند يا نه؟
جواب: جائز نيست و ديه به آن تعلق مىگيرد و در تعلق ديه فرقى بين اجزاء نيست و تفصيل ديه هر عضوى در كتب مفصله ذكر شده است.
سؤال88 - به زنان مسلمان در بيمارستان بدستور دكتر، تزريق خون مىنمايند. بفرمائيد تزريق خونى را كه معلوم نيست خون مرد است يا زن و خون كافر است يا مسلمان چه حكمى دارد؟
جواب: با تجويز طبيب، تزريق خون زن به مرد و بالعكس و خون كافر به مسلمان مانعى ندارد.
سؤال89 - پيوند بعضى از اجزاء ميت به بدن انسان چه صورت دارد؟.
جواب: پيوند في نفسه مانع ندارد لكن جدا كردن اجزاء ميت مسلمان، مثله و حرام است و اگر جدا شده، دفن آن واجب است بلى در خصوص دندان ميت اگر جدا شده مانعى نيست كه بجاى دندان حى بگذارند.
سؤال90 - پيوند بعضى از اجزاء بدن ميت به بدن انسان زنده چنانچه ضرورت اقتضاء كند چه صورت دارد؟.
جواب: اگر ضرورت اهم اقتضاء كند نظير حفظ نفس محترمه، جائز است.