انهار
انهار
مطالب خواندنی

طلاق محاكم قضائى

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال  695 - مردى معتاد و داراى مرض روانى بود و بيكار نيز مى‏باشد براى سومين بار هم به زندان افتاده است، ولى مرد منكِر است، البته اعتياد و مريضى ايشان نزد دكترهاى متعدّد و دكتر و پزشك قانونى به اثبات رسيده و همسرش تقريباً چهارده سال با مشكلات گوناگون با او زندگى كرده و دو فرزند او را بزرگ نموده، با توجّه به شروطى كه در عقدنامه‏ ها نيز به آنها اشاره شده، آيا شرعاً حقِّ طلاق را دارد يا خير؟

جواب: در صورتيكه زندگى براى او حرجى باشد مى‏تواند به حاكم شرع مراجعه نمايد تا او را طلاق دهد و اگر در عقد نكاح شرط كرده باشد كه در صورت اعتياد زوج و يا... زن از طرف مرد وكيل بلا عزل در طلاق است مى‏تواند در صورت اعتياد خود را طلاق دهد البتّه بايد به محاكم شرعى مراجعه نمايد.

سؤال  696 - شخصى يكبار و يا سه بار با ذكر «واللَّه» نزد همسرس قسم مى‏خورد كه اگر بدون اجازه براى رفتن به جائى از منزل خارج شود طلاقش مى‏دهد، با عنايت به اينكه زن با اجازه رفتن به منزل پدرش پس از مراجعه از آنجا، بدون اجازه به منزل خواهر خود مى‏رود، حال اگر شخص قسم خورده صيغه طلاق را جارى نكند (اصالتاً يا وكالتاً) آيا كفاره بر ذمّه وى قرار مى‏گيرد؟

جواب: اين قسم باطل است و به آن ترتيب اثر داده نميشود.

سؤال  697 - زن بعلت شير دادن بچه عادت نميشود با توجه به اينكه زمان طلاق زنان بعد از طُهر غير مواقعه مى‏باشد، اكنون كه زن در اين وضعيت مى‏باشد چه زمانى مى‏توان صيغه طلاق را جارى نمود؟

جواب: بعد از آخرين نزديكى در صورتى كه سه ماه تمام عادت نشود مى‏توان بعد از آن زن را طلاق داد.

سؤال  698 - اينجانب از تاريخ اول دى ماه 1376 كه شوهرم از منزل خارج گرديده و اقدام به تقديم دادخواست طلاق كرده ‏ا م تا كنون با نامبرده به هيچ وجه تماس نداشته‏ ام و فقط يكبار در دادگاه با نامبرده حضوراً برخورد داشته ‏ام، آيا از جهت شرعى به نامبرده حلال مى‏ باشم يا خير؟

جواب: به همان دادگاه كه در فوق مرقوم داشته‏ ايد مراجعه كنيد و تا طلاق از طرف شوهر صورت نگرفته است شما به او حلال مى‏باشيد.

سؤال  699 - زنى با بذل نيمى از مهريه از شوهر خود طلاق خلعى گرفته است و يك روز به انقضاء ايام عدّه باقى مانده به ما بذل خود رجوع مى ‏نمايد ولى شوهر كه از اين رجوع بى اطلاع است از طلاق خود رجوع نمى‏كند. آيا اين طلاق از نظر شرعى صحيح مى‏باشد يا خير؟ و آيا زن مى‏تواند صاحب مابذل در فرض مذكور گردد؟

جواب: در فرض مذكور طلاق محقّق شده است و زوجه صاحب آنچه كه بذل كرده نمى‏ باشد بلكه (ما بذل) متعلّق به زوج مى‏باشد.

سؤال  700 - در مواردى كه حاكم شرع زوج را ملزم به طلاق دادن زوجه ‏اش مى‏كند و در صورت امتناع، حاكم شرع خود زن را مطلقه مى ‏كند در موارد زير چه نوع طلاقى است و مهريه و حق نفقه ثابت است؟

جواب: چنين طلاقى بائن است و حق مهر گرفتن خود را دارد ولى در صورتى كه حامله نباشد حق نفقه ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -