سؤال ١٧٠٧) - خانمى كه خون سهگانه مىبيند، در ازدواج موقت عدهاش چند روز است؟
جواب:باسمه تعالى؛ در زنى كه حامله نباشد، عدّۀ متعه « پس از تمام شدن مدت يا ابراء مدت» دو حيض كامل است، و على الاحوط در حامله، دورترين زمان از مدت چهل و پنج روز و وضع حمل است، و الله العالم.
سؤال ١٧٠٨) متعه با زن هرجايى در صورتى كه شهرت به زنا نداشته باشد، جايز است؟ و آيا زنا عدّه دارد؟
جواب:باسمه تعالى؛ اگر زن مشهور به زنا نباشد، متعه نمودن او مانعى ندارد؛ و زنا عدّه ندارد، و الله العالم.
سؤال ١٧٠٩) در عقد منقطع، آيا عدّۀ وفات هم جارى است؟
جواب:باسمه تعالى؛ عدّۀ وفات در عقد منقطع نيز واجب است، و اطلاق آيۀ شريفه بر آن دلالت دارد، و الله العالم.
سؤال ١٧١٠) مبدأ عدّۀ وطى به شبهه، از زمان وطى است يا هنگام روشن شدن اشتباه؟
جواب:باسمه تعالى؛ مبدأ عدّۀ وطى به شبهه از زمان وطى است، نه از زمان معلوم شدن اشتباه، و الله العالم.
سؤال ١٧١١) شخصى كه يك سال با همسر خود نزديكى نكرده و اكنون در صدد طلاق خلعى است، آيا بازهم عدّه لازم است؟ در صورت دوم، آيا حكمت عدم اختلاط مياه است- كه آن را هم ندارد- يا اينكه حكم تعبدى است؟
جواب:باسمه تعالى؛ در فرض مزبور بايد عدّه نگه دارد؛ عدم اختلاط مياه حكمت عدّه است و حكم عدّه مطلق است، دائر مدار اختلاط مياه نيست، و الله العالم.
سؤال ١٧١٢) زنى كه هنوز يائسه نشده، ولى بر اثر عمل جراحى حامله نمىشود يا اينكه هنگام نزديكى با او از وسايل ضد حاملگى استفاده شود، آيا بعد از اتمام مدت، لازم است عدّه نگه دارد؟
جواب:باسمه تعالى بايد عدّه نگهدارد، و الله العالم.
سؤال ١٧١٣) بعضى از زنها بعد از مرگ شوهر مىگويند: تا مرگم لباس سياه از تنم درنمىآورم، آيا اين عمل صحيح است؟
جواب:باسمه تعالى؛ پوشيدن لباس سياه مكروه است، و زن در عدّۀ وفات لباس زينت نبايد بپوشد، و الله العالم.
سؤال ١٧١۴) در عبارتهاى بعضى آقايان است، « و لا يجوز للمحرم أن ينظر في المرآة فانّه من الزينة» ، بنابراين زنى كه در عدّۀ وفات است و زينت كردن بر او حرام است، نگاه كردن به آيينه هم برايش حرام مىشود؟
جواب:باسمه تعالى؛ در عدّۀ وفات، حداد بر زن واجب مىشود؛ و حداد، ترك زينتى است كه زن براى شوهر مىكرده است مثل آرايش صورت و لباسهاى رنگى پوشيدن و طلاجات پوشيدن، و آينه نگاه كردن از اين زينتها نيست، و الله العالم.