انهار
انهار
مطالب خواندنی

رابطه با خويشاوندان

بزرگ نمایی کوچک نمایی

اولويت در نگهدارى از خواهر

سؤال516. خاله  اى دارم كه با مادرم از يك پدر نيست و خواهر اصلى او حاضر به نگهدارى از او نيست. كدام يك از اين ها در نگهدارى او در اولويت هستند؟

جواب:  اگر آن خاله صغير است، ولايت او با پدر يا جدّ پدر يا قيّم شرعى او است و نگهدارى به معناى خدمتكارى، در مراتب صله رحم داخل است.

 

صله  ى رحم با تلفن

سؤال 517. در صله  ى رحم نسبت قُرب و بُعد ارحام بر چه ملاكى استوار است و آيا تلفن كردن براى صله رحم كافى است؟

جواب:  اولويت در رحم در اقرب فالاقرب نسبت به ارث است و تلفن كردن هم كفايت مى  كند، چنان چه در روايت است كه صله  ى ارحام كنيد؛ هر چند به سلام كردن باشد.

 

موارد جواز قطع رحم

سؤال 518. در چه صورتى قطع رحم جايز است؟

جواب:  تا وقتى كه مسلمان هستند، قطع به طور كلى جايز نيست.

 

پرهيز از غذاى شبهه ناك خويشاوندان

سؤال 519. براى دورى از غذاهاى شبه ه ناك، آيا لازم است قطع رحم كنيم يا نه؟

جواب:  ترك قطع رحم، مستلزم ترك اجتناب از غذاى شبهه ناك نيست.

 

قطع رحم براى حفظ ايمان

سؤال 520. آيا انسان مى  تواند براى حفظ ايمان خود با ارحام قطع رحم نمايد؟

جواب:  مى  تواند رفت و آمد را كم كند، ولى به طور كلى قطع نكند.

 

قطع رحم براى فرار از ابتلا به گناه

سؤال 521. آيا قطع رحم براى فرار از غيبت و گناه جايز است؟

جواب:  ترك قطع رحم مستلزم آلوده شدن به گناه نيست.

 

ديدار با خويشاوندانى كه درآمد نامشروع دارند

سؤال 522. صله رحم با ارحامى كه درآمد نامشروع دارند، چه حكمى دارد؟

جواب:  همين كه قطع كلى نكند، كافى است.

 

رابطه با اقوامى كه اهل صفات زشت مى  باشند

سؤال 523. پسر عمويى دارم كه اهل دروغ و ساير اوصاف رذيله  اى است كه بى  ايمانى او را اثبات مى  كند، آيا رابطه با او صحيح است يا نه؟

جواب:  قطع كلى نكند.

 

معاشرت با اقوامى كه نماز نمى  خوانند

سؤال 524. معاشرت و رفت و آمد با افرادى كه نماز نمى  خوانند، چه حكمى دارد؟

جواب:  ترك قطع رحم مستلزم رفت و آمد آن چنانى نيست، ولى اگر قابل هدايت و تأثيرپذيرند آن ها را ارشاد كنيد.

 

معاشرت با اقوامى كه حجاب اسلامى را حفظ نمى  كنند

سؤال 525. حكم رفت و آمد و صحبت كردن با فاميل هايى كه حجاب را رعايت نمى  كنند، چيست؟

جواب:  مثل جواب سؤال قبلى است.

 

صله رحم و خوردن غذاى حرام خويشاوندان

سؤال 526. حكم صله رحم و تصرف در مال و غذاى حرام اقوام چيست؟

جواب:  صله رحم مستلزم تصرف در مال حرام نيست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -